• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Skulle man följa dom reglerna rakt av så skulle man krocka mer eller mindre varje dag för då håller man stenhårt på att när man enligt lag har man rätten på sin sida så får det bli en kollision när någon annan bilist gör fel.

Hellre krocka för att statuera exempel och visa att man stenhårt följer trafiklagarna!

Reglerna funkar som en måttstock så att trafiken flyter på men sunt förnuft och visa hänsyn är det som är viktigast i trafiken.

Sånt får du lära dej på körskolan när du har blivit mer mogen för att köra bil.
Inte så otippat att du var en gammal långtradarchaffis. 😂

I rest my case, och fortsatt diskussion med dig är onödig då du inte tillför nåt annat än menlösa anekdoter och unkna fördomar.

Mors!

Senast ändrad:
Inte så otippat att du var en gammal långtradarchaffis. 😂

I rest my case, och fortsatt diskussion med dig är onödig då du inte tillför nåt annat än menlösa anekdoter och unkna fördomar.

Mors!
Nja, jag körde trailerdragare men det är ungefär som att köra långtradare, fast dom kör oftast på enformig linjetrafik med samma rutter hela tiden.

Hur många har varselkläder, reflexvästar eller reflexer ifrån lågprisbutiker, där reflexerna inte är CE-märkta och godkända? Det kan inge en falsk säkerhet.
Så kolla upp era reflexvästar och reflexer om dom följer EN-normen!

CE-märkning av synbarhetsprodukter

Synbarhetsprodukter som ska bäras av en konsument klassas som personlig skyddsutrustning. De ska alltid vara CE-märkta. Med CE-märkningen försäkrar tillverkaren att reflexerna uppfyller lagens krav på synbarhet.
  • Godkända hängande reflexer och snäppreflexer har normalt även märkningen EN 17353. Märkning EN 13356 kan också fortfarande förekomma.
  • Godkända reflexselar har normalt märkningen EN 17353. Selen ska inte vara märkt med EN 13356, den standarden har aldrig varit avsedd för reflexselar.
  • Godkända reflexvästar har normalt märkningen EN 17353 eller EN ISO 20471. Märkningen EN 1150 kan också fortfarande förekomma.

När ska kläder med reflex vara CE-märkta?​

Anger tillverkaren att kläder ska ge synbarhet? Eller är det uppenbara huvudsyftet med kläderna att ge synbarhet i trafiken? I båda dessa fall är klädesplaggen personlig skyddsutrustning och ska vara CE-märkta.
Mindre reflexdetaljer på vanliga plagg kan också ge förhöjd synbarhet, men det är svårt att veta i vilken omfattning. Du kan inte använda sådana plagg som ersättning för CE-märkta synbarhetsplagg.
https://www.hallakonsument.se/produ...reflexvastar-sakerhet/#4VsHEAq0BbjwuOp5lBDp8S

Jag undrar vad slutsatsen från den här tråden är.

Mitt förslag är:
”Om du tror du är Jesus är det OK att inte använda reflex. För de som inte förväntar sig övernaturlig intervention så är det en bra idé att använda reflex.”

Jag undrar vad slutsatsen från den här tråden är.

Mitt förslag är:
”Om du tror du är Jesus är det OK att inte använda reflex. För de som inte förväntar sig övernaturlig intervention så är det en bra idé att använda reflex.”
Skulle vilja göra ett tillägg här.
Väljer du bort reflex anmäl dig då gärna till donationsregistret!
Då har du iaf gjort lite nytta med ditt ställningstagande ;)

Skulle vilja göra ett tillägg här.
Väljer du bort reflex anmäl dig då gärna till donationsregistret!
Då har du iaf gjort lite nytta med ditt ställningstagande ;)
Det mest förnuftiga inlägget i den här tråden!!! Håller fullständigt med, för det finns så många som behöver Hjärta, lever och njurar.

Ett verkligen humant och etiskt sätt att försvara att man vägrar använda reflex och lägger över ansvaret på bilisterna, om man är anmäld till donationsregistret och bär deras emblem på sina kläder.

Bieffekten finns ju fortfarande kvar, att man som bilist troligtvis inte mår så psykiskt bra av att ha kört ihjäl en människa.

Så använda reflex är i slutänden det bästa för att bilister ska få en chans att se gångtrafikanter på avstånd och bromsa in.

Senast ändrad:
Flera här i området där vi bor har stoppat mej och sagt att dom föredrar mina 42.000 lumen helljus när dom får det i ryggen pga att det är så mörkt här i området och många kvinnor som är ute med sina hundar är faktiskt mörkrädda.

Även hundar kan vara mörkrädda och det är absolut inte en bra kombination med en mörkrädd matte!

Deras reflexvästar ser man på 100-tals m håll och det är svårt att veta i vilken riktning dom går, så därför slår jag alltid av helljusen. Dom kvinnorna visar då en röd lampa och då är det bara att vräka på med helljusen!!

En en röd lampa har blivit en grej i vårt område att vräka på med helljus, även om många i vårt område enbart har reflexväst utan pannlampa och väljer att gå i mörkret med sin hund.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg