Allemansrätten

Jag anser allmänt att markägande för med sig en del problem. Tillgången till naturen och dess resurser - vilka inte har mänskligt upphov (plantering, röjning och avverkning samt inplantering av fisk gör inte naturen som sådan till en mänsklig produkt) - begränsas. Ägare av skog och mark drabbas också eftersom deras äganderätt inskränks av exempelvis allemansrätten och bildandet av reservat med mera. Givetvis uppkommer konflikter.

En begränsning i nyttjandet av skogen krävs - därom råder ingen tvekan. En studie jag såg en referens till bedömde att de svenska naturtillgångarna skulle kunna livnära runt 50000 personer om man endast levde på jakt och samlande. Det är inte hållbart att 9000000 människor nyttjar dessa resurser efter behag. Frågan är om privata intressen genom äganderätt ska reglera hur allmänheten får nyttja skogen, eller om det ska vara offentligt reglererat på samma sätt som nationalparker med mera sköts idag. Jag undrar hur en modell skulle fungera där privat skogsbruk skedde genom arrendering, medan det offentliga ägde marken.
 
Du verkar inte förstå att sen isen drog sig tillbaka så har naturen manipulerats av människorna.
Brukbara trädslag som björk och hassel har hjälpts fram. Ek har odlats för framtida skeppsbyggen.
Furor hat odlats i lä för att ge goda master. Bärbärare har givetvis odlats där de fick ljus och solvägg.
Efter den stora vedbristen återplanterades många nerbetade hedar och strandängar.
Att hitta äkta urskog är en svårare uppgift, ändå har både SNF och flera Lst påstått att så är fallet.
F-n tror dem!
 
Jag undrar hur en modell skulle fungera där privat skogsbruk skedde genom arrendering, medan det offentliga ägde marken.

Det skulle naturligtvis funka. Problemet är att marken redan ägs av privatpersoner som i många fall har köpt marken för lånade pengar. För min del så skulle det kvitta om jag betalar ränta till banken eller arrende till staten. Det är en utgift i alla fall. Arrendebruk funkar bra för jordbruk där man har kort omloppstid mellan sådd och skörd men det är en helt annan tidsrymd för skogsbruk. Om jag planterar skog idag så vill jag vara säker på att jag ska kunna skörda avkastningen på den i framtiden. För jordbruk funkar det bra att skriva arrenden på 5 och 10 år men för skogsbruk skulle det bli behövas arrenden på 100 år eller mer. Skulle det funka praktiskt? Om man skulle införa det systemet idag skulle staten vara tvungen att köpa tillbaka marken och sedan arrenderar ut den igen och jag misstänker att det skulle bli väldigt många problem vid en sådan omställning. Bättre att fortsätta med dagens system där markbrukaren äger marken.
 
Du verkar inte förstå att sen isen drog sig tillbaka så har naturen manipulerats av människorna.
Brukbara trädslag som björk och hassel har hjälpts fram. Ek har odlats för framtida skeppsbyggen.
Furor hat odlats i lä för att ge goda master. Bärbärare har givetvis odlats där de fick ljus och solvägg.
Efter den stora vedbristen återplanterades många nerbetade hedar och strandängar.
Att hitta äkta urskog är en svårare uppgift, ändå har både SNF och flera Lst påstått att så är fallet.
F-n tror dem!

Jodå. Frågan handlar inte om urskog eller kulturskog utan om marken i sig. Jag försökte reservera mig genom parantesen ovan.
 
Det skulle naturligtvis funka. Problemet är att marken redan ägs av privatpersoner som i många fall har köpt marken för lånade pengar. För min del så skulle det kvitta om jag betalar ränta till banken eller arrende till staten. Det är en utgift i alla fall. Arrendebruk funkar bra för jordbruk där man har kort omloppstid mellan sådd och skörd men det är en helt annan tidsrymd för skogsbruk. Om jag planterar skog idag så vill jag vara säker på att jag ska kunna skörda avkastningen på den i framtiden. För jordbruk funkar det bra att skriva arrenden på 5 och 10 år men för skogsbruk skulle det bli behövas arrenden på 100 år eller mer. Skulle det funka praktiskt? Om man skulle införa det systemet idag skulle staten vara tvungen att köpa tillbaka marken och sedan arrenderar ut den igen och jag misstänker att det skulle bli väldigt många problem vid en sådan omställning. Bättre att fortsätta med dagens system där markbrukaren äger marken.

Frågan är ju bara om staten verkligen vill köpa tillbaka marken och inte bara konfiskera den privatägda marken i sann kommunistisk anda...

Angående skogsarrenden så blir det väl som vanligt syn vid både tillträde och frånträde, så att arrendatorn får kompensera markägare staten för eventuella överuttag av virkesförråd, bristande underhåll på av vägar, diket etc, samt i motsvarande grad bli kompenserad när tillväxten ökat mer än uttaget, förbättrat vägar, diken etc.

Och varför bara förstatliga skogen? Varför inte förstatliga våra bostäder, bilar, cyklar, kläder, möbler... när vi ändå är på gång? Nä tacka vet jag privat ägande och det lär fortsätta länge än. Anledningen är enkel: Man är betydligt mera rädd om sin egen egendom än om statens egendom och vårdar därför sin egendom betydligt bättre.
/Niklas
 
Kanske skulle den idealiska lösningen var om staten konfiskerar all jordbruksmark och skogsmark och därefter förstärker man allemansrätten så att det även ingår jakt, fiske, avverkning, skördning osv ingår Låt alla rättigheter vara tillgängliga för alla. Man införde liknande system i fd Sovjet på början av 90-talet.
 
Idealiskt för vem? Knappast nuvarande markägare i alla fall.

Lite märkligt att det heter vår skog när det talas om rättigheter, ty när det talas om skyldigheter och utgifter, så blir det plötsligt markägarens enskilda skog...
/Niklas
 
Då jag kan räkna mig till de lyckligt läskunniga så måste jag tyvärr meddela dig camoscio att ditt
första inlägg här inte kan tolkas som annat än gnäll.
[raderat]
Att ungdomar kan vara högljudda är väl inget att börja grina för.
Det är nog faktiskt så att man får försöka att acceptera andra människor som de är.

Du verkar ju inte heller överhuvudtaget förstått begreppet "allemansrätt"
Inlägg nr1 som är skrivet av dig handlar ju bara om hur du känner dig förfördelad då du inte lyckas med att välja en plats där du får vara ifred.
Att det kan tänkas dyka upp andra människor är bara för dig att acceptera.
Två husbilar med tillhörande solstolar kan tänkas dyka upp på kontinenen också.
Är du ens markägare på den bit mark inlägg 1 handlar om?


Det här har fått vila p g a resor. När jag bemött det anonyma personangreppet ska jag återvända till ämnet.

Det tycks vara en naturlag. Jag bemöter ett barnsligt och illa underbyggt
angrepp med lugna och sakliga påpekanden,
då måste någon reagera med desto hätskare angrepp baserade på samma lögner.

Det räcker alltså inte att tala om en gång att jag inte gnäller utan uttrycker förundran -
någon annan måste ändå diktera mina avsikter och reaktioner för angreppets skull.

En del har sådana behov och man kanske ska nöja sig med att tycka synd om dem,
men jag börjar bli hjärtligt trött på sorten. Behövs sådana människor?
Den mening som censurerades - jag hann läsa den - var grovt kränkande och kom
alltså ur behovet att kränka, och
ur ett intellekt som alltför lätt övermannas av känslor och därför inte tål saklighet.

Men en lögn blir inte sann av att upprepas. Signaturen Mineral skriver
"att det kan tänkas dyka upp andra människor är bara för dig att acceptera"
som om det vore det saken handlade om.
Eller "Inlägg nr1 som är skrivet av dig handlar ju
bara om hur du känner dig förfördelad då du inte lyckas
med att välja en plats där du får vara ifred." Det handlar uppenbarligen
inte alls om det utan - exakt som jag skriver -
min förundran över vad folk kan tillåta sig - det gäller
andra till fjärde stycket. Och hur de tre sista styckena (den anonyme skriver ju uttryckligen "bara")
kan vantolkas i den angivna riktningen, ens av patologisk illvilja,
är verkligen inte lätt att förstå.

Jag skriver också tydligt "det brukar gå att samsas" och betonar t o m att
jag är beredd att anpassa mig efter andras pryderi.
Jag skriver
också "med de flesta andra jag stött på på den platsen,
t ex kanotistgrupper, sådana som verkligen ville vara
ute i naturen, har det givetvis fungerat hur bra som helst."

Angreppet vilade alltså på lätt motbevisade lögnaktiga förutsättningar.

Och, för att utveckla vad alla utom två begrep:
Det som förundrade mig
var i det första fallet att vuxna människor kan komma på idén
att leda en skock med 9-10-åringar till ett
populärt utflyktsmål för friluftsmänniskor
med föresatsen att ta över platsen helt med stressande och högljudda aktiviteter.

I det andra fallet var det husbilarna.

Och det har ju faktiskt med allemansrätten att göra: "inte störa, inte förstöra".

Därmed är den frågan förhoppningsvis avslutad.

Annars, i närmare anslutning till den egentliga sakfrågan, är det ju roande att jämföra talet om
"kriminella skurkar som svinar och beter sig laglöst" med meningen
"Det är nog faktiskt så att man får försöka att acceptera andra människor som de är".

Och om detta inte har med allemansrätten att göra så har det inte heller med trådens
trådens ämne att göra.

Själv ser jag, efter att ha läst igenom de många seriösa inläggen,
ett behov av tydlig lagstiftning, t ex att ingen kommersiell verksamhet
ska förekomma utan markägarens medgivande. Det är också ett återkommande tema
i debatten i SvD och säkert något som diskuteras i den pågående utredningen.

Signaturen pacifics invändning att det isåfall skulle bli svårare för naturguider och STF att anordna turer och att det skulle bli byråkratiskt krångel ger jag inte så mycket för.
Det får gärna bli svårare att ordna sådana organiserade gruppaktiviteter.
De som verkligen vill ut i naturen hittar ändå dit själva.
 
Det får gärna bli svårare att ordna sådana organiserade gruppaktiviteter.
De som verkligen vill ut i naturen hittar ändå dit själva.

Det är just sådana inställningar som får folk att inte hitta ut. Varför ska alla hitta ut på dina villkor? Ska naturen vara förbehållen en naturelit?

Nä fram för att var och en kan hitta det på olika sätt. Lite olikhet är bra, om alla vore lika skulle det bli skittråkigt på den här planeten. Låt de som vil gpå i grupp göra det. Den som imnte känner sig komfortabel med att ordna allt själv kanske behöver mer support. Jag säger inte att vi ska ha asfalterad väg i Sarek, men inte heller att "De som verkligen vill ut i naturen hittar ändå dit själva.". Den inställningen gagnar inte friluftsutövandet utan behåller det i en liten elitistisk grupp.
 
Min tro på människors egen förmåga och initiativkraft är förstås raka motsatsen till elitism.

Nu sa jag inte heller att det gärna får bli omöjligt att ordna gruppaktiviteter på annans mark, bara att det får bli svårare. Jag är realist.
Min erfarenhet från framförallt Frankrike är att stora grupper kan utgöra en väldig störning för både andra och naturen.

I praktiken misstänker jag att organisationer som kan bevisa sin trovärdighet och sitt ansvar inte kommer att få några problem alls; handlar det om statlig/kommunal mark kan antagligen ansvarsmedvetna och trovärdiga organisationer få tillstånd tills vidare för sin verksamhet. Det kan kräva viss självsanering, t ex begränsningar av gruppstorleken. Och handlar det om privata markägare lär det iaf inte uppstå någon byråkrati - vem har tid med sådant?

Dock, de eventuella praktiska problem av detta slag som kan uppstå får inte vara i vägen för en lösning av de problem som framgått av de många seriösa inläggen i denna tråd.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg