Alltså om jag inte har helt fel så i vevan runt 1800 och 1900 ökade de som hade råd att leka i naturen. Och det fanns absolut inga regler eller riktlinjer om vad man fick och inte fick.
Jodå, det fanns gott om regler vad man inte fick göra på andras marker. Sådana regler har mig veterligen funnits så länge vi har haft lagar och privata markägandre i Sverige. Bl.a. var det olagligt att plocka bär på andras marker.
Runt 1920-talet började det hända saker, i och med att 8-timmarsdagen infördes i industrin. Dessförinnan var det nog bara friluftsintresserad överklass, som hade möjlighet att vistas i naturen på sin fritid!
PS! Det är f.ö. stor skillnad på samhället runt år 1800 och samhället runt år 1900. Glöm inte detta.
Här skulle man kunna säga gammal sedvana. Istället för att förbjuda skapade man allemansrätten för att markägare skulle låta stadens folk få möjligheten att komma ut och nyttja naturen på ett överskådligt sätt. Idag verkar det vara som innan 1940 ingen bryr sig. Då kommer snart nya regler. Och det är inte mitt fel....
Men detta kan jag fått om bakfoten, kanske någon vet om det stämmer?
T.o.m. Klas Sandell konstaterar ju i sin utredning att alla eventuella paralleller mellan alla eventuella medeltida sedvänjor och den moderna allemansrätten inte alls hänger ihop, då allemansrätten är ett helt nutida påfund - till följd av att arbetarna fick semester och successivt kortare arbetsdagar!
Liten exposé över arbetstidernas utveckling genom åren finns på http://www.popularhistoria.se/artiklar/nar-arbetet-fick-bestamma-tiden/ Notera dock att det dröjde länge innan 8-timmarsdagen infördes i lantbruket, som runt 1930 omfattade ca 50% av den anställda befolkningen! Dessutom fanns ju även Lösdriverilagen, som avskaffades först 1964.
Som kuriosa kan jag nämna att runt 1903-1904 fick arbetarna på ett gods i närheten sluta redan klockan 19.00 på lördagarna, vilket arbetarna på ett annat gods i närheten också ville göra. Ingen vågade dock skriva under uppropet...
Kontentan är att innan vi fick allmän semester och allmän 8-timmarsdag, samtidigt som nästan alla gick i kyrkan eller frikyrkan på söndagarna, fanns det liksom inget behov av allemansrätt för gemene man.
/Niklas