Använd reflex

Eller att man var tvingad att lysa med ficklampa då man går på väg i mörker, eller varför inte en lag om att alla bilar ska ha neongul och självlysande lack?
Finns redan en del regler angående bilar så jag tror inte neonlys lack är nödvändigt.

Men vi kunde självklart införa krav på lys på fotgjengere både framåt och bakåt. Tror väl dock reflexer fungerar tillräckligt bra och är lättare att få till i praktiken.

Men det kanske är så att det bästa är att inte ställa några som helst krav på gående i trafiken samtidigt som man ställer en massa krav på alla andra trafikanter som några verkar argumentera för.
 
Jag borde inte bli forvanad over att nar det kommer till trafikrelaterade diskussioner sa ar det mycket kanslor, och helt plotsligt mycket faktafelheter. Likval sa maste jag erkanna att jag har svart att forsta varfor det ofta blir fel inom detta omrade.

Vi kanske kan borja med vad lagen sagen, och for att undvika att citera hela Trafikforordningen sa tar vi vad som sags om hastighet, 3 kap. 14 para
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. (min fetning)

Vi tar val och lagger till 15 para 2.
Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,


Det finns ett kapitel (7 kap.) om gaende pa vag. 1 para sager:
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
...
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas. Förordning (2018:1559).


Jag hoppas att det ar tydligt att jag har klippt lite i forordningen har.
Inte nagonstans finns det nagon referens till reflexer eller lampor for gaende. Undantaget ar for en procession.

Skall vi kosta pa oss lite tolkningar? Och ni far garna komma med era egna tolkningar da min tolkning inte pa nagot satt ar mer vard an era. Jag tolkar lagen som sadan att det ar nog fa situationer dar en fordonstrafikant inte blir helt straffansvarig vid en ev kollission sa som TS beskrivit. Att nagon ar ute och gar och for detta andamal anvander vagrenen och gar mot fordonstrafiken far nog anses vara nagot som far forutses. Det skulle mojligtvis kunna bero pa var den gaende har gatt. Dock, da det inte finns nagon referens till reflexer eller lampor for gaende (undantaget ar processioner) sa beror utfall INTE pa denna saknad.

For att ga ett steg langre, jag blir smartsamt pamind hur lite ansvar vissa trafikanter kanner jamtemot mer sarbara medtrafikanter varje gang jag laser en sadan har trad.

Aven om detta inte har nagon som helst relevans for ovan, hur gor jag sjalv? Nu bor jag mitt inne i en storstad sa att jag ar ute och gar utmed en vag nar det ar mork ute hander inte speciellt ofta. Daremot cyklar jag ganska mycket och da ser jag ut som en julgran. Hjalper det? Nja, allt ar relativt antar jag.

Du fet-markerade själv just ordet "förutse" och jag kan inte i min vildaste fantasi just förutse att någon skulle ge sig ut och gå mörkklädd utan reflexer på landsvägen en mörk natt med det resonemanget kan man slippa sänka farten till 30km/h på landsvägen i mörker.
Lyckligtvis är du i minoritet som går utan reflex och/eller lampa på landsvägen.
Har du finderat på varför det är krav på belsyning och reflexer på alla fordon, inklusive cykel, vid färd i mörker? För att se, att synas eller både och? Jag tror på både och.
Kör du själv bil och har du själv någon gång reagerat på hur svårt det är att upptäcka personer utan reflex i mörker? Det har jag ofta gjort, särskilt i stan där det ändå finns gatlampor och annan belysning. vid övergångsställen förutser jag att det finns gående och passerar mycket långsamt.

/Patrik
 
Varför ska jag använda reflexer? Du äger problemet, inte jag. Anpassa farten så att du ser vägbanan framåt. Behöver du köra 5 km/h så gör det, lagen är glasklar.
Så kan enbart någon tycka som inte har något körkort. Jag tolkar det som att du tycker att det är helt okej för dej att bli påkörd och i bästa fall bli rejält skadad, för du hade rätten på din sida.

När du har tagit körkort så kommer du få lära dej samarbete i trafiken för att allt ska funka.
Med ditt resonemang så ska alla vara egoister och inte vika av eller underlätta för någon i trafiken ifall man har rätten på sin sida.
 
Du fet-markerade själv just ordet "förutse" och jag kan inte i min vildaste fantasi just förutse att någon skulle ge sig ut och gå mörkklädd utan reflexer på landsvägen en mörk natt med det resonemanget kan man slippa sänka farten till 30km/h på landsvägen i mörker.
Lyckligtvis är du i minoritet som går utan reflex och/eller lampa på landsvägen.
Har du finderat på varför det är krav på belsyning och reflexer på alla fordon, inklusive cykel, vid färd i mörker? För att se, att synas eller både och? Jag tror på både och.
Kör du själv bil och har du själv någon gång reagerat på hur svårt det är att upptäcka personer utan reflex i mörker? Det har jag ofta gjort, särskilt i stan där det ändå finns gatlampor och annan belysning. vid övergångsställen förutser jag att det finns gående och passerar mycket långsamt.

/Patrik
Hej Patrick,

Jo, det ar faktiskt precis vad lagstiftaren menar pa (att du skall kunna forutse att det kan ga nagon vid sidan av vagen utan reflex i morkret och att du som fordonsforare/cyklist darfor skall halla en hastighet som gor att du kan agera om det behovs).
 
Så kan enbart någon tycka som inte har något körkort. Jag tolkar det som att du tycker att det är helt okej för dej att bli påkörd och i bästa fall bli rejält skadad, för du hade rätten på din sida.

När du har tagit körkort så kommer du få lära dej samarbete i trafiken för att allt ska funka.
Med ditt resonemang så ska alla vara egoister och inte vika av eller underlätta för någon i trafiken ifall man har rätten på sin sida.
Gissa varför det finns regelverk? Kan det va för att utesluta godtycklig bilkörning där man kör som man vill och löser situationer genom argumentation istället. Så som det funkar i bananrepubliker.

Kör inte med reptilhjärnan tack!
 
I dagsläget är jag handledare för en person som övningskör privat. Som bilist är det ganska enkelt: Man ska köra så pass långsamt att man kan och hinner stanna för det hinder som kan tänkas dyka upp.

Det ställer krav på mig som handledare att beskriva situationer som kan tänkas uppkomma, och att vara handledare har också varit en väckarklocka för mig. Jag blir mer påmind om min egen körning.

Som gångtrafikant har man reflex. Punkt. Den får gärna hänga och dingla och jag har ofta två reflexer för att underlätta min synlighet när det är mörkt. Naturligtvis ställer jag inte till det för bilisten genom att vara taskig eller otydlig med mitt eget agerande som gångtrafikant. Sådant agerande är ju bara dumt.

De största utmaningarna i trafiken, som jag ser det, är många kör för fort och har för dåligt avstånd till framförvarande fordon. Sedan är det tyvärr bara att räkna med, dock inte acceptera, att exempelvis blinkersoljan är slut i en del bilar. Då tänker jag, vilket jag oftast gör när en del agerande är intressant, att "Jaha, så kan man också göra". Jag lägger inte stor möda på att bli sur, hytter inte med näven eller stressar upp mig.

Oftast är jag lugn i trafiken, dock är jag tydlig och tvekar aldrig. Jag vet vad som gäller och kör aktivt, är inte feg utan medveten.

Men saker händer ändå. Jag har varit med om situationer jag jag krockat, blivit påkörd, själv kört på en cyklist (som hade tur som överlevde) och som cyklist har jag råkat ut för olyckor där det allvarligaste var när jag cyklade och for omkull på en väg och bröt armen. Det var dock helt mitt eget fel.

Nog om det.

Använd reflex och tänk att allt kan hända. Allt händer också. Var ödmjuk och håll inte alltid på "din rätt". Den som gapar ock gormar bakom ratten är nog inte den som jag skulle vilja ha som chaufför. Den som anpassar sin körning efter rådande trafiksituation ser jag upp till.

Använd reflex.
 
I dagsläget är jag handledare för en person som övningskör privat. Som bilist är det ganska enkelt: Man ska köra så pass långsamt att man kan och hinner stanna för det hinder som kan tänkas dyka upp.

Det ställer krav på mig som handledare att beskriva situationer som kan tänkas uppkomma, och att vara handledare har också varit en väckarklocka för mig. Jag blir mer påmind om min egen körning.

Som gångtrafikant har man reflex. Punkt. Den får gärna hänga och dingla och jag har ofta två reflexer för att underlätta min synlighet när det är mörkt. Naturligtvis ställer jag inte till det för bilisten genom att vara taskig eller otydlig med mitt eget agerande som gångtrafikant. Sådant agerande är ju bara dumt.

De största utmaningarna i trafiken, som jag ser det, är många kör för fort och har för dåligt avstånd till framförvarande fordon. Sedan är det tyvärr bara att räkna med, dock inte acceptera, att exempelvis blinkersoljan är slut i en del bilar. Då tänker jag, vilket jag oftast gör när en del agerande är intressant, att "Jaha, så kan man också göra". Jag lägger inte stor möda på att bli sur, hytter inte med näven eller stressar upp mig.

Oftast är jag lugn i trafiken, dock är jag tydlig och tvekar aldrig. Jag vet vad som gäller och kör aktivt, är inte feg utan medveten.

Men saker händer ändå. Jag har varit med om situationer jag jag krockat, blivit påkörd, själv kört på en cyklist (som hade tur som överlevde) och som cyklist har jag råkat ut för olyckor där det allvarligaste var när jag cyklade och for omkull på en väg och bröt armen. Det var dock helt mitt eget fel.

Nog om det.

Använd reflex och tänk att allt kan hända. Allt händer också. Var ödmjuk och håll inte alltid på "din rätt". Den som gapar ock gormar bakom ratten är nog inte den som jag skulle vilja ha som chaufför. Den som anpassar sin körning efter rådande trafiksituation ser jag upp till.

Använd reflex.
Jag pendlar mycket, och jag tycker att bilkörningen har blivit aggressivare nu för tiden. Och sen planerar många sin körning dåligt.
 
Jag pendlar mycket, och jag tycker att bilkörningen har blivit aggressivare nu för tiden. Och sen planerar många sin körning dåligt.
Håller med men vill inte fördjupa ämnet mer. Jag cyklar till jobbet och man hör så tydligt olika bilisters körstil utan att titta. Men gissar att >jag först< är något som går igen även i bilkörningen. Samhället har tappat vi tänket.
 
Håller med men vill inte fördjupa ämnet mer. Jag cyklar till jobbet och man hör så tydligt olika bilisters körstil utan att titta. Men gissar att >jag först< är något som går igen även i bilkörningen. Samhället har tappat vi tänket.
Den där mentaliteten "jag först" finns enbart i Stockholm och det märkte jag på 90-talet när jag körde trailerdragare.

I övriga Norden och i övriga Sverige blev man alltid insläppt när man skulle byta fil, men ju närmare Stockholm man kom ju mindre samarbete blev det i trafiken.

Väntade man in nästa bil så gjorde den likadant, att absolut inte släppa in en i filen oavsett hur mycket man blinkade och 99% av alla bilister i Stockholmstrafiken gjorde samma sak.

Det blev alltid att man fick lägga trailern så nära bilen i sidled och trycka så att den tillslut bromsade in så att man kunde kasta in trailerdragaren i filen!

Sån egoistisk mentalitet gäller enbart bilister i Stockholmstrafiken utav hela Norden enligt min erfarenhet. Bilister i Stockholm har definitivt inte blivit mer samarbetsvilliga nu än på 90-talet.
 
Gissa varför det finns regelverk? Kan det va för att utesluta godtycklig bilkörning där man kör som man vill och löser situationer genom argumentation istället. Så som det funkar i bananrepubliker.

Kör inte med reptilhjärnan tack!
Skulle man följa dom reglerna rakt av så skulle man krocka mer eller mindre varje dag för då håller man stenhårt på att när man enligt lag har man rätten på sin sida så får det bli en kollision när någon annan bilist gör fel.

Hellre krocka för att statuera exempel och visa att man stenhårt följer trafiklagarna!

Reglerna funkar som en måttstock så att trafiken flyter på men sunt förnuft och visa hänsyn är det som är viktigast i trafiken.

Sånt får du lära dej på körskolan när du har blivit mer mogen för att köra bil.
 
Hej Patrick,

Jo, det ar faktiskt precis vad lagstiftaren menar pa (att du skall kunna forutse att det kan ga nagon vid sidan av vagen utan reflex i morkret och att du som fordonsforare/cyklist darfor skall halla en hastighet som gor att du kan agera om det behovs).
Varför är det då inte lagstadgad högsta hastighet 30 km/h i mörker vid möte/halvljus på vägar utan gatubelysning?
Det är ju den hastighet som gör att man hinner bromsa då man får syn på en mörkklädd person enligt mitt tidigare inlägg.
Lyckligtvis är de flesta så ödmjuka att de bär reflex och/eller lampa på mörk väg.

/Patrik
 
Så kan enbart någon tycka som inte har något körkort. Jag tolkar det som att du tycker att det är helt okej för dej att bli påkörd och i bästa fall bli rejält skadad, för du hade rätten på din sida.

När du har tagit körkort så kommer du få lära dej samarbete i trafiken för att allt ska funka.
Med ditt resonemang så ska alla vara egoister och inte vika av eller underlätta för någon i trafiken ifall man har rätten på sin sida.

Ditt resonemang är alltså falskt eftersom jag har körkort. Grattis! :)
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg