Använd reflex

Jag borde inte bli forvanad over att nar det kommer till trafikrelaterade diskussioner sa ar det mycket kanslor, och helt plotsligt mycket faktafelheter. Likval sa maste jag erkanna att jag har svart att forsta varfor det ofta blir fel inom detta omrade.

Vi kanske kan borja med vad lagen sagen, och for att undvika att citera hela Trafikforordningen sa tar vi vad som sags om hastighet, 3 kap. 14 para
Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. (min fetning)

Vi tar val och lagger till 15 para 2.
Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,


Det finns ett kapitel (7 kap.) om gaende pa vag. 1 para sager:
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
...
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession ska om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, ska om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas. Förordning (2018:1559).


Jag hoppas att det ar tydligt att jag har klippt lite i forordningen har.
Inte nagonstans finns det nagon referens till reflexer eller lampor for gaende. Undantaget ar for en procession.

Skall vi kosta pa oss lite tolkningar? Och ni far garna komma med era egna tolkningar da min tolkning inte pa nagot satt ar mer vard an era. Jag tolkar lagen som sadan att det ar nog fa situationer dar en fordonstrafikant inte blir helt straffansvarig vid en ev kollission sa som TS beskrivit. Att nagon ar ute och gar och for detta andamal anvander vagrenen och gar mot fordonstrafiken far nog anses vara nagot som far forutses. Det skulle mojligtvis kunna bero pa var den gaende har gatt. Dock, da det inte finns nagon referens till reflexer eller lampor for gaende (undantaget ar processioner) sa beror utfall INTE pa denna saknad.

For att ga ett steg langre, jag blir smartsamt pamind hur lite ansvar vissa trafikanter kanner jamtemot mer sarbara medtrafikanter varje gang jag laser en sadan har trad.

Aven om detta inte har nagon som helst relevans for ovan, hur gor jag sjalv? Nu bor jag mitt inne i en storstad sa att jag ar ute och gar utmed en vag nar det ar mork ute hander inte speciellt ofta. Daremot cyklar jag ganska mycket och da ser jag ut som en julgran. Hjalper det? Nja, allt ar relativt antar jag.
 
Jag borde inte bli forvanad over att nar det kommer till trafikrelaterade diskussioner sa ar det mycket kanslor, och helt plotsligt mycket faktafelheter. Likval sa maste jag erkanna att jag har svart att forsta varfor det ofta blir fel inom detta omrade

/citat ur Trafikförordningen/
Trådstarten hävdar ingenstans att TF kräver reflexer, eller att ansvaret inte helt är förarens vid en olycka när de saknas. Så jag förstår inte behovet av den delen av diskussionen (ingen kritik mot just dig, tvärtom bra att du påminner om dessa fakta då det dykt upp "omtolkningsförsök").

Men det är ju inget hinder mot att TS (med flera) vädjar till vandrare på mörka vägar att ändå bära reflexer, och försöker berätta varför.
Allt som är bra är inte lagförskrivet.

Jag ser ingen laddning i detta och förstår inte det höga känsloläget, lika litet som i tråden om personlarm. Också det en helt frivillig men potentiellt liv- och resursräddande liten pryl, som tycks trigga mycket känslor.
För at nu nödtorftigt försöka hålla diskussionen inom ramen för Utsidans intresseområde.
(...) jag blir smartsamt pamind hur lite ansvar vissa trafikanter kanner jamtemot mer sarbara medtrafikanter varje gang jag laser en sadan har trad.

Aven om detta inte har nagon som helst relevans for ovan, hur gor jag sjalv? Nu bor jag mitt inne i en storstad sa att jag ar ute och gar utmed en vag nar det ar mork ute hander inte speciellt ofta. Daremot cyklar jag ganska mycket och da ser jag ut som en julgran. Hjalper det? Nja, allt ar relativt antar jag.
...och det gör jag med, kanske än mer för att jag verkligen önskar att fotgängare och cyklister sett till att synas, när jag själv kör bil. Jag vill varken bli skadad eller skada någon annan, oavsett vem som "hade rätt".
 
I bland kan man ändra beteende via försäkringar. Att jag som bilförare har ansvar och kommer lida juridiskt och psykiskt är nog klart om jag kört på någon utan reflex. Men om försäkringsbolag vänder på frågan kan man ändra saker. Ett förslag från mig är att försäkringsbolagen ställer krav att du ska ha hjälm och reflexväst när du kör de där batteridrivna sparkstöttingarna för att försäkringen ska gälla så tror jag det påverkar.
 
Det du ber om gör biltrafikanter helt automatiskt! Var i ditt inlägg står det att gångtrafikanter bör ha reflex?
Varför ska jag använda reflexer? Du äger problemet, inte jag. Anpassa farten så att du ser vägbanan framåt. Behöver du köra 5 km/h så gör det, lagen är glasklar.
 
Ett förslag från mig är att försäkringsbolagen ställer krav att du ska ha hjälm och reflexväst när du kör de där batteridrivna sparkstöttingarna för att försäkringen ska gälla så tror jag det påverkar.
Jag kom fram till en olycka som hända framför näsan på mig. En snubbe på elspark drog i backen, och han hade hjälm. Vi var flera som hjälpte till, och en annan gav hjärtkompressioner. Själv blev jag bara lite nedblodad när jag höll hand huvud. Jag tror hjälmen räddade honom från allvarligare huvudskada, med än skada i munnen. Han var medvetslös en stund, innan ambulans kom.
Bra om försäkringsbolag ställer krav tycker jag...

Exakt samma sak hände för flera år sedan...hörde ett brak och en snubbe utan hjälm hade kraschat med sin cykel. Höll hans huvud, och han vaknade efter 5-10 min, ville inte ha ambulans...han blodade ner mig.

Ska kanske alltid ha en flaska med vatten med mig. Kunna tvätta av mig...
 
Varför ska jag använda reflexer?
1) För att minska risken att bli påkörd; skadad eller dödad.
2) För att minska risken för att någon som upptäcker dig sent tvärbromsar och/eller svänger häftigt och orsakar skada för sig själv och/eller andra.
Att du inte alls bryr dig om det är milt uttryckt häpnadsväckande. Men jag har utifrån dina inlägg samtidigt väldigt svårt att tro att du har någon större erfarenhet av att köra bil i mörker, än mindre med regn o rusk o med mötande bilar.
 
1) För att minska risken att bli påkörd; skadad eller dödad.
2) För att minska risken för att någon som upptäcker dig sent tvärbromsar och/eller svänger häftigt och orsakar skada för sig själv och/eller andra.
Att du inte alls bryr dig om det är milt uttryckt häpnadsväckande. Men jag har utifrån dina inlägg samtidigt väldigt svårt att tro att du har någon större erfarenhet av att köra bil i mörker, än mindre med regn o rusk o med mötande bilar.

Läs resten av texten också, de tillhör resonemanget.

1: Bilföraren är ansvarig.
2: Bilföraren är ansvarig.

Nej jag bryr mig inte alls, jag är jesus och går där. Tappat räkningen på hur många gånger jag nästan blivit påkörd hehe.

Gällande din fråga om att köra bil i mörker bor jag i Kiruna och kört tusentalstimmar bil i mörker. Vi har liksom mörker 8 månader per år......
 
Synd att det inte finns någon lag om reflexer när det uppenbart är något alla tjänar på. Gäller framför allt på mörka vägar som folk går på.
 
Synd att det inte finns någon lag om reflexer när det uppenbart är något alla tjänar på. Gäller framför allt på mörka vägar som folk går på.
Hur ska den lagen se ut tänker du? Är väl betydligt bättre om den som framför ett fordon inser att en själv är ansvarig och inte leker med mobilen, tänker på annat utan faktiskt KÖR BIL. Vilket innefattar att göra en bedömning över väder, vind och beskaffenhet på fordonet man framför och sedan anpassa farten.

Kör jag i stadstrafik utgår jag ALLTID ifrån att det kan komma en gångare, löpare eller cyklist på samtliga övergångsställen och kör således sakta och vakande förbi dessa. I övrigt håller jag låg fart då det händer mycket i städer.
 
Hur ska den lagen se ut tänker du?
På samma sätt som lagar för cyklar och bilar antar jag. Borde väl inte vara så svårt att få till en sådan lag?


Är väl betydligt bättre om den som framför ett fordon inser att en själv är ansvarig och inte leker med mobilen, tänker på annat utan faktiskt KÖR BIL. Vilket innefattar att göra en bedömning över väder, vind och beskaffenhet på fordonet man framför och sedan anpassa farten.
Ja, det är ju bra men nu råkar det vara så att folk ibland gör misstag. Är nog inte heller så att alla vet exakt hur långt fram man ser en svartklädd gående en regnig kväll eller var man kan möta på en vilsen gående. Tvivlar faktiskt på att folk flest kör tillräckligt sakta för att alltid se en gående i tid.

Men varför inte göra båda?

Kör jag i stadstrafik utgår jag ALLTID ifrån att det kan komma en gångare, löpare eller cyklist på samtliga övergångsställen och kör således sakta och vakande förbi dessa. I övrigt håller jag låg fart då det händer mycket i städer.

Nu tror jag huvudfokuset i tråden var mörka vägar där man kanske i bland möter gående och inte övergångställen i stadstrafik.
 
Varför ska jag använda reflexer? Du äger problemet, inte jag. Anpassa farten så att du ser vägbanan framåt. Behöver du köra 5 km/h så gör det, lagen är glasklar.
Javisst, du har rätt, och bra att göra så konsekvent enligt försiktighetsprincipen.

Men även om jag har rätt så kliver jag inte ut framför en bil, eller liknande, bara för att hävda min rätt.
Det är tillåtet (kanske till och med lämpligt) att bidra till att hjälpa och underlätta för andra att göra rätt, och man kan ha egen vinning av att göra det.

Att man har rätt, och vet att man kommer att få rätt, är kanske inte så tillfredsställande om man inte överlever att uppleva det. Det problemet hamnar på den som "inte äger det", och det går inte att förhandla om (även om man överlever).

Akutsjukhusens akutmottagningar är fulla av personer som inte hade tänkt sig att hamna där just den dagen pga ett olycksfall, vissa trots att de inte gjort fel, andra för att en liten promille av alla andra inte lyckas göra rätt alla gånger.
De flesta olycksfall är undvikbara, det svåra är att veta att man inte just den dagen ska gå upp ur sängen.

Som en hjälpsam individ underlättar man för andra att göra rätt, men försvårar inte medvetet. Med sunt förnuft är man rädd om sig självt och skapar rimlig marginal till olyckor. Särskilt om det är utan stort besvär för en själv.
 
Synd att det inte finns någon lag om reflexer när det uppenbart är något alla tjänar på. Gäller framför allt på mörka vägar som folk går på.
Eller att man var tvingad att lysa med ficklampa då man går på väg i mörker, eller varför inte en lag om att alla bilar ska ha neongul och självlysande lack?
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg