• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Å visst vore det lämpligt med en lag om att oskyddade trafikanter ska bära väl synliga reflexer efter mörkrets inbrott. För då vore väl trådens ämne snabbt avklarad.
nej det tycker jag inte. lampa möjligen för att själv se bättre, men att tvingas till nåt för bilisterna är jättefel. Precis som att det inte går att lagstifta om cykelhjälm för vuxna. De är bra men det rimmar illa med den personliga valfriheten.

Och som jag skrev redan i #9 är det ett olagligt uppträdande från din sida:
  • Enl lagen behöver inte fordonsförare blända av för fotgängare,
    det lärs även ut i bilskolor att inte blända av vid möte med fotgängare
  • Det är olagligt att blända fordonsförare enl trafikförordningen 3 kap 67 §
Fotgängare är inte fordon och de skall, om de upplever sig bländade av fordonsljus, vrida undan blicken och/eller stanna.
Cyklar är fordon, icke-motoriserade fordon, därför skall fordon blända av för cyklar, det är alltså olagligt för cyklister med starka bländande (MTB-)ljus att blända andra cyklister.
fast trafikförodningen gäller nog bara fordon - inte fotgängare som har mycket större frihet. (man måste inte gå mot trafiken heller)

Sen kan man väl åberopa andra lagar utanför trafiksförordningen om att inte jävlas med bilister, men det är ju inte det det handlar om här, utan att lysa upp vägen för en när man promenerar på vägen, sen att man "råkar" blända förare för ett ögonblick så är ju inte det värre än om en mötande bilist stänger av sitt helljus för sent. Så tror inte nån har dömt för detta om det inte handlar om grön laser.

Och som jag skrev redan i #9 är det ett olagligt uppträdande från din sida:
  • Enl lagen behöver inte fordonsförare blända av för fotgängare,
    det lärs även ut i bilskolor att inte blända av vid möte med fotgängare
  • Det är olagligt att blända fordonsförare enl trafikförordningen 3 kap 67 §
Fotgängare är inte fordon och de skall, om de upplever sig bländade av fordonsljus, vrida undan blicken och/eller stanna.
Cyklar är fordon, icke-motoriserade fordon, därför skall fordon blända av för cyklar, det är alltså olagligt för cyklister med starka bländande (MTB-)ljus att blända andra cyklister.
Som jag förstod signatur "poll", så är det en bara temporär bländning, i syfte att få bilisten att slå om till halvljus (ungefär som vid ett möte då jag tillfälligt åter slår på helljuset, om en mötande bilist råkar glömma att blända av och när den mötande bilisten slår om till halvljus, så gör givetvis även jag det).

Att blända andra trafikanter är annars ett otyg, vare sig det sker medvetet eller ej.
/Niklas

Tycker det är konstigt att man som gående inte behöver göra enkla saker som att använda reflex när man jämför med alla regler för cyklar (för att jämföra med det som är mest likt).

Så väldigt stor skillnad är det väl inte att ha regler för gående och regler för de som cyklar?

nej det tycker jag inte. lampa möjligen för att själv se bättre, men att tvingas till nåt för bilisterna är jättefel. Precis som att det inte går att lagstifta om cykelhjälm för vuxna. De är bra men det rimmar illa med den personliga valfriheten.
En lag om cykelhjälm för vuxna vore heller inte helt fel. Fast de som är emot en sådan lag kanske inte tycker att det de har i huvudet är värt priset för en cykelhjälm. :)
/Niklas

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg