All fordonsanvändning är väl reglerad av lagstiftning?
Enbart motordrivna fordon är reglerad i terrängkörningslagen, vilket torde vara den lag som är mest relevant när det gäller allemansrätten. Cyklar utan motor omfattas ju inte utav terrängkörningslagen.
Om du har rätt att parkera en bil så har i vart fall jag svårt att se att man kan neka någon att övernatta i en Campingbil. Men detta blir givetvis knepigt på enskilda vägnät mm där dylik skyltning saknas.
På enskilda vägar utan statsbidrag, så får du över huvud taget inte köra bil utan markägarens/vägsamfällighetens uttryckliga godkännande.
Dessutom kan en campingbil orsaka en del markskador, som bl.a. kan bli en inkörsport till rotröta. Risken för markskador är nog betydligt mindre med ett vanligt friluftstält.
Om jag själv skulle hamna i en sådan situation (knappast troligt men...) så skulle i vart fall jag fråga om det fanns några att fråga eller om jag riskerade att störa någon. Inte minst pga storlek... Sunt förnuft är väl en bra regel att tillämpa men som alltid svår att definiera...
Du kan ju börja med att fråga om du över huvud taget får köra bil på den aktuella vägen och om markägaren i så fall vill ha någon ersättning...
/Niklas