Gå ner i vikt. Uppdatering nr2

Re: Tid över?

peppe_malmqvist; sa:
Tja jag måste säga att jag funderar på vad du gör med ditt liv om du inte hinner med att träna p g a tuffa aktiviteter som matinköp, städning och tvätt?

Kanske har du 17 barn och därmed så hinner du inte med, men om du inte har barn så måste du vara en pedantisk städperson.

Jag klämmer in 10 timmars träning när jag jobbar. Visst, det blir inte så mycket tid till annat, men inte f_n slösar jag bort tiden på städning, matinköp och tvätt... Ibland funderar jag på om jag inte kan byta fem timmars TV-tittande och utsidan-surfande mot träning... då skulle jag komma upp i 15 timmar :)

Eller så har du inte tagit dig i kragen och gett dig en spark i baken? ;-)

Pp

Tja vi har ju alla våra prioteringar.
Jag skrev tex INTE att jag inte han med att träna utan att jag inte han med att träna så mycket som han skrev i trådstarten.
Jag prioterar mina vänner, mitt arbete,min fru över detta har jag resor till och från arbetet.Resor till utspridda vänner tar sin tid här i Sthlm om man valt att inte ha bil.
Städar inte mer än en vanlig människa.

Tittar nästan aldrig på TV. Aldrig direkt spelar in de program jag vill se och ser dom när jag har tid.
MVH
Kim

schweingaard; sa:
Jag har tänk att börja styrketräna vilket jag inte har gjort någoting under året som har gått. Det beror mest på att jag tycker det är tråkigt med gym och att jag inte har någon kunskap om styrketräning.

Har ni några rekomendationer? Särskilt då det gäller styrketräning.

Om du absolut inte tycker det är kul så ska du ju inte tvinga dig att styrketräna men jag gissar att du bara inte fått tillräckligt med vägledning för att finna ett upplägg som är kul ännu.

Om det just nu är en pina så kör ett pass för hela kroppen en gång per vecka och se vad som händer, det är bättre än inget pass och som nybörjare brukar det räcka ganska långt.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man bara banar in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Ett program kan se ut så här:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Chins/uppdragningar 3*max men kör även 5 negativa i varje set, dvs du hjälper till med fötterna från en bänk eller liknande på uppvägen men håller emot med ryggen på nervägen. (inte strikt ett nybörjarupplägg men du kör ju redan chins.)
Sittande rodd 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Vila minst två minuter mellan varje set för det handlar ju inte om konditionsträning utan du ska bli stark och behålla muskelmassan när du är på gymet. Konditionsträningen sköter du ju bra genom andra träningsformer.

z_bumbi; sa:
Om du absolut inte tycker det är kul så ska du ju inte tvinga dig att styrketräna men jag gissar att du bara inte fått tillräckligt med vägledning för att finna ett upplägg som är kul ännu.

Om det just nu är en pina så kör ett pass för hela kroppen en gång per vecka och se vad som händer, det är bättre än inget pass och som nybörjare brukar det räcka ganska långt.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man bara banar in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Ett program kan se ut så här:

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Chins/uppdragningar 3*max men kör även 5 negativa i varje set, dvs du hjälper till med fötterna från en bänk eller liknande på uppvägen men håller emot med ryggen på nervägen. (inte strikt ett nybörjarupplägg men du kör ju redan chins.)
Sittande rodd 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Vila minst två minuter mellan varje set för det handlar ju inte om konditionsträning utan du ska bli stark och behålla muskelmassan när du är på gymet. Konditionsträningen sköter du ju bra genom andra träningsformer.

Detta är precis den information jag behöver!
Du skriver att jag bör köra detta en gång i veckan. Jag hade tänkt lägga in två styrketräningspass i veckan på morgonen efter frukost för att sedan köra spinning och/eller gympa på kvällen. Jag tänkte att så länge jag inte mår dåligt eller det gör ont så kan jag köra så.
Kommentarer på det? Är jag ute och cyklar?

Sedan var det någon som frågade hur jag har tid med detta ;)
Svaret är väl att jag är en tragisk person antar jag =) Hahaha
Jag har bestämt mig för att vara i topptrim inom 3-5 år och då är det bara att ta sig tid, jag tror den tunga biten är i början då jag måste förlora en jäkla massa fläsk, när det mesta är borta bör det inte vara något problem att hålla vikten. Då kan jag satsa på snabbhet och styrka lite mer, något jag inte gör nu eftersom jag är jäkligt rädd om fotleder och knän.
Sedan lever jag inte i något förhållande, det skulle sannolikt vara lite problematisk att köra mina situp och armhävnings pass varje kväll. Fast det kanske skulle vara bra att ha någon att kasta min medicinboll på ;)
Det har blivit naturligt att träna 4-6 gånger i veckan för mig, jag brukar också kombinera ihop pass så att jag får 2-3 timmars pass ett par gånger i veckan (1-2 gånger) fast jag tar det lite lugnt med det jag har en tendens att bli sjuk efter 3 timmars passen. Det är en massa multisportare här på skolan som tränar mycket hårdare än mig och det är roligt att försöka mäta sig med dom. Så jag kan drömma mig bort och tänka på hur bra jag kan vara ;)
Sedan är jag student vilket gör att jag kan disponera min tid ganska fritt, vilket kanske skulle vara lite svårare om jag var anställd. Fast å andra sidan är personalvård ett hettområde just nu, jag vet att all personal på skolan får tråna 2 timmar i vecka under arbetstid (de får betalt för att träna). Det borde nog gå att ordna på just ditt företag också, snacka med bossen och fråga om han/hon bryr sig om de anställdas hälsa ;)

Oj oj oj vad mycket jag skriver!! Nu är det dags att gå iväg och plugga på omtentorna ;)

Jag ser fram emot att se svaren på detta inlägg!!
/nisse

schweingaard; sa:
Detta är precis den information jag behöver!
Du skriver att jag bör köra detta en gång i veckan. Jag hade tänkt lägga in två styrketräningspass i veckan på morgonen efter frukost för att sedan köra spinning och/eller gympa på kvällen. Jag tänkte att så länge jag inte mår dåligt eller det gör ont så kan jag köra så.
Kommentarer på det? Är jag ute och cyklar?

Det går att köra programmet ovan två gånger i veckan i början för att sen gå över till att dela upp kroppen på två eller tre pass och träna styrkan två gånger i veckan.
I ditt fall med din träningsmängd skulle jag nog redan nu dela upp kroppen i två delar för att minska slitaget på kroppen.
Jag skulle nog även dra ner på konditionsträningen en smula under en period för att låta kroppen vila lite, när man varit otränad så går det snabbt att bli bättre och kombinerat med en snabb viktminskning kan det bli lite mycket på en gång.
Jag skulle helt enkelt ersätta två konditionspass med styrketräningen samt ta bort armhävningar och situps varje kväll men det är bara vad jag kan säga genom att ha läst dina inlägg här. Du kanske känner dig pigg i kroppen och vill fortsätta i samma tempo men du kan ju ha det i bakhuvudet att det inte är fel att variera mängden träning då och då.

z_bumbi; sa:
Det går att köra programmet ovan två gånger i veckan i början för att sen gå över till att dela upp kroppen på två eller tre pass och träna styrkan två gånger i veckan.
I ditt fall med din träningsmängd skulle jag nog redan nu dela upp kroppen i två delar för att minska slitaget på kroppen.
Jag skulle nog även dra ner på konditionsträningen en smula under en period för att låta kroppen vila lite, när man varit otränad så går det snabbt att bli bättre och kombinerat med en snabb viktminskning kan det bli lite mycket på en gång.
Jag skulle helt enkelt ersätta två konditionspass med styrketräningen samt ta bort armhävningar och situps varje kväll men det är bara vad jag kan säga genom att ha läst dina inlägg här. Du kanske känner dig pigg i kroppen och vill fortsätta i samma tempo men du kan ju ha det i bakhuvudet att det inte är fel att variera mängden träning då och då.

Förstår jag dig rätt om du menar ungefär så här

Måndag:
Spinning 90min
Tisdag:
Medelgympa+spinning 120min
Onsdag:
Kraftgympa 90min
Torsdag:
Vila
Fredag:
Styrketräning ben + boxercise ~90-120min
Lördag:
Vila (alt spinning+gympa)
Söndag:
styrka överkropp + spinning el gympa

Mitt nuvarande träningsschema ser ut ungefär som ovan fast utan styrkedelarna. Sedan varierar jag aktiviteterna, kör mer, kör mindre, extra vilodagar, åker skidor istället, springer istället och sånt.

Men förstog jag rätt om det var bra att plocka bort något spinning eller gympa pass någon gång samt att dela upp styrketräningen i över och underkropp. För att kanske undvika att köra benstyrka samma dag som jag kör spinning.

Jag är okunning när det kommer till styrketräning, vill absolut inte skada mig. Har införskaffat boken Styrketräning - för att bli snabb, stark eller uthållig. av Janne Carlstedt från SISU. Långsiktig planering verkar vara A och O här också.

/nisse

schweingaard; sa:
Förstår jag dig rätt om du menar ungefär så här

Måndag:
Spinning 90min
Tisdag:
Medelgympa+spinning 120min
Onsdag:
Kraftgympa 90min
Torsdag:
Vila
Fredag:
Styrketräning ben + boxercise ~90-120min
Lördag:
Vila (alt spinning+gympa)
Söndag:
styrka överkropp + spinning el gympa

Mitt nuvarande träningsschema ser ut ungefär som ovan fast utan styrkedelarna
Men förstog jag rätt om det var bra att plocka bort något spinning eller gympa pass någon gång samt att dela upp styrketräningen i över och underkropp. För att kanske undvika att köra benstyrka samma dag som jag kör spinning.

Jag är okunning när det kommer till styrketräning, vill absolut inte skada mig. Har införskaffat boken Styrketräning - för att bli snabb, stark eller uthållig. av Janne Carlstedt från SISU. Långsiktig planering verkar vara A och O här också.

/nisse

Jag personligen skulle inte köra både gympa och spinning på samma dag, bättre att lägga in en lågintensiv aktivitet som inte sliter så mycket och bara köra en aktivitet som är högintensiv per dag, dvs spinning + promenad eller gympa + promenad osv. Jag tror du får ut mer av ett högintensivt pass där du kan ge allt istället för att veta att det kommer ett till senare.

Att köra boxercise efter att ha kört ben låter varken kul eller säkert, att köra ett eget race på 20 min på en roddmaskin eller liknande låter bättre i så fall.

Samma sak på söndagen, att köra styrketräning i en timme för att sen följa upp det med ett helt träningspass till är inte min stil, även här bättre att köra järnet på en träningscykel eller liknande och sen vara klar för dagen. Du saknar ju inte långpass vad gäller konditionen som det är och att variera längen och tempot på konditionsträningen är ju bara kul.

OBS! Ovanstående är bara förslag och vad jag tycker om saken, känns det som du orkar köra två högintensiva pass om dagen så är det ju bara att fortsätta men ibland kan det vara bra att fundera på hur mycket man tränar totalt och hur snabbt man nått den nivån.

Om du är osäker vad gäller styrketräningen så ta hjälp av någon erkänt duktig person för att undvika skador.
Jag har inte läst just den boken men SISU-böckerna brukar vara bra för att få in grunderna i alla fall.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg