I vårt område där vi bor är det helt becksvart på kvällen utan gatubelysning och med smala vägar att köra på helt utan någon vägren.
För 15 år sedan fanns inte LED-ljusramper och extraljusen var lite sådär. halvljusen innan LED var helt kassa och helt plötsligt när jag var på väg hem så hann jag bara se något mörkt precis vid sidan av bilen och sen small det.
Jag hade missat att köra på en fotgängare med några cm och min backspegel träffade hans arm och backspegeln slets av ifrån bilen i 100 delar.
Han fick satans ont i armen och skulle anmäla mej för vårdslöshet i trafiken, trots att han hade svart jacka och byxor och helt saknade reflex!?
Det hela slutade med att fotgängaren gick helt fri trots att han gått på höger sida och saknade reflex på en helt mörk väg ute i skogen och att jag fick betala hela självrisken för en ny backspegel och åtgärdning av buckla och repa på passagerardörren.
Så här ser vägen ut och den är väldigt smal. Så tänk er att det är helt beckmörkt här när det är mörkt ute och incidenten hände ungefär i höjd med skylten i den här körriktningen
Visa bilaga 45721
Under alla år fick vi tjata hål i huvudet på våra barn att använda reflex när dom var tonåringar, men då var man alltid: "Guu ba så jobbi daa så ja ba döö ba" - Stockholmska för hur tonåringar snackar....
Reflex på tonårstjejer funkar inte för att reflexen passar inte in för deras outfit, och hur dom ser ut har alltid högst prio!!
Vi gjorde vad vi kunde och dom har i vuxen ålder erkänt att dom hade på sej reflexen tills grindstolparna men sen åkte den av pga att dom ville ju vara snygga inför pojkarna...
Vi vuxna här i området har alltid haft varselvästar och pannlampor, så dom ser man men dom som inte har reflex alls, får numera stå ut med mina 42.000 lumen helljus rakt i ansiktet!!!