Allemansrätten

Därför att det är min mark, min egendom! Det är ju enbart markägaren som riskerar betydande ekonomiska förluster av en överutnyttjad allemansrätt, inte folk i gemen!
/Niklas
Då tycker jag att vi gör om hela konceptet till MARKBRUKARE istället för markägare och låter staten ta ut en årlig avgift, som ett arrende istället. Då kan ju markbrukaren ta ut en avgift av alla som beträder marken han brukar, som han årligen måste redovisa och betala skatt för, sk MERVÄRDE, så ska vi se om det blir billigare.

Det finns allt för många gnällspikar med jordhunger i detta landet så det kanske behövs lite förändringar och nya kvastar som ska sopa.

Enskilt friluftsliv bör, och ska I-N-T-E kosta, däremot vinstdrivande verksamhet på annans mark.

Då tycker jag att vi gör om hela konceptet till MARKBRUKARE istället för markägare och låter staten ta ut en årlig avgift, som ett arrende istället. Då kan ju markbrukaren ta ut en avgift av alla som beträder marken han brukar, som han årligen måste redovisa och betala skatt för, sk MERVÄRDE, så ska vi se om det blir billigare.

Detta årliga statliga "arrende" tas redan ut i form av skatt. F.ö. en märklig syn att arrendatorer skulle ha rätt att ta ut en besöksavgift, men inte självverksamma markägare.

Det finns allt för många gnällspikar med jordhunger i detta landet så det kanske behövs lite förändringar och nya kvastar som ska sopa.

Det finns för alltför många gnällspikar som anser att privat mark ska vara öppen för alla utan kostnad.

Teknikern;545321Enskilt friluftsliv bör sa:
Så talar en generation gratis.
/Niklas

Det finns för alltför många gnällspikar som anser att privat mark ska vara öppen för alla utan kostnad.

Men skillnaden är att du förespråkar en förändring, vi förespråkar att gällande lagar och regler ska fortsätta gälla. Och hittills har du inte direkt lyckats övertyga så många att en förändring ska till stånd verkar det som

Att från odlad skog helt ta bort inkomsterna är en form av stöld. Oavsett vem som förorsakar det.

Och det är det ju tyvärr väldigt många markägare som fått erfara när älgar, rådjur och vildsvin härjar i skogarna. Nu går det ju dock inte att åtala viltet, men att minska stammarna mycket kraftigt är ju nödvändigt.

Och det är det ju tyvärr väldigt många markägare som fått erfara när älgar, rådjur och vildsvin härjar i skogarna. Nu går det ju dock inte att åtala viltet, men att minska stammarna mycket kraftigt är ju nödvändigt.

Jo, viltstammarna behöver allt hållas nere av många skäl. Synd bara att Länsstyrelsen ska vara så snåla med älgtilldelningen bara och att jägarna vill ha så mycket vilt som möjligt.

Jägarna talar ju ofta om att jakten är skogsägarens näst viktigaste inkomstkälla. Sakligt sett kan det kanske stämma, men i de flesta fall så avkastar utarrenderad jakt endast 5-10% av vad skogens virkesvärde bör ge! Alltså måste skogsbruket och inte jägarnas önskemål sätta gränserna för viltstammarnas storlek
/Niklas

Senast ändrad:
Men skillnaden är att du förespråkar en förändring, vi förespråkar att gällande lagar och regler ska fortsätta gälla. Och hittills har du inte direkt lyckats övertyga så många att en förändring ska till stånd verkar det som

Jag förespråkar självfallet att diverse korkade regler ska bort, bl.a. dagens allt för generösa tolkning av allemansrätten.

F.ö. har jag i denna debatt fått flera meningsmotståndare att åtminstone börja öppna ögonen för markägarperspektivet, vilket får sägas vara en god början.
/Niklas

(Ursäkta att jag återvänder i tråden.)

Jag räknar mig till din meningsmotståndare, Niking.

Jag hoppas att du inte misstolkade mitt sista inlägg.
När jag såg fram emot att du skulle komma ut bättre med dina åsikter som markägare, var det inte för att jag hade förståelse för dem, utan för att jag ansåg att detta skulle stärka opinionen för en stark Allemansrätt, samt undergräva positionen för markägarlobbyn.

ref:
"Niking, jag tycker du har så intressant syn på det mesta av vad som debatterats i den här tråden att jag tycker du bör försöka nå ut via massmedia eller på annat sätt torgföra dina åsikter så att de når en större del av Sveriges röstberättigade.

Jag tror att det skulle vara jättebra för folks syn på markägares problem med allemansrätten.

Kör hårt, och så tackar jag för mig i den här tråden!"

Nu frågar jag er markägare om ni har några problem med ett beteende som mitt:

Jag vistas i skog och mark och på sjöar, plockar bär för husbehov, kan vandra över ett planterat hygge utan att så mycket som vara i närheten av en enda skogsplanta, tältar där det är lämpligt och lämnar inget annat än lite nertrampat gräs efter mig och tar inte nåt annat än foton.

Oavsett om det kommer lagar eller inte mot allemansrätten kommer jag att fortsätta vildcampa på "fiendemark" som ägs av andra utan att varken lämna spår eller fråga om lov då jag oftast (alltid) vistas långt från bebyggelse.

*verka utan att synas*

Skogs och vildmarksöverskottet i Sverige lär räcka till 50-60 000 individers överlevnad, eftersom vi är fler så tär vi på resurserna.

Som Teknikern nyttjar naturen gör väl alla som fostrats i Allemansskyldigheternas regler. Inga problem alls så länge det inte syns att man gästat.

Man kanske ska byta ut "Allemansrätt" mot "Allemsansskyldighet" istället för jag tycker inte heller om att vandra på vissa ställen som mer liknar soptippar än natur och värst är det om det går en skogsbilväg utan bom, då ska det dumpas, jajjemensan.

Jag fick i min tidiga barndom lära mig att det man har med ut har man med hem också, med undantag av fruktskal, men dom gräver jag ner för det är inget snyggt att hitta bananskal uppslängda på smågranar eller en hög apelsinskal mitt på ev. stig.

Om jag ska "dumpa" bilen nånstans så blir det där den varken står ivägen eller förstör någonting, skogsvägar och vägstumpar till åkrar vet ju ingen mer än markägaren om dom ska användas idag-imorgon eller aldrig mera. Det finns gott om parkeringsmöjligheter där man inte står ivägen alls bara man ids leta lite.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg