Att rolla eller inte rolla - det är frågan.

En re-entry roll kan göras då kanotisten av någon orsak tvingats lämna sittbrunnen. Kanotisten simmar fram till den upp-och-ner vända kajaken, sätter sig i den och rollar runt. Oftast får man så mycket vatten i sittbrunnen som skvalpar runt i kanoten med stor kraft så att man välter igen (som Estonia). Experterna säger att en flottör och fotpump räddar situationen.
 
Re-entryn är nästan lättare än vanlig skruvroll även om det förmodligen är samma roll man gör.
Lägg paddeln längs med båten på din rätta sida, vanligen höger. Dyk in under kajaken med ansiktet bakåt och titta upp i sittbrunnen.
Den är luftfylld och du kan ta det lungt och vänta in rätt läge, håll i sittbrunnssargen med båda händerna och greppa även paddeln och gör en baklängeskullerbytta så du sticker in fötterna i kajaken.
Sätt dig till rätta, greppa paddeln med båda händerna och rolla upp, förslagsvis med skruvroll.
Om man är osäker eller har misslyckats kan man sätta på flottören innan man dyker in, har man rollat någorlunda innan ska det mycket till för att totalmissa en roll med flottör när man lungat ner sig och allt.

Ser spektakulärt ut när man övar med publik...



JL
 
Jag har bara slagit runt vid lek i surf och vid rockhopping. I år har dessa "skarpa" rollar börjat sitta men inte till 100%. På någorlunda platt vatten vågar jag nog påstå att jag inte skulle missa en roll nu.

På långtur har jag aldrig gått runt. Däremot övar jag rollning med packad kajak och däckslast utifall att det skulle hända.

/Andreas
 
Hur tömmer ni er båt?

Flera har förordat re-entry roll med eller utan flottörhjälp. Rimligen har ni kvar en hel del vatten efter dessa manövrar.
Jag har klarat att rolla vanligt några gånger under kontrollerade former men aldrig provat re-entry roll.

Dom gånger jag kravlat mig upp i kajaken med flottör som stöd på paddeln har jag sedan haft fullt upp med att ösa ur kajaken eller att ta mig i land utan att gå runt igen. Det blir hemskt rankt även med ganska små mängder vatten i kajaken. Stor vågor krånglar förstås till det ytterligare.
Mvh Börje
 
tror inte det

Jag rolllar men inte i skitväder. Tror inte heller att det är en teknink att lita på om man inte paddlar som en gud. Paddlar mycket tillsammans med en norrman som spelat kaykpolo i 15 års tid. Han kan rolla !! åt båda håll, sveper både framåt och bakåt med paddeln. Han rollar faktiskt utan paddel utan problem åt båda håll. Men, med en packad havkayak i dåligt väder dömer han ut rollen som räddning. Enligt honom är det bara räddning med flotör eller kamraträddning som fungerar helt säkert. Kanske, om han har tur så sitter en roll men det är inget han litar på trots sin kunskap. Vi har alltid med oss räddningsutstyr för kamrat- eller ensamräddning.
 
Jag testade att rolla ute när det blåste ganska hårt, det var skitkul. Det gick nästan hela tiden, men man rammlade över ganska lätt.
Jag testade handrollen i lungt vatten, den sitter hyfstat bra nu iallafall. Den var otroligt rolig, den måste nästan alla testa någon gång.
 
Kappsejsning

Jag var själv ute på försommaren (ca 17 grader i vattnet) då jag ofrivilligt "vände" runt; detta p g a att jag ej observerat en brytvåg över ett grund kom för nära och så var det hänt; tog mig snabbt ur kajaken och upp till ytan igen; tömde denna på vatten och försökte ta mig upp akterifrån vilket misslyckades; jag var nära stranden så jag kunde ta mig upp; men jag hade ingen grenrem i flytvästen vilket gjorde att jag låg lågt i vattnet och hade svårt med simningen; därför är det oerhört viktigt att kontrollera att flytvästen bär ordentligt och sitter ordentligt fastspänd - glöm ej grenremmen den är minst lika viktig här som vid långfärdskridskoåkning!!
 
Sedan mina tidigare inlägg har jag nu rollat skarpt.

Jag gick nyligen en grundkurs i forspaddling.Trots att jag är ganska färsk på roll så behövde jag aldrig simma i forsen utan kunde rolla upp varje gång.
Naturligtvis ledde det till att jag vågade tänja gränserna mer och jag behövde inte spilla tid på att simma och tömma kajaken, en mycket fysisk aktivitet.
Lätt som en plätt, utan ansträngning, uppe på rätt köl igen trots forsande vatten och den större belastning det kan sätta på psyket att dundra nerför en fors uppochner.
Enligt mig oviktigt hur man hamnar i vattnet, på fel sida, paddeln ur läge osv.
Som i all adrenalinverksamhet bara att kyla ner sig, slappna av och göra det man ska. Att det är skarpt spelar ingen roll och forsande vatten är absolut inte svårare än platt. (givetvis är det på en grundkurs relativt snälla forsar men så var jag ju just nybörjare)
Min flickvän sätter rollen på platt vatten men tvekar och simmar oftast i fors, helt i onödan.
Om hon slappnade av skulle hon aldrig behöva simma.

Mitt tips är att stanna upp en stund, kanske en sekund och sedan lungt rolla upp.

Vill man absolut inte lära sig rolla så slipper man såklart men det är klart det fungerar.




JL, en betydligt tryggare kanotist i dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfiskarn? att rolla eller inte rolla, det är frågan Paddling allmänt 12
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
avslutat medlemskap 1003 Rolla. Paddling allmänt 10
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
Hinka Rolla länk Paddling allmänt 4
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar