Poängen med mina tidigare inlägg kanske jag har varit otydlig med dvs:
1. Det behöver inte alltid vara nödvändigt att kravla runt på kajakdäcket för att kunna komma i efter ett plurr.
2. Vet man vart man kan belasta kajaken så kan man låta bli att skada den. Även om den är mycket vekt byggd.
3. Kajaken går att tömma smidigt genom att pressa ned aktern och rotera om skottet medger.
Oftast tycker jag många krånglar till saker allt för mycket dvs skall ha en förbaskad massa utrustning som oftast är överflödig med lite sunt förnuft tex massor av snören, västar, nödraketer, torrdräkt, pump, frystorkad mat, GPS, pontoner, flottörer och annat skit.
Regel nr 1 borde vara att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver. En regel som täcker de flesta kajaker och större delen av paddel säsongen.
Denna regel kan ju de flesta tycka vara självklar men tydligen är den inte det alla gånger.
Sedan är det ju naturligtvis fantastiskt att man kan med kunskaper i teknik tex roll och cowboy och införskaffande av material öka på marginalerna vad gäller nyttjandet av kajaken.
Att förlita sig på att kamrater skall kunna rädda är lite vanskligt då även deras hälsa kan riskeras, men naturligtvis hjälper man sin kajak kompis så gott det går om inte annat så kan ju en kamrat larma.
Föresten om någon missat vem David är, så njut av denna underbara video med Svensk anknytning:
https://www.youtube.com/watch?v=PJQVlVHsFF8
/K