Nej man tar av skatten till skola, sjukvård, infrastruktur och annat som är viktigt för samhället.
ja det är väl infrastruktur vi pratar om här, dessutom av en art som ligger helt i tiden och är prioriterad, nämligen den spårbundna
Nej man tar av skatten till skola, sjukvård, infrastruktur och annat som är viktigt för samhället.
ja det är väl infrastruktur vi pratar om här, dessutom av en art som ligger helt i tiden och är prioriterad, nämligen den spårbundna
Jag ser absolut inget fel alls i att betala för att åka skidor. Men då ska det fan inte va nå litet elljusspår med 3,5 och milsslinga heller. då ska det va rejält!! Jag skulle aldrig betala för att åka på ett litet elljusspår på en 3km slinga uppkört med en skoter som saknar skatespår och tusen miljoner barr och kottar liggande i spåret. Då kan man ju lika gärna åka ut mitt iskogen vart som helst att åka. Nä ska jag betala ska det vara flera mils varierande skidspår, uppkörda med pistmaskin och rena från skit.
Det är just avgiftsbeläggning av stora terrängområden, i synnerhet naturmässigt attraktiva sådana, som skapar problemet och konflikten med allemansrätten.
Om det däremot går att skapa terrängmässigt välavgränsade "anläggningar" för elitlängdskidåkning som innehåller snökanoner, maskinpreparering av spåren, kanske anlagda backar och kurvor m.m och som helt kan inneslutas med en väldefinierad start och målpunkt och utan möjlighet att komma på spåret utanför denna start och målpunkt då borde inte det inte stå i konflikt med allemansrätten och då må väl en sådan anläggning avgiftsbeläggas som vilken annan träningsanläggning som helst. Frågan är hur stor en sådan "anläggning" skall tillåtas vara utan att den inskränker på rätten till fri rörlighet i naturen, och utan att det skapar prejudikat som möjliggör ytterligare avgiftsbeläggning av det rörliga friluftslivet. Dom ytmässigt största "anläggningarna" som finns är väl banor för bilsport typ Mantorp med flera. Kanske gränsen kan gå där.
För renodlad träning så borde längden på spåret inte spela så stor roll, det är ju bara att köra flera varv.