Att rolla eller inte rolla - det är frågan.

Duracellkaninen; sa:
Inte brytt mig om att lära mig rollen, då synnerligen erfarna kamrater ser den som acrobatik - ej räddningsteknik.

Om man paddlar under lite stökiga förhållanden och man kanske saknar möjlighet att avbryta och gå iland så kan det ju inte vara fel att ha övat lite acrobatik?

En teori som jag har är att om man har en bombsäker roll ska det mycket till för att behöva använda den om man inte provocerar fram en vurpa modell Tsunami Rangers.

Min är långt ifrån bombsäker men jag önskar den vore det.

JL

Jag har gått runt frivilligt flera gånger för att öva flottörräddning och kamraträddning, både i öppet vatten och när kanotföreningen hade övning i badhuset. Det känns bra att ha övat in handgreppen för dessa räddningsmetoder så att de sitter i ”ryggmärgen”.
I bassäng gick det bra att rolla, men det är ingenting jag skulle vilja lita på i skarpt läge. Kamraträddning eller flottörräddning bör övas regelbundet - först utan packning, men även med lastad kajak. Då visar det sig om man har stuvat rätt. Alla har nog hört talas om lastförskjutning.

För någon vecka sedan gick jag runt ofrivilligt. Det blåste ordentlig västlig vind, med krabb akterlig sjö som kom in snett bakifrån. Jag satt i lugn och ro och diskuterade med en av medpaddlarna i kanotföreningen. Kajaken var olastad och utan att jag var förberedd så kom en större våg och vred kajaken över ända. Jag var helt oförberedd och balanserade fel och hann ej slänga ut bladet som stöd. (Jag har tidigare varit ute i grov sjö, bland annat runt Gotland, men nu var problemet att jag var för okoncentrerad). I en sådan situation går det väldigt fort och du hinner inte ens ta ett andetag och roll är inte att tänka på. Då är det viktigt att man har ett kapell som är lätt att riva loss (stroppen skall vara åtkomlig) för om du inte hunnit ta en nypa luft känns det bra att snabbt komma upp till ytan! Man skall inte heller ha en massa prylar som ramlar ur och flyter omkring – allt skall sitta fast. Eftersom vi var ett helt gäng som var ute denna kväll så hade jag stoppat ner flottören under packluckan. När jag väl fick kajaken på rätt köl så var det inga problem att komma upp med hjälp av kamraträttning. Detta hade jag ju övat flera gånger tidigare. En annan sak som är viktig att tänka på – dra åt remmarna på flytvästen annars åker den upp mot ansiktet och hindrar dessutom armrörelser.

Jag vill poängtera en gång till hur viktigt det är att öva detta. Allt för att inte hamna i den situationen att det går snett och att man inte orkar ta sig upp i kajaken efter misslyckade försök, då kan paniken vara nära och du börjar göra fel saker. – Jag betraktar mig som tämligen sjövan – har vistats vid och på havet sedan barnsben, seglat och dykt. - Christer Bratt har så rätt när påpekar hur viktigt det är att ha marginal när det är kallt i vattnet.

Skarp roll..

Hmm jag har faktiskt rollat skarpt, och det gick ju alldeles utmärkt. Är absolut ingen storpaddlare, men försöker öva på att rolla minst en gång per år -med lastad kajak. Känns absolut inte som någon *akrobatik*, utan närmast livräddande.

Jag och min kompis paddlade mellan öar o skär på västkusten, vinden och därmed vågorna tilltog, och vi sökte oss inåt. Innan vi nått inomskärs, mitt emellan två kobbar en knapp km från varandra, gick han runt, och alla försök till kamraträddning fallerade totalt i den tilltagande sjön. (vi hade inte samövat detta, och jag endast i lugnt vatten, vilket visade sig vara något HELT annat) Nåja, han började bli nedkyld, jag hade en färdig lina med karbin kopplad till mitt akterdäck, och tog honom och hans kajak på släp mot nästa kobbe. Vad jag inte övat på var paddling medelst bogsering med sjö in snett akterifrån, ständigt överbrytande, och det var lite lurigt, så lurigt att jag alltå slog runt. Och rollade upp. Vilket gav min vän ett par långa sekunder, och mig någon liter hav innanför kragen. När vi kom i sjölä kom han i sin kajak, vi paddlade vidare till en tältvänlig ö och njöt mer än vanligt av våra sovsäckar.

Sensmoralen är väl att gå inåt ännu tidigare när vädret blir sämre, och öva allt "halvskarpt" dvs i ordentlig sjö, med last i kajaken, (med den/de personer du ska/brukar paddla med) men med en bastu eller tält+termos i närheten. Dessutom är jag glad att jag hade en färdig "bogserlina".

/EG

Hmm, intressant att se diskussion och argumentation. Till att börja med för att svara på frågan, jag har aldrig gått runt i ett skarpt läge sedan jag lärde mig rolla och är osäker på om jag skulle klara av det i en svår situation.
Det som slog mig när jag läste inläggen är att flera ser rollen som mindre viktig eller t o m som akrobatik och onödig. Eftersom detta forum framförallt vänder sig till havspaddlare så är det kanske inte så konstigt, forspaddlare däremot anser att en stabil roll är mycket viktig, kompisar i närheten som kan köra eskimåräddning är backup och att gå ur kajaken är absolut sista utvägen, det är inte skoj att simma i en fors (jag har provat på detta). På samma sätt är det för eskimåer, det är knappt så att de behöver kunna simma, sätter de inte rollen så är det ändå kört.

Rollen är det mest tids- och energibesvarande sättet att lösa en kapsejsning och utsätter dessutom resten av sällskapet för minimal risk. Vet inte hur praktiskt tillämplig eskimåräddningen (alltså att ligga kvar i kajaken och hålla upp armarna ovanför vattnet tills en kamrat paddlar fram med för/akter så att man kan dra sig upp) är i havspaddling men den borde kunna funka i en disciplinerad grupp.

Med lite träning går det att sitta kvar ganska länge upp och ner i kajaken även om man är oförberedd och inte har andats in ett djupt andetag. Man kan så att säga lära sig att bli mindre oförberedd.

Jag tycker alltså inte att rollen bara är show, viktigt att alltid försöka göra en när man kapsejsat som första och enklaste utväg.

Skulle tro att det går att träna in en hyfsat säker roll, antingen genom att träna forspaddling, kajakpolo eller också helt enkelt träna på säkert ställe när det går sjö och blåser. Tyvärr har jag inte gjort det själv ännu, kanske nästa sommar om det går fin surf i Apelviken.

-Palle

Kul att tänja på gränserna

Jag har inte rollat i skarpt läge om man med det menar att man slår runt pga svår sjö. Däremot hjälpen rollen mig när jag tränar tekniker, som högt stöd och snäva svängar, då man lutar kajaken. Det "kostar" inte så mycket att slå runt om man snabbt kan ta sig upp igen och därför törs jag tänja på gränserna. Dessvärre är min roll inte 110% så mina paddelkamrater har fått träna kamraträddningar också, vilket kanske är en bonus det också?
mattias

Falla ur och rolla ändå.

Efter att ha kapsejsat en gång i september i kallt vatten. Så såg jag till att lära mig rolla. Har även lärt mig att kliva i kajaken upp och ner och sedan rolla upp. Bra att kunna om man måste kliva ur av panik eller överraskning. Har nu även provat rolla i sjögång dock inte altför grov. Utan problem men det blir svårare ju vågigare.
Ett tips är att vara två när man tränar då kan den andra hjälpa en runt så slipper man klättra i hela tiden. Det spar enormt med tid.
Och använd cyklop i början.

Kul att rolla

Jag har inte gått runt i "skarpt" läge, i alla fall inte med fulllastad kajak. däremot har jag gått runt vid surf och lek i hyfsad höga brytande vågor (2-2,5m) och lyckats rolla upp där. Men det funkar inte varje gång ;-(
Jag tycker det är kul med rollövningar och andra övningar i kajaken. Jag har ingen 100% roll, men övar vidare året runt för att kanske få det nån gång. Har re-entry + roll, re-entry + roll med flottör, kamraträddning och flottöruppgång som backup. Men det är minsann inte så enkelt att göra en flottöruppgång i stora vågor heller (tycker inte jag i alla fall).
Ju säkrare man blir på rollen desto mindre är nog risken att man verkligen går runt.
Ju fler rollar och andra färdigheter i kajaken som man behärskar desto bättre är det väl? Roligare är det i alla fall!

Bra tips om vinterpaddling finns t.ex. på Tjörns kajakklubbs hemsida. För egen del paddlar jag helst ganska nära land på vintern och för det mesta iförd torrdräkt.

Mvh Erik

De gånger jag gått runt i "skarpt" läge har varit vid kajaksurfning o andra lektillfällen. Ett utmärtkt tillfälle att träna rollen eftersom det är stor risk att man går runt och man vill inte heller gärna upp på land o tömma efter varje dyk. Då satt rollen hundraprocentigt. Annars kan den väl vara ca 95%-ig, de gånger jag missat så är det för att jag stressat o varit för tidig med att lyfta på huvudet. Då tar jag det lungt, koncentrerar mig o sätter den på andra försöket.

Vid vanlig långfärdspaddling har jag använt mig av höga stöd när det varit riktigt nära o hittils aldrig behövt använda den.

Trots att man gjort hundratals rollar känns det ofta lite kymigt innan man skall göra den första vid träning... speciellt om vattnet är under badtemperatur...

Paddlar med kompisar som kan T och H-räddning så känns det lungt att lita på rollen. Den gång det klickar, och det kan hända alla, märker de andra det snabbt o kommer fram hjälper en så man slipper göra en våt utgång.

MVH

Mattias

Naturvägledare

Visst ska vi rolla

I likhet med de flesta andra har jag aldrig gått runt i "helskarpt" läge, däremot förstås vid surf i grov sjö osv. Då har rollen fungerat bra, om inte 100%. Dock blir jag bättre för varje år, än så länge...

Men själva finessen med att lära sig rolla är ju att man på köpet nästan gör rollen onödig. Under resans gång lär man ju sig höga stöd och höftknixar på ett sätt som gör att man kan räta sig upp ur lägen som tidigare skulle ha inneburit en helvurpa.

När jag för ett par år sedan började surfa gick jag ofta runt. Nu händer det högst sällan, trots att jag törs mig på större och större vågor.

Jag har ett knep när jag ska ut och surfa: Jag börjar med en frivillig övningsroll. Då åker självförtroendet upp, och jag blir mer benägen att verkligen tro på min egen förmåga att räta upp mig med paddeln.

Förslag till T-shirttext: "Kayakers do it with a roll and a hip flick..."

Hälsningar
Jens

Jag har gått runt i "skarpt läge", en vindby kom och svepte omkull mig. Eftersom min kompis inte lyckades ta sig intill mig var det kört med kamraträddning. Som tur var var vattnet varmt och jag hade inte alltför långt att simma till land.

Efter denna incident har jag blivit fast besluten att lära mig rolla. Rollen är framförallt en bra grund för att kunna öva högt och lågt stöd utan att det tar för mycket tid och energi. Om man är bra på högt och lågt stöd är risken betydligt mindre att man går runt. Givetvis är kamraträddning och flottöruppgång också viktiga att öva på!

Jag har precis börjat träna. Gjorde en re-entry med flottör i lugnt vatten förra veckan, ett litet steg men ändå ett i rätt riktning.

/Karin

Roll.

Hej jag har paddlat kajak relativt mycket sedan 1984 men mindre senaste 8 åren pga tre barn mm.
Jag har rollat skarpt i fors ca 50 ggr men det var några år sedan sist. Aldrig gått runt i skärgårdskajak i skarpt läge men hjälpt en handfull kamrater med kamraträddning vid ofrivilliga bad.

Jag paddlar VKV Lisa och kan rolla den om jag sticker in benen under fördäck dvs sätter mig på botten framför sitsen. Kan alltså göra reentry roll. Detta skulle kunna var aktuellt när och om jag går runt i samband med besvärlig sjö då jag använder en sittbrunnssäck vid mer seriösa överpaddlingar.

Jag föredrar stor sittbrunn vid paddlingar i svenska och finska skärgårdar pga lättare landstigningar och bättre åtkomlighet av kamera och annat i sittbrunnen. Vid norska kusten så skulle jag välja en liten /päronformad sittbrunn i varje fall vid längre färder.

Vintertips.
Tänk på att rodret kan frysa fast. Paddelhandskar är bra. Se upp med nedisning av däcket vid sjö och många minusgrader. Ofta bra att kunna ta fart och paddla upp kajaken på ett stabilt isflak vid landning. Reservpaddel nödvändig. Isdubbar kan vara bra.

Ombyte och marginaler vid planering. Var lite extra försiktig. Var uppmärksam på is som varken bär eller brister.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfiskarn? att rolla eller inte rolla, det är frågan Paddling allmänt 12
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
avslutat medlemskap 1003 Rolla. Paddling allmänt 10
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
Hinka Rolla länk Paddling allmänt 4
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg