• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Nej det är inte svårt. Du väljer att göra det svårt, det är inte samma sak. Kör sakta så ser du allt och behöver inte oroa dig. Att det blir lättare om andra anpassar sig är problemet du inte förstår dig på. Det är du som ska anpassa dig, inte alla andra. Släpp egot.
Om jag skulle köra 30 km/h på en mörk landsväg skulle jag oroa mig för att bli påkörd bakifrån av en annan bil som kör närmare det lagstadgade 80 eller 90, bara för att någon kanske aktiv väljer att nyttja sin rätt att vara svårsynliga.
På liknande sätt finner jag det olämpligt men inte olagligt att A-traktorer får framföras på på 100-vägar som inte är motortrafikled. Ligger jag med vanlig bil efter a-traktorn syns ingen LGF-skylt på min bil och risken att nästa bil efter mej tror att jag kör nära 100km/h och jag blir påkörd bakifrån. Då brukar jag slå på varningsblinkers och blinka med bromsljusen för att påkalla uppmärksamhet från bilen bakom om att nu går det sakta. Inte för att jag måste, utan för att jag vill göra mig synlig och förhindra en olycka, allt enligt trafikförordningen:

"2 kap. 1 §

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
..."


Att ge sig ut i mörka kläder utan reflexer på en mörk landsväg, är det att iakta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna?

Att gå utan reflexer på en mörk väg och hävda att alla fordonsförare på vägen ska sänka farten, är det månne ett visst mått av egoism?

/Patrik
 
Man ser fotgängar utan reflexer, men det blir svårare och kan va otäckt, det håller nog alla bilförare med om, och från bilförarperspektivet tycker jag också att det vore bra om man såg dem tydligare, men det är inget jag kan tvinga nån att göra. Från fotgängarperspektiv gillar jag när bilarna upptäcker mig i tid och har då ett eller två reflexband plus min lilla starka lampa som de ogillar, för den är verkligen effektiv att släcka helljus med.
Och man behöver inte rikta den så "medvetet i fejset" utan kan bara råka vifta lite slumpartat så det blinkar till "i fejset" för att de ska haja.
 
Nej, jag bara analyserar ditt tänkande. Om du inte ser nånting - hur kan man riskera att köra då? Det blir ju som om Stevie Wonder skulle köra bil
Nej! I mörker ser jag det som blir upplyst från bilens strålkastare och eventuell gatubelysning, samt eventuella andra lampor. I övrigt råder det ju mörker och då är det ju svårt att se t.ex. mörkklädda fotgängare utan reflexer.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Man ser fotgängar utan reflexer, men det blir svårare och kan va otäckt, det håller nog alla bilförare med om, och från bilförarperspektivet tycker jag också att det vore bra om man såg dem tydligare, men det är inget jag kan tvinga nån att göra. Från fotgängarperspektiv gillar jag när bilarna upptäcker mig i tid och har då ett eller två reflexband plus min lilla starka lampa som de ogillar, för den är verkligen effektiv att släcka helljus med.
Nja, mörkklädda fotgängare utan reflexer är väldigt svåra att upptäcka i mörkret. Särskilt när de kommer från sidan och ska korsa vägen. Med reflexer och lampor blir det så mycket bättre.

Å visst vore det lämpligt med en lag om att oskyddade trafikanter ska bära väl synliga reflexer efter mörkrets inbrott. För då vore väl trådens ämne snabbt avklarad. :)

Å själv har jag inga problem med att blända av för vara sig andra bilister, cyklister eller fotgängare.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Om jag skulle köra 30 km/h på en mörk landsväg skulle jag oroa mig för att bli påkörd bakifrån av en annan bil som kör närmare det lagstadgade 80 eller 90, bara för att någon kanske aktiv väljer att nyttja sin rätt att vara svårsynliga.
På liknande sätt finner jag det olämpligt men inte olagligt att A-traktorer får framföras på på 100-vägar som inte är motortrafikled. Ligger jag med vanlig bil efter a-traktorn syns ingen LGF-skylt på min bil och risken att nästa bil efter mej tror att jag kör nära 100km/h och jag blir påkörd bakifrån. Då brukar jag slå på varningsblinkers och blinka med bromsljusen för att påkalla uppmärksamhet från bilen bakom om att nu går det sakta. Inte för att jag måste, utan för att jag vill göra mig synlig och förhindra en olycka, allt enligt trafikförordningen:

"2 kap. 1 §

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
..."


Att ge sig ut i mörka kläder utan reflexer på en mörk landsväg, är det att iakta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna?

Att gå utan reflexer på en mörk väg och hävda att alla fordonsförare på vägen ska sänka farten, är det månne ett visst mått av egoism?

/Patrik

Jag trodde bara jag var tvungen att sluta diskutera med Niklas, men inser att problemet verkar mer utbrett. Du hänvisar till Trafikförordningen förstår jag. Det är kutym att namnge källorna för övrigt. Hur som helst så är du ingen jurist, eftersom du inte förstår vad du citerat. Om någon upplyser dig om det kommer du förstå och skämmas. Men nu ska jag inte vara den som är den.

Jag väljer att även tacka dig för debatten och önska ett gott nytt år :)
 
plus min lilla starka lampa som de ogillar, för den är verkligen effektiv att släcka helljus med.
Och man behöver inte rikta den så "medvetet i fejset" utan kan bara råka vifta lite slumpartat så det blinkar till "i fejset" för att de ska haja.
Och som jag skrev redan i #9 är det ett olagligt uppträdande från din sida:
  • Enl lagen behöver inte fordonsförare blända av för fotgängare,
    det lärs även ut i bilskolor att inte blända av vid möte med fotgängare
  • Det är olagligt att blända fordonsförare enl trafikförordningen 3 kap 67 §
Fotgängare är inte fordon och de skall, om de upplever sig bländade av fordonsljus, vrida undan blicken och/eller stanna.
Cyklar är fordon, icke-motoriserade fordon, därför skall fordon blända av för cyklar, det är alltså olagligt för cyklister med starka bländande (MTB-)ljus att blända andra cyklister.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg