Så bra för dig att du ser mörkklädda människor utan reflex i mörker med bara halvljus men för de flesta så syns man utan reflex på ett avstånd av 20-30 meter:
Ungefär hälften av alla gångtrafikanter omkommer i gryning, skymning eller mörker. Genom att bära reflexer syns du bättre och minskar risken betydligt för att råka ut för en olycka. Detta gäller oavsett om du går på landsvägar eller upplysta gator och gångbanor i tätort. Här får du som är...
ntf.se
Ska du då hinna stanna kan du i mörker köra cirka 30-40km/h
Om olyckan är framme så är hastigheten helt avgörande för hur allvarliga skador man får. Hinner du exempelvis stanna före hindret? Om du inte hinner stanna, vilken hastighet har du i kollisionen?
www.trafikverket.se
Djur kan inte välja att ha reflex eller inte men det kan människor och kan man med en så enkel sak som reflex förhindra en olycka så bör man använda det anser jag.
På vilket sätt skulle reflexväst vara överdrivet, skulle du blända bilförare med dina reflexer - då borde förare bli bländad av alla trafikskyltar som också reflekterar. Är det överdrivet att vägarbetare har gula varselkläder också och att det är lag på reflexväst i tunga fordeon? Det tycker inte jag.
Att säga att personer utan reflex på mörka vägar är självmordsbenägna är kanske att ta i lite men min åsikt är inte långt därifrån. Tycker man relfexväst är fult kan man fundera på om det är viktigare att vara ett vackert trafikoffer eller en "i egna ögon ful" men fullt oskadd människa. Fundera också på om hur det känns för en förare att köra på någon utan reflexer. Det är inte bara du själv som påverkas av ditt val att inte använda reflexer/väst.
Vad har du för belägg för att trafiklärare bara skulle se till bilförare. De utbildar i trafikrelger som är till för en så säker och smidig trafik för alla trafikanter.
Stort tack till alla som använder reflex och helst så tydligt som väst. När jag kör bil uppskattar jag det och återgäldar då jag går och cyklar.
Jag tycker man kunde lagstifta om att bära reflex/lampa i mörker på vägar utan belysning eller där hastigheten är högre än 70km/h.
/Patrik