Att rolla eller inte rolla - det är frågan.

Rock ´n roll

Jag har vält tre gånger på samma ställe. Det var vid Sandhammaren som är en riktig morsa! Vid Sandhammaren är det så långgrunt så att det bildas riktigt feta surfvågor. När jag gick runt där så var det som att hamna i en tvättmaskin och jag kastades ur kajaken. jag lyckades alltså inte göra någon roll och även kamraträddning var svår att göra i de vågorna. Rollen kan jag göra när jag tränar men har aldrig kunnat göra den i skarpt läge.

Kan men har aldrig behövt

1. Jag kan rolla under normala förutsätningar.
2. Har aldrig behövt rolla men högt stöd har jag använt vid några tillfällen.

3. Eskimåsvängsträning ökar meddvetenhetenom vade man har kajaken. Desutom blir man bättre på högt stöd men det är inget jag skulle ha som enda teknik.

Efter som jag är liten och vig använder jag mig av en annan teknik än flöotör räddningen när jag kliver upp i kajaken.

1. Jag plaskar med fötterna och ålar mig upp tills kroppen är mittöver kajaken.
2. Jag vänder rund så jag sitter gränsle över kajaken.
3. Jag flyttar rumpan så den är över sittbrunen och sätter mig.
4. Jag viker in benen och sticker in dem i sittbrunen.
5. Det har gått 30 s och jag tittar på min kompiss som fortfarande blåser upp flotören medans jag pumpar

flottör

Jag har gått runt ute till havs ofrivilligt. Klarar högt stöd men knappt roll. Måste använda flotör som fungerar bra.

Träning...

ang Rollning.

Självklart fungerar rollen om man har övat rätt och tillräckligt. Jag tycker att man kan dela in övningen i två delar:

1. Teknik. Du måste kunna rolla i "alla lägen"
dvs: tom kajak, lastad kajak, vattenfylld kajak(prova även med vatten i packutrymmena!), med dubbla flytvästar, med en kompis som jävlas lite(håller emot ibland). Andra bra övningar är att tex lägga paddeln på höger sida kajaken och kapsejsa på vänster sida och sedan hitta din paddel igen och rolla upp eller slänga paddeln en bit bort på höger sida, plurra ner på vänster sida och hundsimma till paddeln...etc etc
Dessa övningar gör dig bättre på att hantera rollsituationen när inte allt går som du tänkt dig.

2. Psyke/rollreflex. Du måste rolla när du kapsejsat.
Detta kan man öva genom att, som flera har skrivit här redan, öva surf(surfa baklänges är en höjdare om man vill testa roll!) och i allmänhet paddla där det ser "roligt ut". Ett annat sätt som jag själv testat är att ha en överenskommelse med sin paddelkompis om att det är ok att knuffa i varandra närsomhelst under tex ett helt år. Snacka om att jag har varit med om en och annan oplanerad och mycket överaskande kapsejsning!

Kör som fan!
Johan

Ja vid surf

Märkte att jag aldrig svarade på ursprungsfrågan.

Jag har gått runt och klarat eskil vid surfing med forslåda i brytande sjöar söder om Falkenberg.

Jag har också gått runt ganska många gånger i forslåda vid forspaddling och klarat Eskil (inte alla gånger men plusstatistik).

Det värsta jag råkat ut för med min Lisa var att jag gick runt en vårpaddling i Väsbyån strax före utloppet till Oxundasjön. Jag hade då obetydlig forserfarenhet och förstod inte att jag skulle hålla avstånd från ett stormfält träd. Fören drogs in av det strömmande vattnet under trädstammen och det var omöjligt att undvika att dras omkull. Kallt var det.

Thure

Aldrig

1 Jag har aldrig vält ofrivilligt med en långfärdskajak
2 Jag kan inte rolla.
3 Jag paddlar från det isen släpper på hemmavattnet (numer Valloxen, Knivsta) tills isen lägger på desamma. Allt närmare stranden ju kallare det blir i vattnet.

I fjor sommer gikk jeg rundt 4 ganger i 6 m høye bølger i Langesundfjorden. Den 3. gangen klarte jeg å rulle opp for så i neste øyeblikk (når jeg åpnet øynene) bli veltet rundt igjen. Kameratredning gikk greit. Trente mer på rulle i vinter, og var rimelig sikker på at jeg hadde rulla inne. Men i kaldt vann på Bulandet i mai slo overlevelsesinstinktet til og jeg prøvde å få hodet opp først, dvs jeg klarte det IKKE. Har i sommer og utover høsten trent mer på rulla, senest i oktober, men bare på stille vann. Jeg er ikke sikker på om det går i urolig vann.

Mvh Trond

Tranar rollen ofta i olika forhallande, anvant den en gang nar jag surfade pa en svallvag fran en bat. Det var ofrilligt, men knappast 'skarp lage', och tog tva forsok. Tranar mest for att med en palitlig svang
jag kan tanjar pa gransenar och har kul i vagorna.
Det ar bara ett till paddeltag att har i fickan.

Jag har vält ofrivilligt tre gånger i år.
1. Slarvade lite tramsigt och skar fel med paddeln samtidigt som jag låtit tyngdpunkten ligga utanför skrovet (vid utbildning, höll fokus på elever). :)
2. Vi lekte tafatt... :)
3. Fullastad kajak som skar snett i brant surf.

(De säger att jag sitter för högt och är för lång för kajaken, att jag inte har "normala" marginaler som jag sedan glatt överutnyttjar...)

Jag rollade upp all gångerna. Tacksam för det. Min roll har jag "lärt mig" i bassäng och sedan slipat in vid havssurf och rockhopping där den behövts ibland :)
Även lyckats med rollen vid behov i fors (men där är jag knappast 100%-ig). Har löst ett gäng reentryrollar för att hämta in övergrivna kajaker i stökig miljö då dess kaptener simmat i land. :)

Slutsats(?): Det kan vara bra att öva in roll och reentryroll men det hela beror på vad/hur man paddlar och med vem.

Patric

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfiskarn? att rolla eller inte rolla, det är frågan Paddling allmänt 12
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
avslutat medlemskap 1003 Rolla. Paddling allmänt 10
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
sweden_faltboot Hur fort lärde ni er rolla? Paddling allmänt 22
Hinka Rolla länk Paddling allmänt 4
Lorre2 Vill du lära dig rolla? Paddling allmänt 2
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg