allt är SVART - hur löser ni det?

Kan du inte färga dom själv, brodera något mönster eller sy fast något?

ja, det var broderier jag talade med butikspersonalen om. det kommer att funka på de gosigare merinoullvantarna. de övriga ska man inte sticka hål på. jag tror att jag kan hänga fast något på övriga handskar/vantar - en reflex t ex, och helst på nåt smart sätt att jag kan sätta ihop höger- och vänstervante med varandra, utan att försvåra torkningen av dem i sovsäcken eller över flaskor.

jag ska se vad jag lyckas ordna och så ska jag testa det under nästa tur i april. återkommer om hur det fungerar :)

@niklaz: lyckas du torka blötvantar i 30 minusgrader på linan i tältet???

Monica: När det är -30 grader ute skall man helst inte blöta ner sina handskar, eftersom det är just jäkligt svårt att torka dem.

Annelie Wester tycker jag har en bra lösning även om alla tjatar hela tiden om hur fruktansvärt farligt det där. Både jag och Annelie har överlevt bra många gånger genom att låta bensinköket stå på en stund extra inne i tältet och få upp en betydligt behagligare temperatur.

Jag tror Hiker111 är inne på ytterligare en bra lösning; mindre prylar! 4 par vantar låter som en lösning på ett problem att de första inte håller måttet. Jag använder Hestra Fjellvotten och de har hittills aldrig blivit blöta när jag varit ute.

Ullstrumpor har jag funnit i mellangrått. Mössor i vitt och orange. Tröjor i sandfärgat. Inte svårare än att lämna friluftsbutikerna och gå till civila trashandlaren. Halsduk sluade ego med på 80 talet utom i sandlådan där den är praktisk om den är 80x80 eller större.
Pannlampa och märklappar underlättar och så slipper man sno in sig i alla påbjudna senilsnören, räcker de inte att vara äldre?

Monica: När det är -30 grader ute skall man helst inte blöta ner sina handskar, eftersom det är just jäkligt svårt att torka dem.

inte arbetshandskarna. fingervantarna (liners) - de blir svettiga ju! liksom sockarna man har under sina vapour barriers. sen är det en del av anledningen till den här tråden om problemet med att inte se var vantarna är någonstans exakt just det att jag har råkat sparka ut dem i absiden och då blir de snöiga.

skalvantarna blir inte blöta. och det är dem jag har senilsnöre på också, för skulle de blåsa bort skulle mina händer vara illa ute, tänker jag :)

jag har inga problem med att torka upp vantarna och sockorna något - trä dem över en flaska hett vatten så dunstar mycket bort. men inte allt. resten tar kroppsvärmen hand om i sovsäcken. men att hänga dem på lina i tältet tror jag inte på.

om jag vore ensam i tältet skulle jag nog testa köket. men det kommer jag inte vara. dessutom väger bränsle tungt och jag vill inte slösa.

jag har inte för många vantar och inte för många sockar. och jag hittar ALLT, men det tar flera sekunder längre än det skulle göra om de var olikfärgade. av den anledningen vill jag märka dem på något sätt - eller hitta färgglada varianter (dock av rätt material - jag tror att jag nog kan hitta tunna fingervantar på stormarknaden som någon tidigare föreslog, men de andra har jag lite högre krav på).

Nej nej nej, såklart inte. Men du skrev ju att du hade saker du inte hittade på tältgolvet så jag utgick inte från att sakerna var blöta. Om det är fuktigt och kallt så är det ju varmvattenflaska och på bringan eller magen i sovsäcken som gäller. Är problemet alltså att du har fyllt sovsäcken, svart?, med en massa svarta saker som du inte hittar? Du kanske kan prova att använda små nätpåsar. Jag har flera såna just för att hålla ihop packningen och de är så luftiga så i en sådan går det också att torka. Jag har inte upplevt det där problemet pga att jag inte kör allt helsvart. Brun mössa, gröna tunna sockar, gråa tjockare, svarta handskar, gråa linehandskar osv. Du får nog kanske expandera garderoben.

Eller - det finns ju tunna nylonband som du kan sy på. Kan inte komma på något bättre. Det lär ju max gå ett par cm per plagg om du syr i kanten på sockarna och balaklava osv. De där finns i en massa färger och kostar 9 spänn per meter sist jag köpte för att göra fångremmar/senilsnören till ett pas handskar. Jag köpte betydligt smalare än 12 mm.

http://www.pandurohobby.se/Katalog/...20-Satin/1/302956-Satinband-12-mm-9-m-varmgul

@niklaz: lyckas du torka blötvantar i 30 minusgrader på linan i tältet???

Är problemet alltså att du har fyllt sovsäcken, svart?, med en massa svarta saker som du inte hittar? Du kanske kan prova att använda små nätpåsar.

JA! små luftiga nätpåsar (inte svarta då förstås) låter som en jättebra lösning! en vanlig tvättpåse i nät skulle nog fungera bra. tack :) :) :)

banden från panduro som du länkade till var också vad jag var inne på och ville testa.

Nej nej nej, såklart inte. Men du skrev ju att du hade saker du inte hittade på tältgolvet så jag utgick inte från att sakerna var blöta.

ja, för att saker far ut ur sovsäcken utan att jag ser dem... :(

plus de svarta skalvantarna som inte får vara med inne i sovsäcken, de ligger på det svarta tältgolvet. och den svarta mössan om den har åkt av under natten. mycke svart ere :)

men jag jobbar alltså på att byta ut garderoben.

De jag har är svarta men så tunna så man ser innehållet ganska bra ändå (kanske inte svarta saker dock...). Jag köpte nog dem på sportaffär i flerpack i olika färger. Nånting sånt här fast större storlekar. Antar att man hittar massor svinbilligt från Kina eller US på eBay om man söker på "mesh bags" eller liknande.
GOT9869-1.jpg

JA! små luftiga nätpåsar (inte svarta då förstås) låter som en jättebra lösning! en vanlig tvättpåse i nät skulle nog fungera bra. tack :) :) :)

banden från panduro som du länkade till var också vad jag var inne på och ville testa.

Protest!

Jag reser mig försiktigt upp, sneglar på juryn och ropar "Objection, your Honour!"

Menar ni verkligen att det bara finns svarta och mörkgrå ullkläder att tillgå?
Jag har en - en - svart ulltröja. Samt en marinblå, en grön, en ljusgrå och en turkos (alla i 100% merinoull). Bifogar några exempel (tagna ifrån nätet)...

Är detta en skillnad mellan Norge och Sverige? Jag bor på 'fel sida' av gränsen (väster om den) ;) så jag köper oftast mina ullkläder där. Jag använder märkena devold, ulvang, norheim (blandad kvalitet), iris sport... och är strålande nöjd!

(",)

Bilagor

• tröja blå.jpg
    tröja blå.jpg
    4.6 KB · Visningar: 382
  • tröja grön.jpg
    tröja grön.jpg
    3.4 KB · Visningar: 391
  • tröja lila.jpg
    tröja lila.jpg
    4 KB · Visningar: 397
  • tröja rosa.jpg
    tröja rosa.jpg
    4.3 KB · Visningar: 394
Off topic, men ändå på temat friluftsfärg.

Det kanske inte behöver vara svart, men jag skulle aldrig klä mig annat än dämpat och ödmjukt i naturen. Svart, vitt, grått, grönt, brunt, beige, etcetera. Samma med tältet som är grönt.

Innerkläder som inte syns när man är ute är annorlunda. De kan vara grälla.

Personligen har jag svårt att förstå smakriktningen med röda tält och lysande färger - man skippar harmonin med sin omgivning. På engelska finns ett ord som heter "superimpose" som är beskrivande för den visuella upplevelsen av en pastellfärg som bjärt framträder mot det som oundvikligen reduceras till en kuliss - Naturen.

Kanske är det typiskt för samtiden att vi fåfängt ska hävda vår individualism och överhöghet, få bekräftelse, synas, istället för att respektfullt och ödmjukt se sig själv som den lilla varelse man är i den stora helheten. I o f s har mänskligheten en lång historia av arrogans - solen kretsar runt jorden, människan som Guds avbild, ochsåvidare ad infinitum.

p.s.
Professionella utomhusvistelser, forskning, räddningstjänst, underhåll, etc, är naturligtvis något helt annat.

Både ja och nej

Hmm, Monokrom, delvis håller jag med dig. Norska Stormberg är ett företag som gått i bräschen för (endast) hiskeliga färger i sitt sortiment. Jag bifogar bild! :-S Det är alltså en skaljacka och en fleecetröja på bilden...

Jag är primärt 'naturfärgad' när jag är ute, jackan är koksgrå, byxorna är bruna, halsduken kamo, fleecetröjan gråsvart, tältet är grönt, på ryggsäcken har jag t.o.m. tuschat över den vita texten med grönt... MEN:
A) Någonstans under där så bryter jag gärna av. Jag är en del av naturen där ute, jag tycker inte att jag blir en mindre del om jag har en färgad underställströja.
B) De flesta 'färgade' ulltröjorna har ändå en ganska försiktig färgning. För att återgå till TS problem att kunna skilja på kläderna så finns det naturgrön ull, gråaktig blåfärg, etc etc. Man kan ha färgade kläder utan att det ska behöva se ute som på bilden under.
C) Jag använder inte ull bara när jag ska ut i naturen ;) Jag kan lika gärna ta en snygg ulltröja till mina jeans när jag ska ut på stan. Då har jeg mer än gärna utmärkande färger.

Och förresten till TS:
men jag jobbar alltså på att byta ut garderoben.
Jag såg först inte den :)

Bilagor

• jacka1.jpg
    jacka1.jpg
    42.4 KB · Visningar: 428
  • fleece.jpg
    fleece.jpg
    48.9 KB · Visningar: 477
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Parkas ofodrad ej svart? Kläder 11
29351 Svart skokräm/pasta Naturlig? Kläder 12
Schneeberger Fält Guide Gloves brun/svart stl 9 Kläder 6
alven Vindbyxor i inte svart Kläder 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg