Allemansrätten

"Ett klick för skogen GRATIS". Alltså är du inte beredd att betala ett endaste öre ur egen ficka, för att skydda gammelskog, samtidigt som du kräver att skogsägarna gladeligen ska avstå mark och pengar för att skydda gammelskog?

Jag skriver påståendet igen:
Om du tycker att det finns för lite skyddad gammelskog, så kan du väl ta och köpa dig en bit gammelskog för egna pengar på den öppna marknaden och skydda den från rovgiriga skogsbolag.
/Niklas

Du läser inte vad jag skrev!
Jag har köpt skog, för att bevara, med pengar.
Det kan alla via t ex den sidan, man kan donera inte bara pengar utan även skog,

Sedan är det gratis ATT KLICKA, men det är inte att köpa.

Jag äger lite mark vid gammelskog också, men där är det reservat och inte för skogsbruk. Du är ute och far med vilda påståenden.

Om du verkligen respekterar markägarna, så innebär det också att du respekterar deras rätt att frigöra bundet kapital och hugga ner avverkningsmogen skog. Med dagens skogslagstiftning finns det rationella skäl för markägarna att hugga ner skogen innan den blir för gammal.
/Niklas

Jag ser en distinkt skillnad mellan markägare, skogsvårdare och virkesproducenter. Det finns markägare som inte sköter skogen tillräckligt och det finns virkesproducenter som är goda exempel.

Tyvärr är det rationellt att strunta i de föreskrifter som finns om kalhuggning och straffet för "misstag" med bevarande av nyckelbiotoper är försumbart, så respekten är beroende av respektive ägares uppförande. Det är inte fritt att frigöra bundet kapital utan restriktioner vare sig på börsen eller andra marknader, bara för att man äger något- Det finns regler och olämpliga beteenden som bör undvikas där, såväl som för skogsägarna. Men det kan Länsstyret och NSF bättre förklara än jag, antar jag.

Men återigen, det är allemansrätten som jag försvarar, på kalhyggena såväl som i gammelskogen.Det utesluter inte markägarens ägande, men det tillåter allas tillgång till gemensamma resurser i form av fri rörlighet över terrängen.

Utemats driver sitt retorikspel. Den största icke bolagsägaren är Svenska Kyrkan. Mot dem för inte utmats sitt spel, men bidragen dit är betydande.
Eftersom släktens skog utan ersättning konverterats till reservat, även om fastighetsskatten och det byrokratiska krånget kvarstod. Sverige är fantastiskt.
Att en tredjedel av skogägarna som tillfrågas finner att deras skog uppsåtligen skadats av besökare är inte bara allvarligt det är skrämmande.
Tokbleckningar långt inne i reservatet upptäckes flera år efteråt i samband med att träden föll, granarna var ringbarkade på ca 2m höjd.
När granar ringbarkas på kommunal mark blir det rubriker, när det sker ute på landet blir det inte ens en notis.
Eftersom detaljinventering är kostsam och skog sköt efter plan med minimala personalresurser kommer även framledes sabotage mot skogen att upptäckas sent. Gärningsmännen kan känna sig rätt trygga i sina ljusskygga sysselsättningar.
Ett tillträdesförbud kan i ett framtida läge vara av intresse just därför.
Problem skall man inte blunda för som bland annat utemats gör. problemet är inte markägarna det är natursvin som vistas och missbrukar andras skogar.
Tala om vad ni vill men håll pennan blank!

Begränsande lagstiftning har vi fått förr på gund av fås förakt för andras egendom och gällande lagar. Glöm inte det.

Den som ägnat dagar år att städa i skogen efter missbrukare kan förlåtas om de har kort stubin,
det är aldrig roligt att städa efter objudna.

Vill jag vara kung i mitt land, så får det brytas ur både Sverige och EU, samt stifta lagar och påbud efter eget gottfinnande, t.ex. ett påbud om att alla utomstående besökare är fredslösa i mitt land :cool: ;) Således inget bidrag till Sveriges finanser.
/Niklas

Inte mig emot. Sen nör du sitter där i din skog så hoppas jag du känner dig som en kung. För du lär iallafall äta kungligt, massor av älg och blåbär.

Utan bidrag til staten inget tillbaka.

det är aldrig roligt att städa efter objudna.
Det är ungefär lika roligt som att komma till en potentiell tältplats för övernattning och finna den i ett skick som mest liknar en soptipp. Jag har fyllt många sopsäckar från div. öar jag frekvent besökt och sista åren har det förblivit rent och städat (tack och lov) och det är inte mina öar eller min mark alls. Jag rör mig ju inte i närheten av allfartsvägarna så hur där ser ut vet jag inte men jag har sett platser där det dumpats allt från tv-apparater till gamla möbler och bildelar och det är INTE friluftsfolket som använt dom platserna som soptipp utan markägarna själva. Kräver man att andra ska hålla rent måste man sopa rent framför sin egen dörr först.

*Frilufts-soptippar har jag sett många och på både gårdar, torp och gods*

"och det är INTE friluftsfolket som använt dom platserna som soptipp utan markägarna själva. Kräver man att andra ska hålla rent måste man sopa rent framför sin egen dörr först."

Så kateogoriskt skrivet. De sopdumpningar ute i skogen ego varit med om att städa efter hade både förpackningar och addreserad post i dem som sade att de som lämnat dem efter sig vare sig hade skog eller vett. YMMV

Jag vet inte om du är okunnig eller ohederlig - i det första fallet behöver du nog gå en grundkurs i statistik innan du fortsätter att diskutera. Om 50 procent av en befolkning är kvinnor och 20 procent mörkhyade så innebär inte det att 70 procent är mörkhyade kvinnor. I LRF:s studie blandar du ihop svaren på två olika frågor; "Hur du upplevt problem på din mark pga allemansrätten" och "Tycker du att allemansrätten ska begränsas eller tas bort". Det är den senare frågan som ger svaret på frågan vi diskuterar och du kan tyvärr inte tillgodoräkna dig dem som svarar "ja" på den första frågan lika lite som du kan tillgodoräkna dig dem som svarar "Skåne" på frågan om vilket landskap de bor.
Du tillhör en minoritet även bland markägarna. Och troligen är du en extremist även inom den lilla minoriteten. Inte för att jag missunnar dig att vara en extremist, jag bara positionerar dig på den politiska kartan, bla för att du tidigare i tråden agerade som någon slags talesman för markägare generellt. Kan vi vara klara med den frågan nu?

Jag tror du behöver en grundkurs i läsförståelse. Det jag skrev (och som även står i artikeln http://www.atl.nu/skog/allemansratten-ifragasatt-av-skogsagare) är att 30% av markägarna har problem med allemansrätten och att större markägare är överrepresenterade. Det innebär i klartext (givet att resultatet är representativt för hela landet, vilket man aldrig kan veta) att en klart större andel av marken än 30% ägs av folk som är missnöjda med allemansrätten, kanske är den siffran mer än 50%.

Tja, varför inte prova frågan i en folkomröstning då? Var tror du att vi hamnar då? ;-)

Du menar en folkomröstning bland drabbade markägare? :) Å andra sidan, så kan man ju också påstå att frågan om allemansrätten ingick i frågan om vi skulle gå med i EU eller ej och om EU-domstolen sedan skulle döma mellan allemansrätten och äganderätten, så...

Du kanske missade att "grevar och baroner" var satt inom citattecken? Jag syftade faktiskt på gruppen "markägare med större arealer" som inbegriper fler än just adeln, även om adeln är en stor del av den gruppen. Den gruppen är ju för övrigt de största bidragstagarna vi har. Inga får så mycket bidrag av samhället som just "markägare med större arealer". Alltså har den markägande adeln ganska stora förmåner.

Tja, utan detta bidrag till lantbrukarna, så skulle maten bli betydligt dyrare i affärerna. Så vem är det egentligen som tjänar på EU-bidrag till lantbrukarna. F.ö. så är ju syftet med EU-bidragen till lantbruket just att säkra tillgången på billig mat i affärerna, för att på så sett minimera grogrunder för diverse extrema ideologier så som kommunism och nazism. Nere på kontinenten är de ju inte bortskämda med 197 år sammanhängande fred och har därför vett att uppskatta mat på bordet istället för att ta det för givet. Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn!

F.ö. så är det gott om icke adliga personer bland de största gårdsstöden http://www.lantbruk.com/har-ar-landets-storsta-mottagare-av-gardsstod/2011-11-23. Förstår över huvud taget inte varför du hela tiden hugger på just adeln. Är du kanske avundsjuk på att du inte får vara med i adelskalendern?

Ingen har sagt att du är ensam. Men du är inte representativ för markägarna utan tillhör en liten minoritet även bland dem. Och vad LRF tycker..? Tja, de har ju ofta beskyllts just för att driva just adelns och de stora markägarnas intressen. Även internt förekommer ju den kritiken ofta. Och vad LRF driver för frågor förändrar ju heller inte siffrorna i undersökningen vi diskuterar.

Jag representerar mig själv, liksom du bara representerar dig själv och inte något "Friluftssverige".

F.ö. har *LRF fått ganska frän kritik genom åren, för att försummat heltidslantbrukarna och mest bara satsat på småbrukare och hästgårdsägarna.

Haha, nu är du rolig. Självklart är du inte adlig. Du tror väl inte att någon här för en sekund har trott det?

Det är svårt att gissa vilka märkliga påhopp du ska komma med i ditt nästa inlägg.
/Niklas

Du läser inte vad jag skrev!
Jag har köpt skog, för att bevara, med pengar.
Det kan alla via t ex den sidan, man kan donera inte bara pengar utan även skog,

Sedan är det gratis ATT KLICKA, men det är inte att köpa.

Jag äger lite mark vid gammelskog också, men där är det reservat och inte för skogsbruk. Du är ute och far med vilda påståenden.

Av allmän nyfikenhet, hur många ha gammelskog har du köpt för egna pengar?
/Niklas

Jag ser en distinkt skillnad mellan markägare, skogsvårdare och virkesproducenter. Det finns markägare som inte sköter skogen tillräckligt och det finns virkesproducenter som är goda exempel.

Just därför blir bondeägd skog så väldigt varierande till sin karaktär. En äkta mångfald, istället för statlig naturvårdsbyråkratisk enfald. Olika skogsägare har olika mål med sitt skogsägande och får givetvis ta konsekvenserna av detta.

Tyvärr är det rationellt att strunta i de föreskrifter som finns om kalhuggning och straffet för "misstag" med bevarande av nyckelbiotoper är försumbart, så respekten är beroende av respektive ägares uppförande. Det är inte fritt att frigöra bundet kapital utan restriktioner vare sig på börsen eller andra marknader, bara för att man äger något- Det finns regler och olämpliga beteenden som bör undvikas där, såväl som för skogsägarna. Men det kan Länsstyret och NSF bättre förklara än jag, antar jag.

Det är betydligt hårdare straff för de markägare som bryter mot skogsvårdslagen än de tjänstemän på naturvårdssidan som missbrukar sina befogenheter mot markägarna. I princip är det omöjligt att få en naturvårdstjänsteman fälld för vårdslös myndighetsutövning och eventuella "straff" är ju närmast löjeväckande i jämförelse med hur denna vårdslösa myndighetsutövning får för konsekvenser för de drabbade markägarna. Det enskilda tjänstemannaansvarat försvann ju tyvärr någon gång på 1970-talet (1974?) och borde genast införas på nytt.

Sedan finns det ett idiotisk systemfel i dagens traditionella naturvård, som gör det rationellt för markägarna att inte satsa på naturvård. (Fast det har jag skrivit om tidigare i denna tråd).

Men återigen, det är allemansrätten som jag försvarar, på kalhyggena såväl som i gammelskogen.Det utesluter inte markägarens ägande, men det tillåter allas tillgång till gemensamma resurser i form av fri rörlighet över terrängen.

Det kan utesluta markägarens rådighet över den egna marken, vilket i högsta grand är störande och således tvärt emot den allemansrättsliga principen om att icke störa och inte förstöra!
/Niklas

Native amerikanskt citat om markägande

"What is this you call property? It cannot be the earth, for the land is our mother, nourishing all her children, beasts, birds, fish and all men. The woods, the streams, everything on it belongs to everybody and is for the use of all. How can one man say it belongs only to him?" Av Ousamequin

Mvh troswe

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg