Jomän, intressant att du tar upp det. Fram till dagens avverknings- och uppodlingsmetoder gick det att se spår efter äldre tiders markanvändning, stigar, boplatser, fångstgropar mm. Nu ser man i sämsta fall inte spår efter något annat än skördare, skotare och markberedare och det är en bestående förlust.
Förlust för vem? Diverse myndighetspersoner som inte lika lätt kan konfiskera skogsägaren egendom?
Jag blir minst sagt rätt irriterad på alla som kräver att jag ska tvingas spara ditt och skydda datt från rationellt skogsbruk utan att erbjuda mig ett endaste öre i ersättning! Av någon anledning brukar dessa krav utan ersättning dessutom öka från år till år. Många bäckar små...
Hittills har jag inte mött en endaste banktjänsteman som vill skriva av lån och/eller minska låneräntan + avgifter som kompensation för alla ökade krav på hänsyn till ditt och datt. Inte heller har jag stött på en endaste skattmas, som är beredd att minska min skatt av samma anledning.
Vänligen skriv mig inte på näsan saker som du inte har en aning om. ”Dessa människor”? Jag är helt införstådd med meningen med skogsbruk men kritisk till hur det i vissa fall utförs.
Vad gäller din önskan att få betalt är det rätt bra att allemansrätten finns, den ger ju faktiskt vissa möjligheter. Men inte brukar du betala för att gå på annans mark?
Mvh
Uffe
Jag brukar heller inte kräva att skogsägaren ska låta bli att avverka sin skog, bara för att jag ska få nöjet att några enstaka gånger per år gå på skogsägarens mark.
Dessutom står dig dig fritt att för egna (eller lånade) pengar inköpa egen skog, som du kan sköta precis som du vill (så länge du håller dig inom skogsvårdslagens råmärken).
/Niklas