• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Donationregistret nämndes, och jag anmälde mig för många år sedan. Om någon är intresserad klickar man här. Kan det vara ett nyårslöfte?

Avslutar med att säga två saker:

- Ha en fin avslutning på året!

- Använd reflex!

Ok, en till då:

- Kör inte som ufo:n, utan räkna med att det som kan inträffa verkligen inträffar, dvs det kommer en gående på övergångsstället, eller att det kommer en person bakom bussen, eller att cyklisten inte stannar. Om inte den andra stannar får man inte köra på den personen. Tänk istället "Jaha, så gjorde han/hon! Det var intressant".
Med det tankesättet blir i alla fall min körning bättre, från att ha varit riktigt bra. OBS att det är andra som säger att jag kör bra, och det stämmer med min egen tanke om detta.

Nu får Utsidan vila...nya tag nästa år.

Gott slut säger man innan nyår!

Ja, ta det försiktigt med de oskyddade trafikanterna, det är lätt att va stöddig när man sitter bakom en kaross och lätt smiter iväg då de orsakat en olycka eller annan situation.
Den här killen i Sjöstaden fick sig en läxa efter att ha blockerat cykelfältet och sen spottat cyklisten i ansiktet. Blev en dyr spottloska på 37 265 kr. 🤣
www.flashback.org/t3650150

Ja, ta det försiktigt med de oskyddade trafikanterna, det är lätt att va stöddig när man sitter bakom en kaross och lätt smiter iväg då de orsakat en olycka eller annan situation.
Den här killen i Sjöstaden fick sig en läxa efter att ha blockerat cykelfältet och sen spottat cyklisten i ansiktet. Blev en dyr spottloska på 37 265 kr. 🤣
www.flashback.org/t3650150
Å vad har detta med reflexer att göra?
/Niklas

Å vad har detta med reflexer att göra?
/Niklas
mer än den där kommentaren iaf. Mitt inlägg hade med oskyddade trafikanter på vägen att göra, och ditt hade ingenting med trafikanter att göra.

Min länk visar hur bilförare agerar mot oskyddade allt för ofta, med eller utan reflex. Den är ett exempel på det.

Senast ändrad:
mer än den där kommentaren iaf. Mitt inlägg hade med oskyddade trafikanter på vägen att göra, och ditt hade ingenting med trafikanter att göra.

Min länk visar hur bilförare agerar mot oskyddade allt för ofta, med eller utan reflex. Den är ett exempel på det.
Där tycker vi helt klart olika.

Å för att återgå till trådens ämne, så borde det rimligtvis ligga i de oskyddade trafikanternas intresse att göra sig så synliga som möjligt, just för att undvika onödiga kollisioner.

Å sett ur den synvinkeln, så borde några reflexer vara en synnerligen billig försäkring...
/Niklas

Där tycker vi helt klart olika.

Å för att återgå till trådens ämne, så borde det rimligtvis ligga i de oskyddade trafikanternas intresse att göra sig så synliga som möjligt, just för att undvika onödiga kollisioner.

Å sett ur den synvinkeln, så borde några reflexer vara en synnerligen billig försäkring...
/Niklas

Alla kan ha vilken åsikt man vill i ämnet. Faktum är ändå att bilföraren till 100% är skyldig oavsett hur jag går klädd att inte köra på mig.

Sedan kan jag av ren självbevarelsedrift ha reflexer på mig, ungefär som att jag inte inte tar en weekend till Ukraina nästa helg. Men att lägga över ansvaret på gångare är ingen åsikt, det är korkat.

Alla kan ha vilken åsikt man vill i ämnet. Faktum är ändå att bilföraren till 100% är skyldig oavsett hur jag går klädd att inte köra på mig.

Sedan kan jag av ren självbevarelsedrift ha reflexer på mig, ungefär som att jag inte inte tar en weekend till Ukraina nästa helg. Men att lägga över ansvaret på gångare är ingen åsikt, det är korkat.
Det är ju svårt att kunna ta ett ansvar, som bilist, om gångaren anstränger sig för att vara maximalt kamoflerad i mörkret. Betydligt lättare om gångaren gör sig väl synlig genom bra och välplacerade reflexer.

Samma sak gäller givetvis även för cyklister...
/Niklas

Senast ändrad:
Det är ju svårt att kunna ta ett ansvar, som bilist, om gångaren anstränger sig för att vara maximalt kamoflerad i mörkret. Betydligt lättare om gångaren gör sig väl synlig genom bra och välplacerade reflexer.

/Niklas

Nej det är inte svårt. Du väljer att göra det svårt, det är inte samma sak. Kör sakta så ser du allt och behöver inte oroa dig. Att det blir lättare om andra anpassar sig är problemet du inte förstår dig på. Det är du som ska anpassa dig, inte alla andra. Släpp egot.

/Niklas
Det är fortfarande inte de oskyddade som ska ändra sig för bilister, utan bilisterna som enligt trafikregler ska sakta ner och anpassa körningen så de inte kör på dem.

Ta ditt ansvar.

Det är lite som att skylla på älgen när man krockar med den.

Nej det är inte svårt. Du väljer att göra det svårt, det är inte samma sak. Kör sakta så ser du allt och behöver inte oroa dig. Att det blir lättare om andra anpassar sig är problemet du inte förstår dig på. Det är du som ska anpassa dig, inte alla andra. Släpp egot.
Oavsett hastighet kan jag ju bara se sådant som är synligt, inte sådant som är osynligt i mörkret...
/Niklas

Det är fortfarande inte de oskyddade som ska ändra sig för bilister, utan bilisterna som enligt trafikregler ska sakta ner och anpassa körningen så de inte kör på dem.

Ta ditt ansvar.

Det är lite som att skylla på älgen när man krockar med den.
Jag tar mitt ansvar, till skillnad mot många oskyddade trafikanter. Men jag kan som sagt inte se det osynliga.
/Niklas

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg