Kommersiell bärplockning i formen av att privatpersoner, lokalbefolkning, plockar mer än husbehov och säljer till uppköpare, är väl OK, och har förekommit i många decennier i alla fall. Men ungefär där kan jag hålla med om att gränsen går. Oavsett hur nu domstolarna agerar, tror jag också att det går att läsa lagen som att de tämligen omfattande arrangemang med tillresta låglönearbetare i skogarna inte är tillåtna.
Troligen är det så att man kan påvisa skador på skogen, nedskräpning, avtalsbrott, ekonomiska brott mm i de sammanhangen, och dessa är ju också angeläget att göra nåt åt. Tyvärr är det väl samma sak där, att även om lagarna finns, så händer inte alltid nåt.
Nu beror det väl på var man har sina marker, men jag har svårt att förstå din upprördhet när det gäller hur markägarens rättigheter skulle ha inskränkts i situationer som har med allemansrätten att göra.
VI hade förresten forsrännare som åkte utför älven över våra skiften, och jag tänkte aldrig på att det var nåt negativt. Nu har det upphört p ga bristande lönsamhet antar jag.
Jag retar mig mer på nedskräpningen från fiskare längs älven, men jag är själv fiskare och har aldrig funderat över om skräpet ligger på våra skiften eller andras, det är skräpet i skogen överhuvudtaget som stör mig. Nedskräpning är förstås olagligt men svårt att beivra. Dock kan jag ju ändå ha känslan av att det mest är locals, och t o m markägare som skräpar ned värst. Långväga fisketrurister verkar vara mer fascinerade av naturupplevelsen och agerar som regel föredömligt.