Av allmän nyfikenhet, hur många ha gammelskog har du köpt för egna pengar?
/Niklas
Dina åsikter har du rätt till, och jag till mina. Men det blir inte mer värt som åsikt om vår gemensamma allemansrätt för att någon har mer pengar/skog.
Din nyfikenhet är insinuant, men ja, jag har mer än en tomt och mindre än en skog, en i dina ögon troligen liten skog.
Tillsammans med andra köper jag regelbundet via
www.ettklickforskogen.se , och eftersom det där är allt eller inget så har det ju gemensamt resulterat i ett antal ha total. Du får väl räkna där, De områden som där köps är i alla fall gammelskog. Alla bidrar efter sin förmåga.
Men det har ju inte med allemansrättens vara att göra, om jag försöker rädda skog undan egoistiska skogsägare.Det är naturskydd. Då tror jag att mina turer som resulterat i att jag tar andras skräp tillbaka från skogen till soptunnan gör större nytta för allemansrätten som sådan.
Skogsägare äger rätt till sitt ägande, men inte att utestänga från passage och vistelse. Det materiella får man skilja från andra rättigheter och skyldigheter.
Du kan tycka att det är orättvist men det är ju inga nya påfund utan känt från början hur det är med dessa regler.
Jag har å andra sidan rätt att tycka att allemansrätten är viktig och bra, men blir även jag ledsen när den misskrediteras, eller när man i dess namn missbrukar förtroendet som den ger oss som vill ut i skogen utan att behöva ansöka om att lämna vägbanan.