Allemansrätten

Och hur tycker du att vi ska komma till rätta med dem?
/Niklas

Jag är öppen för förslag, jag hade en diskussion med en annan på forumet om allemansrätt
för något halvår sedan.
Vi pratade om någon form av pass, det skulle underlätta att lagföra någon.
Har man inget pass kan man fällas för det, men som sagt det var lite svammel kanske heller
inget som är genomförbart.

Mvh Glenn

Jag är öppen för förslag, jag hade en diskussion med en annan på forumet om allemansrätt
för något halvår sedan.
Vi pratade om någon form av pass, det skulle underlätta att lagföra någon.
Har man inget pass kan man fällas för det, men som sagt det var lite svammel kanske heller
inget som är genomförbart.

Mvh Glenn

Du menar något slags "allemansrätt-körkort" som kanske behöver förnyas efter 5-10 år?
/Niklas

Du menar något slags "allemansrätt-körkort" som kanske behöver förnyas efter 5-10 år?
/Niklas

Ja något som skulle vara indragbart, alltså inte bara något bevis om genomgången utbildning.
Men det var en diskussion mellan mej och en till, det blir sas högre i tak då.
Att jag då också var djävligt förbannad på ett annat odrägligt sällskap vill jag understryka.

Mvh Glenn

Det är viktigt att denna myndighet har en god insikt om markägarnas verklighet - och det har väl inte naturvårdsverket precis gjort sig kända för! På tok för mycket biologer och alldeles för lite produktionsfolk på denna myndighet idag. En storstädning bland personalen vore ganska angeläget - givetvis i kombination med att ett antal lagparagrafer i bl.a. miljöbalken justerades.

Nix, det Mats efterlyser är helt enkelt ett Landsbygdsdepartement med ett helhetsansvar och goda insikter i landsbygdens verklighet. Detta departement bör ha starka ledare, som vågar ta strid för landsbygden - där de areella näringarna alltid kommer att vara landsbygdens ryggrad!

Visst går det inte alltid så med stora omorganisationer som man hoppas. Mer än en omorganisation har misslyckats. Men dagens situation inom allemansrätten, där markägarna i princip är helt maktlösa, har ju redan lett till att det i princip är fritt fram för kommersiella bärplockare och äventyrsföretag.

Ett första steg vore att lagstifta om att organiserade turer inte omfattas utav allemansrätten, samt stryka en del areell-fientliga paragrafer.

Ledarna kommer nog fram naturligt, och Helena Jonsson på LRF verkar vara en sådan ledare.
/Niklas
Bli inte alltför besvikna när det inte går enligt planen, bara.

Ja något som skulle vara indragbart, alltså inte bara något bevis om genomgången utbildning.
Men det var en diskussion mellan mej och en till, det blir sas högre i tak då.
Att jag då också var djävligt förbannad på ett annat odrägligt sällskap vill jag understryka.

Mvh Glenn

Även om tanken är god, så tvivlar jag på att det skulle funka i praktiken. Ven skulle t.ex. ha rätt att kolla ett sådant körkort?
/Niklas

njae.. inte avskaffa allemansrätten.. inte alls.. begränsa kommersiella företags "rätt" att bedriva verksamhet på mark de inte äger eller har avtalat med markägaren om, tydliggöra denna begränsning med lagtext.. allemansrätten för privatpersoner ska vara intakt och utan inskränkning.

Ok, det låter bra att låta allemansrätten för privatpersoner vara intakt, men... Om vi nu begränsar oss till kommersiella företag för diskussionens skull - då måste vi undanta både ideella föreningar som STF oavsett hur mycket slitage som orsakas och privatpersoner som skräpar ner och beter sig allmänt ohyfsat i naturen... Är det i så fall inte bättre att låta den orsakade skadan stå i omvänd proportion till rätten att vistas i naturen? Dvs, förstör du så har du inget där att göra, men om du sköter dig så får du röra dig som du vill? Eller vänta nu... Är det inte ungefär så allemansrätten är formulerad redan nu?

Så fort ju inte uttryckligen har upphovsmannans uttryckliga tillstånd för kopiering, så är det noga räknat fråga om just piratkopiering. Att sedan piratkopiering för privat bruk råkar vara tillåtet idag, är en helt annan sak. Håll i sär dessa två saker.
/Niklas
Då kan man ju se det som att privat ägande av mark är stöld och egenmäktigt förfarande fast det råkar vara lagligt just nu. I så fall skulle du ju bara vara en simpel tjuv och ändå ha fräckheten att yla om att andra plockar kottar på den mark som du stulit (trots att det råkar vara tillåtet att äga mark idag). :)
Ja, jösses...

Då kan man ju se det som att privat ägande av mark är stöld och egenmäktigt förfarande fast det råkar vara lagligt just nu. I så fall skulle du ju bara vara en simpel tjuv och ändå ha fräckheten att yla om att andra plockar kottar på den mark som du stulit (trots att det råkar vara tillåtet att äga mark idag). :)
Ja, jösses...

Och från vem har jag i så fall stulit marken, som jag har lagfart på?
/Niklas

Även om tanken är god, så tvivlar jag på att det skulle funka i praktiken. Ven skulle t.ex. ha rätt att kolla ett sådant körkort?
/Niklas

Ja, många frågeställningar blir det. Men det kommer mycket folk från länder utan motsvarande
frihet i naturen som vi har och vet inte vad "inte störa Inte förstöra" innebär.
Så har vi många egna stads killar/tjejer som också saknar kunskap men köpa de senaste
prylarna kan dom.
Kanske kan ett eldförbud hindra vissa avarter av trädfällning och eldning på berghällar.
Norge har ju ett eldförbud, kanske det ser bättre ut där.

Mvh Glenn

Ja, många frågeställningar blir det. Men det kommer mycket folk från länder utan motsvarande
frihet i naturen som vi har och vet inte vad "inte störa Inte förstöra" innebär.
Så har vi många egna stads killar/tjejer som också saknar kunskap men köpa de senaste
prylarna kan dom.
Kanske kan ett eldförbud hindra vissa avarter av trädfällning och eldning på berghällar.
Norge har ju ett eldförbud, kanske det ser bättre ut där.

Mvh Glenn

Tja, kanske att eldning också skulle kräva markägarens tillstånd.
/Niklas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg