Skarp roll..
Hmm jag har faktiskt rollat skarpt, och det gick ju alldeles utmärkt. Är absolut ingen storpaddlare, men försöker öva på att rolla minst en gång per år -med lastad kajak. Känns absolut inte som någon *akrobatik*, utan närmast livräddande.
Jag och min kompis paddlade mellan öar o skär på västkusten, vinden och därmed vågorna tilltog, och vi sökte oss inåt. Innan vi nått inomskärs, mitt emellan två kobbar en knapp km från varandra, gick han runt, och alla försök till kamraträddning fallerade totalt i den tilltagande sjön. (vi hade inte samövat detta, och jag endast i lugnt vatten, vilket visade sig vara något HELT annat) Nåja, han började bli nedkyld, jag hade en färdig lina med karbin kopplad till mitt akterdäck, och tog honom och hans kajak på släp mot nästa kobbe. Vad jag inte övat på var paddling medelst bogsering med sjö in snett akterifrån, ständigt överbrytande, och det var lite lurigt, så lurigt att jag alltå slog runt. Och rollade upp. Vilket gav min vän ett par långa sekunder, och mig någon liter hav innanför kragen. När vi kom i sjölä kom han i sin kajak, vi paddlade vidare till en tältvänlig ö och njöt mer än vanligt av våra sovsäckar.
Sensmoralen är väl att gå inåt ännu tidigare när vädret blir sämre, och öva allt "halvskarpt" dvs i ordentlig sjö, med last i kajaken, (med den/de personer du ska/brukar paddla med) men med en bastu eller tält+termos i närheten. Dessutom är jag glad att jag hade en färdig "bogserlina".
/EG