Jag borde inte bli forvanad over att nar det kommer till trafikrelaterade diskussioner sa ar det mycket kanslor, och helt plotsligt mycket faktafelheter. Likval sa maste jag erkanna att jag har svart att forsta varfor det ofta blir fel inom detta omrade.
Vi kanske kan borja med vad lagen sagen, och for att undvika att citera hela
Trafikforordningen sa tar vi vad som sags om hastighet, 3 kap. 14 para
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. (min fetning)
Vi tar val och lagger till 15 para 2.
Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
Det finns ett kapitel (7 kap.) om gaende pa vag. 1 para sager:
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
...
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas. Förordning (2018:1559).
Jag hoppas att det ar tydligt att jag har klippt lite i forordningen har.
Inte nagonstans finns det nagon referens till reflexer eller lampor for gaende. Undantaget ar for en procession.
Skall vi kosta pa oss lite tolkningar? Och ni far garna komma med era egna tolkningar da min tolkning inte pa nagot satt ar mer vard an era. Jag tolkar lagen som sadan att det ar nog fa situationer dar en fordonstrafikant inte blir helt straffansvarig vid en ev kollission sa som TS beskrivit. Att nagon ar ute och gar och for detta andamal anvander vagrenen och gar mot fordonstrafiken far nog anses vara nagot som far forutses. Det skulle mojligtvis kunna bero pa var den gaende har gatt. Dock, da det inte finns nagon referens till reflexer eller lampor for gaende (undantaget ar processioner) sa beror utfall INTE pa denna saknad.
For att ga ett steg langre, jag blir smartsamt pamind hur lite ansvar vissa trafikanter kanner jamtemot mer sarbara medtrafikanter varje gang jag laser en sadan har trad.
Aven om detta inte har nagon som helst relevans for ovan, hur gor jag sjalv? Nu bor jag mitt inne i en storstad sa att jag ar ute och gar utmed en vag nar det ar mork ute hander inte speciellt ofta. Daremot cyklar jag ganska mycket och da ser jag ut som en julgran. Hjalper det? Nja, allt ar relativt antar jag.