Hannulan får svara för sin del. För min egen del (gas i st f bensin) var det bara en enkel uträkning, med tillverkarens egna påstående om 1/3 bränslebesparing och förekommande kastrullvikter som utgångsvärden. Jag tänker såhär:Det låter väldigt konstigt att det tar så lång tid att spara vikt, vad var det för kastruller du jämförde?
- Min "normalgryta" är 1 l Trangia HA + tamoj från Minitrangia + pajformslock - totalvikt 100 g.
- Närmast motsvarande reaktorgryta (volym, mått) är Eta Pot - 282 g med lock. Med pajformslock kring 250 g.*
- Den värmeväxlade grytan lönar sig alltså viktmässigt först när jag sparat ca 150 g gas.
- 150 = 1/3 x 450.
- 450 g gas motsvarar för de flesta just ca 2 veckors solotur (för min egen del faktiskt hela tre veckors) på sommarhalvåret.
- För en "standardtur" enligt ovan och Primus patroner som viktexempel, skulle valet stå mellan initial brutto bränslevikt på 645 g (450 g gas) och 2 x 390 = 560 g (560 g gas) - plus en ca 150 g tyngre gryta. Jag bär alltså på ca 65 g mer med värmeväxlare.
- I slutet på turen bär jag på 205 tom gaspatron resp. 2 x 160 = 320 g patroner + 150 g extravikt på grytan = 265 g mer med värmeväxlare.
- Vill jag i stället ta med tre resp. två 230 grams patroner, bär jag visserligen initialt 240 g mer utan värmeväxlare, men på 10 g när lika mycket på slutet.
Allt ovan under antagandet, att man verkligen spar så mycket som en trejedjedel gas med värmeväxlare. Samt att man inte kan fylla på sitt gasförråd/göra sig av med tompatroner någonstans på vägen under de två (i mitt fall tre) veckorna.
Sammanfattningsvis: givet alla nackdelar med värmeväxlare är valet enkelt för min del, så länge jag inte är ute på någon långvarig vintertur.
* Optimus Terra Solo ä något lättare, men hög och smal - opraktiskt, ostadigt och orsakar i sig större värmeförluster. MSR:s Quick Solo är ännu lite lättare, men endast kompatibel med MSR:s egna kök. Non-stickbeläggningen i Eta- och Optimusgytorna bidrar till vikten, men kan IMHO inte tänkas bort i en värmeväxlad gryta, så fort det handlar om annat än vattnig soppa.
** MSR:s lösa värmeväxlare skulle kanske vara en schysst lösning - på till vattenkok/snösmältning, av för "matlagning". Men den väger 170 g, och "betalar" sig därmed inte heller viktmässigt under normallånga turer (däremot kanske funktionell vid behov av snösmältning).