(...) Än så länge har det lutat åt Patagonia jackorna ( mest triolet ) men enligt recensioner ska den vara för varm för sommarbruk. (...)
Förstod inte riktigt detta med "för varm", den är väl lika ofodrad som de övriga på din lista? Eller är det något som gör att den "andas" sämre än de övriga? Visst går det att ha samma jacka sommar som vinter, värmen reglerar man ju med det man bär innanför.
Det är otroligt irriterande att Addnature inte anger jackornas resp. vikt, vatenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare är det vad jag fattar Goretex som vägrar ange för sina olika vävar). Det gör jämförelsen mellan jackorna omöjlig, om man bara klickar på dina länkar. Det minsta du borde göra är att "gå till källan" för resp. jacka och jämföra den informationen.
Vill man ha en riktigt lätt jacka, så kan man välja något 2,5-lagers membrantyg, men för en allroundjacka som ska tåla lite tuffare användning är trelagers ett rimligt val, även om den kommer att väga lite mer och "andas" lite sämre. Det verkar dock dyka upp trelagersvävar, som är häpnadsväckande lätta och mycket med "andningsbara" än Goretex, t ex Dermizax NX, som bl a Bergans, Stellar Equipment m fl använder sig av.
Jag skulle själv sätta 20 000 mm vattenpelare och 20 000 g/m2/24h ånggenomsläpplighet som minimiprestanda och kanske 300-400 g som en övre viktgräns.
På denna sida anges alla sådana parametrar på ett överskådligt sätt.
Annat att tänka på är hur mycket fickor och detaljer du vill ha på jackan - de ökar naturligtvis vikten, men jag skulle inte vilja vara utan reglerbara ärmslut (alltså inte bara resår) och - viktigast - en rymlig, välformad huva med ordentlig regnskärm och dubbel åtsnörning - både kring ansiktet och runt huvudet så huvan följer med i huvudrörelserna. De allra lättaste jackorna skalar gärna bort sådana detaljer.
Bröstfickor är praktiskt, men då ska de ha vattentäta lås och sitta så att de inte krockar med ryggsäcksremmarna. Undvik fickor i nedre delen av jackan, de skaver gärna under höftbältet.
Välj inte för liten storlek, särskilt om du ska använda jackan året runt med olika mycket kläder innanför. Tidens styggelse tycker jag personligen är att jackor är så jäklar korta i midjan. Inte kul med glipa i ryggen när det regnar. Själv löser ja det med att välja oversized, men vill du ha något mer kroppsnära, så kasta ett extra öga på längden.