Nu har i alla fall Mats Jangdal skrivit sitt svar om Allemansrätten
http://www.frihetsportalen.se/2012/01/remissvar-om-allemansratten/
/Niklas
Jag hade inte tänkt skriva mer i denna tråd, men jag kan inte låta bi att kommentera detta.
I början skriver Jangdal följande:
"I förordet till utredningen klargör NVV att man inte tar något ansvar för Sandell & Svennings “resultat, slutsatser och rekommendationer”. Vad finns det då för anledning att publicera den? Vad finns det för anledning att begära in remissvar på just det NVV ändå inte tänkt ta något ansvar för?
NVV:s förslag står återgivet i normal stil..."
Sen läser jag inte vidare. En sådan korkad inledning gör mig mycket pessimistisk om den intellektuella halten i fortsättningen.
F ö, vill man göra intryck gör man det bäst genom att undvika långrandighet. Det är alltså rätt meningslöst att kommentera förslagen punkt för punkt. Mycket i Sandells yttrande kan avfärdas som akademiskt joller, överdrivna komplikationer och byråkratiskt trams. Huvudinvändningen mot Sandells yttrande är att hon tycks vara mer intresserad av rättsskipning än av prevention. Om man tar exemplet med bärplockning så blir ju allt enklare om markägare kan jaga bort plockarna innan de ens ställt till någon skada.
Jag tror f ö att diskussionen i en del detaljer skulle tjäna på en uppdelning, t ex fjäll-skog-vatten.
Jag efterlyser också försök att kartlägga omfattningen av den kontroversiella verksamheten.
Mitt konkreta bidrag vore annars:
1) Meningslöst att skilja mellan ideella föreningar och kommersiella företag (alltså företag med vinstutdelning). En naturligare gränsdragning är gruppstorleken - kollektivet är det onda.
T ex kunde man anse att grupper med fler än fyra personer är organiserad verksamhet, som kräver markägarens medgivande.
2) Betr. "tagande av naturalster" (vilda bär och svamp) kunde man tillåta plockning utan redskap för konsumtion på plats.
3) Bivack, en natt, men boningen ska inte stå över dagen. Ingen eld. Färdsel inskränks till befintliga vägar och stigar.
Behövs det så mycket mer?