Använd reflex

I vårt område där vi bor är det helt becksvart på kvällen utan gatubelysning och med smala vägar att köra på helt utan någon vägren.

För 15 år sedan fanns inte LED-ljusramper och extraljusen var lite sådär. halvljusen innan LED var helt kassa och helt plötsligt när jag var på väg hem så hann jag bara se något mörkt precis vid sidan av bilen och sen small det.

Jag hade missat att köra på en fotgängare med några cm och min backspegel träffade hans arm och backspegeln slets av ifrån bilen i 100 delar.

Han fick satans ont i armen och skulle anmäla mej för vårdslöshet i trafiken, trots att han hade svart jacka och byxor och helt saknade reflex!?

Det hela slutade med att fotgängaren gick helt fri trots att han gått på höger sida och saknade reflex på en helt mörk väg ute i skogen och att jag fick betala hela självrisken för en ny backspegel och åtgärdning av buckla och repa på passagerardörren.

Så här ser vägen ut och den är väldigt smal. Så tänk er att det är helt beckmörkt här när det är mörkt ute och incidenten hände ungefär i höjd med skylten i den här körriktningen

Visa bilaga 45721

Under alla år fick vi tjata hål i huvudet på våra barn att använda reflex när dom var tonåringar, men då var man alltid: "Guu ba så jobbi daa så ja ba döö ba" - Stockholmska för hur tonåringar snackar....

Reflex på tonårstjejer funkar inte för att reflexen passar inte in för deras outfit, och hur dom ser ut har alltid högst prio!!

Vi gjorde vad vi kunde och dom har i vuxen ålder erkänt att dom hade på sej reflexen tills grindstolparna men sen åkte den av pga att dom ville ju vara snygga inför pojkarna...

Vi vuxna här i området har alltid haft varselvästar och pannlampor, så dom ser man men dom som inte har reflex alls, får numera stå ut med mina 42.000 lumen helljus rakt i ansiktet!!!
Så din klantighet att nästan köra ihjäl en person vill du skylla ifrån dig på ditt offer? Snyggt...not....sänk farten om du inte ser hur du kör. Var du full också eller?

Du missar poängen som Hasse - huvudansvaret ligger på bilförarna att inte köra fortare än att man kan stanna för varje hinder som kan tänkas dyka upp. Det sker ju naturligvis hela tiden iom olyckorna, men de kan inte skylla ifrån sig att "han hade inte reflex, eller bilen bromsade hastigt in framför mig osv". Sånt ska man ha i beräkningen när man kör och anpassa hastigheten därefter. Att skylla på andra duger inte. Det gör man om man är barn, men barn kör inte bil (förutom epa)

Vägar är som sagt till för alla - bilar, cyklar, hästar, fotgängare, barn osv. Högst hastighet betyder inte att man mer rätt till vägbanan.

Krama varandra i trafiken!
Jag förstår att du bara är ute och fiskar efter tjafs.
Det finns en anledning att byggarbetare sen 2012 måste bära varselkläder och att man måste ha halvljusen tända även på dagen på bilar och mc, sen 1977.

Jag är säker på att dom lagarna har sparat många olyckor och dödsfall.
Jag förstår inte varför man kan ha något emot att vara synlig i trafiken?

Senast ändrad:
Så din klantighet att nästan köra ihjäl en person vill du skylla ifrån dig på ditt offer? Snyggt...not....sänk farten om du inte ser hur du kör. Var du full också eller?
Nej jag var helt nykter och påkörda gångtrafikanter är aldrig några offer, annat än att man målmedvetet kör på dom för att skada eller döda dom.
När du har tagit körkort och kört några vintrar i mörker på småvägar så kommer du ha en helt annan åsikt.

Du missar poängen som Hasse - huvudansvaret ligger på bilförarna att inte köra fortare än att man kan stanna för varje hinder som kan tänkas dyka upp. Det sker ju naturligvis hela tiden iom olyckorna, men de kan inte skylla ifrån sig att "han hade inte reflex, eller bilen bromsade hastigt in framför mig osv". Sånt ska man ha i beräkningen när man kör och anpassa hastigheten därefter. Att skylla på andra duger inte. Det gör man om man är barn, men barn kör inte bil (förutom epa)

Vägar är som sagt till för alla - bilar, cyklar, hästar, fotgängare, barn osv. Högst hastighet betyder inte att man mer rätt till vägbanan.

Krama varandra i trafiken!
Med ditt sätt att resonera borde alltså bilförare på landsväg utan gatubelysning bromsa ner till cirka 30km/h varje gång de får möte med annat fordon och bländar av till halvljus, för att du tycker reflexvästar är fula och "overkill" och vill säkert kunna gå där. Bilister ska visa hänsyn genom att sänka farten men du behöver inte visa någon hänsyn och bära reflexväst. Lite egocentriskt resenmang om du frågar mej.,
Miljömässigt och med hänsyn till trafikrytm vore detta en dum ide och skulle nog skapa fler oyckor med upphinnande som inte bromsar i tid. Ja, det är inte heller rätt att inte kunna stanna för uppdykande hinder i fomrm av andra fordon.
Det må vara lagligt att gå i mörka kläder utan reflex på landsväg i mörker men det är inte lämpligt.
Med läs även kapitel 2
"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
"

Att gå utan reflex med mörka kläder på landsväg tycker inte jag följer denna paragraf men tror inte jag har juristerna med mig. Lyckligtvis är de flesta mer rädda om sig själva och använder bra reflexer.

/Patrik

Jag förmodar att du inte bländar av för mötande bilar heller då, eftersom du tycker dig ha rätt att lysa med heljuset då det är mörkt.
Jag verkar uttrycka mig kasst i skrift.

1. Jag försökte i alla fall få fram att det är skillnad i riskbilden mellan att blända en fordonsförare (risk för misstag i hög hastighet) och en fotgängare (risk för misstag i låg hastighet). Avbländning är alltså mer angelägen i det förra fallet, och därför är det inte ologiskt med att trafikreglerna skiljer på dessa två situationer. Ingenstans skrev jag att jag inte bländar av.

Jag gör det självklart för mötande fordon, för att det är både förnuftigt och obligatoriskt. Men även, frivilligt, för fotgängare, om det inte innebär någon annan riskökning (vilket det ofta gör, t ex att jag ser dem sämre).

2. Jag skrev uttryckligen att pragmatisk riskbedömning går före att "ha rätt" för min del (jag släpper hellre förbi en långtradare än "kräver min rätt" och blir mosad, om den tvingar sig före från fel håll i en korsning).

Hur fick du dessa två yttranden till deras raka motsatser???

Senast ändrad:
Någon som har hittat någon sorts reflex som tonårstjejer anser är okej att ha på sej?
Grabbar i den åldern använder gärna en reflex om det är en naken kvinna på den eller ifall ett känt bilmärkes logga finns på den etc...

Sånt går enkelt att lösa med pojkar men hur löser man det med tonårstjejer som bara ser reflexen som ett nono till deras outfit?

Någon formgivare måste på något sätt styla/formge en reflex som förhöjer tonårstjejers outfit, för att få dom att använda den utanpå ytterkläderna...

Hela Sverige är ju full av formgivare via glasblåsning, keramik och möbeltillverkning, så varför skulle inte dom kunna lösa det problemet??

Jag tror jag ska poppa lite popcorn…det här var ju fredagsmyset, denna tråd…men först en dusch efter min promenad i skogen där jag följde reflexerna. Hade pannlampa på huvud. Såg hjortar…fint möte. 3,5 h skogsmys.
Fortsätt skriva…jag har bara skummat lite, och en del inlägg är…

Jag tror jag ska poppa lite popcorn…det här var ju fredagsmyset, denna tråd…men först en dusch efter min promenad i skogen där jag följde reflexerna. Hade pannlampa på huvud. Såg hjortar…fint möte. 3,5 h skogsmys.
Fortsätt skriva…jag har bara skummat lite, och en del inlägg är…
Jag väntar bara på att en på forumet har tvättat klart sina trosor och kan kommentera mitt inlägg...
Så då är det lika viktigt för dej att du är snygg inför pojkarna som det var för våra döttrar när dom var tonåringar?

Är du på fullt allvar så fjollig så att din perfekta outfit blir helt blasé om du bär en varselväst i mörker?
.....

Med ditt sätt att resonera borde alltså bilförare på landsväg utan gatubelysning bromsa ner till cirka 30km/h varje gång de får möte med annat fordon och bländar av till halvljus, för att du tycker reflexvästar är fula och "overkill" och vill säkert kunna gå där. Bilister ska visa hänsyn genom att sänka farten men du behöver inte visa någon hänsyn och bära reflexväst. Lite egocentriskt resenmang om du frågar mej.,
Miljömässigt och med hänsyn till trafikrytm vore detta en dum ide och skulle nog skapa fler oyckor med upphinnande som inte bromsar i tid. Ja, det är inte heller rätt att inte kunna stanna för uppdykande hinder i fomrm av andra fordon.
Det må vara lagligt att gå i mörka kläder utan reflex på landsväg i mörker men det är inte lämpligt.
Med läs även kapitel 2
"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
"

Att gå utan reflex med mörka kläder på landsväg tycker inte jag följer denna paragraf men tror inte jag har juristerna med mig. Lyckligtvis är de flesta mer rädda om sig själva och använder bra reflexer.

/Patrik
Det är inte mitt sätt att resonera. Det är vad lagen säger "Du ska anpassa hastigheten efter rådande omständigheter och inte köra fortare än att du kan stanna om nåt oförutsett händer framför dig". Ungefär så står det i lagen. Kan inte länka paragrafer från mobilen f.n.

Men snälla du - vem tror du att du är? Nån kunglighet eller? som kräver att folk ska bära viss klädsel för att behaga dig bättre? 😂 .
Om DU istället tänker på din klädel, så tänker vi andra på vår. Reflexväst kan du bära själv, gärna till kostymbyxor, gummistövlar och stråhatt, så du får den där seriösa looken.

Nä, ett eller ett par reflexband är fullt tillräckligt för mig och en ficklampa/pannlampa som komplement om nån bil kommer. Det räcker bra

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg