• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Hur många har varselkläder, reflexvästar eller reflexer ifrån lågprisbutiker, där reflexerna inte är CE-märkta och godkända? Det kan inge en falsk säkerhet.
Så kolla upp era reflexvästar och reflexer om dom följer EN-normen!


CE-märkning av synbarhetsprodukter

Synbarhetsprodukter som ska bäras av en konsument klassas som personlig skyddsutrustning. De ska alltid vara CE-märkta. Med CE-märkningen försäkrar tillverkaren att reflexerna uppfyller lagens krav på synbarhet.
  • Godkända hängande reflexer och snäppreflexer har normalt även märkningen EN 17353. Märkning EN 13356 kan också fortfarande förekomma.
  • Godkända reflexselar har normalt märkningen EN 17353. Selen ska inte vara märkt med EN 13356, den standarden har aldrig varit avsedd för reflexselar.
  • Godkända reflexvästar har normalt märkningen EN 17353 eller EN ISO 20471. Märkningen EN 1150 kan också fortfarande förekomma.

När ska kläder med reflex vara CE-märkta?​

Anger tillverkaren att kläder ska ge synbarhet? Eller är det uppenbara huvudsyftet med kläderna att ge synbarhet i trafiken? I båda dessa fall är klädesplaggen personlig skyddsutrustning och ska vara CE-märkta.
Mindre reflexdetaljer på vanliga plagg kan också ge förhöjd synbarhet, men det är svårt att veta i vilken omfattning. Du kan inte använda sådana plagg som ersättning för CE-märkta synbarhetsplagg.
https://www.hallakonsument.se/produ...reflexvastar-sakerhet/#4VsHEAq0BbjwuOp5lBDp8S
såklart är det bra med certifiering men det är ju inte "svart eller gult" - även icke-certifierade reflexer torde synas bättre än inga reflexer.
Såklart kan man inte stänga av sina sinnen helt bara för man tagit på sig reflexer (certade eller ej) men såklart är det bra att man vet att de syns enligt en viss norm/standard.
Ska man arbeta professionelt är det säkert krav på CEmärkning.

/Patrik
 
såklart är det bra med certifiering men det är ju inte "svart eller gult" - även icke-certifierade reflexer torde synas bättre än inga reflexer.
Såklart kan man inte stänga av sina sinnen helt bara för man tagit på sig reflexer (certade eller ej) men såklart är det bra att man vet att de syns enligt en viss norm/standard.
Ska man arbeta professionelt är det säkert krav på CEmärkning.

/Patrik
Hur dyrt och svårt är det att köpa rätt sorts reflexväst och reflexer redan från början??
Vi byter bil vart 3:e år och det följer alltid med en varselväst som ligger inpackad med varningstriangeln.

Helt okej att det står VW eller Audi På Våra varselvästar. Jag har inte kollat men Tyska varselvästar bör vara CE-märkta och uppfylla EN-märkningen, enligt deras maniska attityd till regler!!
 
Jag arbetar visserligen inom energibranschen, och en sak som är viktigt i den branschen är att produkter som säljs och används ska vara CE.märkta.
Om någon är intresserad av vad CE-märkning handlar om rekommenderar jag det som AV, dvs Arbetsmiljöverket, säger. Finns att läsa här.

För att det inte ska bli något trams om att det är nytt år snart, med nya regler, så kan jag nästan med säkerhet säga att det om CE-märkning även gäller nästa år, "med någon reservation som jag inte känner till", men det hör inte hit.

Köp inget utan CE-märkning.

Avslutningsvis: Använd reflexer, och kör inte bil som puckon.
 
En kompis som driver företag i betongbranschen berättade om en kollega som hade köpt en 20ft container med 12m armering ifrån kina, som var CE-märkt.

Armeringen gick antingen att bryta sönder eller vira runt armen, så han reklamerade hela lasset.

Då fick han till svar att han ville ha armering som var CE-märkt och att det är det han har fått!

CE-märkning i kina betyder China export , CE!

Han blev blåst på 100.000-tals kr pga att CE-märkning inte alltid är CE-märkning.
 
Hur dyrt och svårt är det att köpa rätt sorts reflexväst och reflexer redan från början??
Vi byter bil vart 3:e år och det följer alltid med en varselväst som ligger inpackad med varningstriangeln.

Helt okej att det står VW eller Audi På Våra varselvästar. Jag har inte kollat men Tyska varselvästar bör vara CE-märkta och uppfylla EN-märkningen, enligt deras maniska attityd till regler!!
Jag är inte med i "vi som byter bil var tredje år" - jag kör få mil bil för at byta bil så ofta och prioriterar annat i min ekonomi. Reflexväst byter jag då blixtlåset går sönder. I min bil följde inte med någon reflexväst, den i bilen har jag lagt dit själv.

Ska man köpa så rekommenderar jag också CEmärkt men jag förringar inte att även omärkta kan synas bra. Det jag vill säga är att om man väljer mellan ingen väst alls eller en omärkt så är det bättre med en omärkt, men allra helst en testad CEmärkt modell.

/Patrik
 
Jag är inte med i "vi som byter bil var tredje år" - jag kör få mil bil för at byta bil så ofta och prioriterar annat i min ekonomi. Reflexväst byter jag då blixtlåset går sönder. I min bil följde inte med någon reflexväst, den i bilen har jag lagt dit själv.

Ska man köpa så rekommenderar jag också CEmärkt men jag förringar inte att även omärkta kan synas bra. Det jag vill säga är att om man väljer mellan ingen väst alls eller en omärkt så är det bättre med en omärkt, men allra helst en testad CEmärkt modell.

/Patrik
Så med ditt inlägg så ville du inte säga något alls....Utan bara yttra lite åsikter om CE-märkning???
 
Jag tycker att TS rubrik på tråden är bra. "Använd reflex".
Har man reflexer som syns så är det säkrare för alla.

Använd reflex...bra trådnamn.

Jag har både reflexer på snöre, i fickan, som man kan ta fram, och de som man kan fästa på jackan som syns hela tiden. (Tips!!)

Det viktigaste är väl att reflexerna används och inte är för gamla samt att man inte ska räkna med att man ändå syns, trots reflexer.

Så...använd reflex!
 
När vi nu tar upp ämnet reflexer, så bör vi också ta upp var på kroppen de bör placeras för att synas bäst i mörkret.

Det mänskliga ögat lär vara specialiserat på att upptäcka rörelser. Alltså bör reflexerna vid promenader hellre placeras nere på ben och armar än på bålen. Å vid cykelturer i mörkret bör alltså reflexerna hellre sättas nära foten än på bålen.

Att ha reflexväst är alltså mindre effektivt i mörker än att ha reflexband på ben och armar. Däremot lär en varselväst fungera bäst i skymning och gryning.

Av samma skäl är blinkande dioder lättare att upptäcka än fast sken (givet samma lumen).

Numera finns det också gott om ljusstarka ledlampor med både helljus, halvljus och kvartsljus, vilket gör det lätt att blända av vid behov. Å som mörkercyklist på landsbygden kör jag helst med både en bra lampa på cykeln och en bra hjälmlampa, där jag brukar rikta hjälmlampan (eller kanske snarare huvudet) neråt vid möten, för att inte blända i onödan.

Lite tips för mörkercyklisten
/Niklas
 
Senast ändrad:
Bra reflexer finns vid kassan på ica, coop, biltema etc - reflexband för 10 kr, eller så ligger de i nån gratiskorg med reklamloggor på. De är lätta att alltid ha med i fickan och sätta på vid behov. Diskreta men effektiva. Kommer en bil så kan man alltid veva lite extra med armen.
 
Så med ditt inlägg så ville du inte säga något alls....Utan bara yttra lite åsikter om CE-märkning???
Jag tolkade förra inlägget om CE-märkning som att man MÅSTE ha CE-märkta reflexer (implicit annars ger det braa en falsktryggeht) och jag vill nyansera detta med att jag tycker CE-märkning är bra men att man även kan använda omärkta. Det finns icke-märkta som syns bra också.
Jag såg inte heller någon stark koppling mellan bilars ålder och reflexers märkning.

Ursäkta om jag var otydlig och bra att du frågar när det inte är tydligt att förstå vad som menas.

/Patrik
 
Skulle vilja göra ett tillägg här.
Väljer du bort reflex anmäl dig då gärna till donationsregistret!
Då har du iaf gjort lite nytta med ditt ställningstagande ;)

Jag vill göra ett tillägg på tillägget. Till alla er dåliga chaufförer som nästan kör på mig. Anmäl dig också ;)
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg