Avgiftsbelagd längdåkning

ja det är väl infrastruktur vi pratar om här, dessutom av en art som ligger helt i tiden och är prioriterad, nämligen den spårbundna ;)

Vanligtvis inte sådan som avses. Och själva ideen "vi tar till detta från skatten" har ett gäng problem. Dels så är skattepengarna inte oändliga, något annat måste bort. dels så har vi redan att av världens högsta skattetryck här i landet, om det ska ändras bör det ju sänkas.

Skatten kan inte, och bör inte heller, finansiera sådant som inte är offentlig kärnverksamhet, och hur friluftslivet och skidåkning kan klassas som offentlig kärnverksamhet förstår iallafall inte jag.

Christian
 
Jag vill bara säga hur det är här i östersund. Genom snökanoner och sparande av förra årets snö så finns det nu snögaranti på ösk från första november. Det är fruktansvärt bra och uppskattat, ger bra träning. Dock kostar detta massor med pengar för kommunen och därför har de infört en spåravgift. Jag minns inte på hur mycket tyvär. Men denna gäller då endast innan det går att åka på den naturliga snön vilket jag tror är runt 15dec dom sagt. Däremot tar de inte ut nån avgift alls under resten av året. detta tycker jag är helt förståligt och bra gjort av kommunen. Jag betalr glatt för att få åka på skidor den tiden. Jag skulle inte heller ha nåt emot att betala för resten av året heller. jag kan ju åka hur många mil jag vill på olika banor med välpreparerade spår, åde skate och klassiskt. Jag ser absolut inget fel alls i att betala för att åka skidor. Men då ska det fan inte va nå litet elljusspår med 3,5 och milsslinga heller. då ska det va rejält!! Jag skulle aldrig betala för att åka på ett litet elljusspår på en 3km slinga uppkört med en skoter som saknar skatespår och tusen miljoner barr och kottar liggande i spåret. Då kan man ju lika gärna åka ut mitt iskogen vart som helst att åka. Nä ska jag betala ska det vara flera mils varierande skidspår, uppkörda med pistmaskin och rena från skit.
 
Tvärtom

Jag ser absolut inget fel alls i att betala för att åka skidor. Men då ska det fan inte va nå litet elljusspår med 3,5 och milsslinga heller. då ska det va rejält!! Jag skulle aldrig betala för att åka på ett litet elljusspår på en 3km slinga uppkört med en skoter som saknar skatespår och tusen miljoner barr och kottar liggande i spåret. Då kan man ju lika gärna åka ut mitt iskogen vart som helst att åka. Nä ska jag betala ska det vara flera mils varierande skidspår, uppkörda med pistmaskin och rena från skit.

Det är just avgiftsbeläggning av stora terrängområden, i synnerhet naturmässigt attraktiva sådana, som skapar problemet och konflikten med allemansrätten.

Om det däremot går att skapa terrängmässigt välavgränsade "anläggningar" för elitlängdskidåkning som innehåller snökanoner, maskinpreparering av spåren, kanske anlagda backar och kurvor m.m och som helt kan inneslutas med en väldefinierad start och målpunkt och utan möjlighet att komma på spåret utanför denna start och målpunkt då borde inte det inte stå i konflikt med allemansrätten och då må väl en sådan anläggning avgiftsbeläggas som vilken annan träningsanläggning som helst. Frågan är hur stor en sådan "anläggning" skall tillåtas vara utan att den inskränker på rätten till fri rörlighet i naturen, och utan att det skapar prejudikat som möjliggör ytterligare avgiftsbeläggning av det rörliga friluftslivet. Dom ytmässigt största "anläggningarna" som finns är väl banor för bilsport typ Mantorp med flera. Kanske gränsen kan gå där.
För renodlad träning så borde längden på spåret inte spela så stor roll, det är ju bara att köra flera varv.
 
Åka flera varv.

Bekräftar våra väldigt olika ståndpunkter ang längdåkning av god standard.
Vi som motionerar /tränar åker flera varv.
Gärna på kuperade milslingor och mer därtill.
 
Det är just avgiftsbeläggning av stora terrängområden, i synnerhet naturmässigt attraktiva sådana, som skapar problemet och konflikten med allemansrätten.

Om det däremot går att skapa terrängmässigt välavgränsade "anläggningar" för elitlängdskidåkning som innehåller snökanoner, maskinpreparering av spåren, kanske anlagda backar och kurvor m.m och som helt kan inneslutas med en väldefinierad start och målpunkt och utan möjlighet att komma på spåret utanför denna start och målpunkt då borde inte det inte stå i konflikt med allemansrätten och då må väl en sådan anläggning avgiftsbeläggas som vilken annan träningsanläggning som helst. Frågan är hur stor en sådan "anläggning" skall tillåtas vara utan att den inskränker på rätten till fri rörlighet i naturen, och utan att det skapar prejudikat som möjliggör ytterligare avgiftsbeläggning av det rörliga friluftslivet. Dom ytmässigt största "anläggningarna" som finns är väl banor för bilsport typ Mantorp med flera. Kanske gränsen kan gå där.
För renodlad träning så borde längden på spåret inte spela så stor roll, det är ju bara att köra flera varv.




Varför måste ni se det så korrekt!! jag och jag fler inte skulle tycka att ett sånt spår var lika roligt, det är ju omöjligt att sätta ett start och mål på stora skidområden. Spåren går härs och tvärs, startar på olika ställen, man kan hoppa på i förorten nån/några mil ifrån "starten" och åka in till stan. Åka emellan gamla elljusspår och åka runt och sätta ihop en helt egen slinga. åka i en annan del av skidområdet när tävlingar pågår i den andra. Det är ju det som är grejen och det trevliga med stora skid"anläggningar!, dom går att variera i det oändliga du kommer aldrig tröttna. en anläggning så som du vill ha den liknar ju en skidtunnel, vilket skulle va otroligt trist att åka på.
Jag kan medge att jag inte har koll på regler hit och dit vad som är rätt och inte rätt, det kanske är fel det jag tycker men då tycker jag att reglerna är fel.

sen vill jag bar tillägga att jag som aktiv tävlingsåkare skulle tycka det var otroligt trist att åka varv på varv.
 
Hur går det?

Jag tänker inte återuppta diskussionen i ämnet utan undrar bara hur det går med spåravgifter nu när säsongen är igång och när naturvårdsverket kommit med sitt yttrande?

Tas avgifter ut för åkning i maskinpreparerade längdspår ?

Betalar folk snällt?

Har några vägrat betala och vad har då hänt?

Har någon "motanmält" ett betalningskrav med hänvisning till att det inte är bevisat tillåtet att ta ut spåravgifter?
 
Orsa Grönklitt

40 pix/dag
Jag betalar i och för sig gärna dom pengarna när spåren är perfekta !

Men så är det !

Junioren
 
Bara en liten reflektion/fråga:

Ni som betalar spåravgift för att få bra spår, vad gör ni när spåren INTE är perfekta eller ens bra?

Är det någon som har reklamerat sin spåravgift? Vad gäller egentligen isf?

Vilka krav kan man egentligen ställa på en "leverantör" av avgiftsbelagda längdskidspår?

Är det bara betala och var nöjd med det du får som gäller?
 
Kommersialisering

Börjar man ta betalt och driva det hela kommersiellt så är det rimligen fler som ska dela på kakan. Idag så får markägare ingen ersättning för spår. Om den som ansvarar för spårläggning börjar ta betalt så ska ju markägaren också ha betalt. I regel är det många olika markägare inblandade. "Anläggningen" nyttjar ju deras mark och är det kommersiellt så kommer det ställas legitima krav på ersättning.
 
Åsiktsförändring?

Nu har det gått över två år sedan tråden vissnade och två år med spårkort har passerat.

Finns det någon som har några åsikter om detta kvar, eller har avgiftsbelagd skidåkning satt sig i vårt medvetande och blivit accepterat?
 

Liknande trådar