Jag kan förstå dom som förespråkar avgiftsbelagd längdskidåkning och samtidigt inte tycker att den s.k. Allemansrätten är något av värde utan att all mänsklig rörelse i naturen kan och bör avgiftsbeläggas.
Dessa debattörer är åtminstone konsekventa.
Däremot har jag svårare att förstå dom som både försvarar allemansrätten i den form vi nu har den och samtidigt förespråkar rätten att avgiftsbelägga stora terrängområden bara för att det finns ett maskinpreparerat skidspår där. Dessa debattörer verkar tro att avgiftsbeläggningen av naturen skulle sluta där och att fjällvandring, långfärdsskridskoåkning, kajakpaddling m.m. skulle fortsätta att förbli avgiftsfritt som nu. Jag bryr mig personligen inte om avgiftsbelagda skidspår för jag kommer aldrig att nyttja sådana. Däremot är jag rädd för det prejudikat det kan skapa för att på sikt avskaffa allemansrätten och avgiftsbelägga även det friluftsliv som jag ägnar mig åt.
Är det så svårt att förstå att vissa (jag exempelvis) föredrar en kompromisslösning framför ingen lösning alls?
När det gäller just skidanläggningen så är den ju en begränsning (eller åtminstone ett försök till begränsning) av allmänhetens fria nyttjande av den marken alldeles oavsett hur den finansieras. Någon har bestämt att just på den här plätten mark skall man bara åka smala längdskidor, i en viss åkriktning och snällt göra "ur spår" när en snabbare åkare kommer ångande bakifrån.
Kommer så jag med breda turskidor, dragpulka och vill åka åt andra hållet i behaglig takt utan att behöva kliva åt sidan så begränsar den här anläggningen min möjlighet att fritt röra mig i naturen, alldeles oavsett om den är gratis eller inte.
Visst kan jag åka bredvid spåret, men förmodligen är det lite ont om bra gator mellan träden och stenarna förutom just där spåret går.
Du tog upp långfärdsskridsko. Jag skulle personligen gärna betala en slant om det fanns en konstfrusen isoval att snurra runt några varv på efter jobbet under försäsongen. Det vore inte ett hot mot gratisnöjet att åka på riktiga isar på helgerna när det frusit till, utan ett komplement.
På samma sätt betalar jag glatt en massa pengar för att klättra på plast, fast utomhusklättringen är både roligare och gratis.
Faktum är att jag rentav skulle betala för att klättra på simonsberget och vissa andra klippor, OM alternativet var att markägaren stängde dom. Däremot skulle jag givetvis bli fly förbannad om någon gjorde om simonsberget till en sportklippa bara för att kunna ta betalt.