Allemansrätten

De problem som finns uppstår inte på grund av turister, utan p.g.a. storskaliga aktiviteter på kommersiell nivå (t.ex. bärplockning).
Att förbjuda "normala" turister att vistas i skog och mark lär snarare stjälpa än hjälpa. Jag tror vi skulle tappa en stor del av våra naturinstresserade turister genom att erbjuda dem att uppehålla sig på statliga vägar och campingplatser. Bara det faktum att "man får" vara i skogen i Sverige lockar in många turister, även om de faktiskt inte utnyttjar möjligheten.

Sen ska vi inte heller överdriva de skador som uppstår.
*Lägerplatser som vi sett detta år hör inte direkt till vanligheterna.
*Nedskräpning av vändplaner.
*Sen är det i stort sett slut på skadorna.

Lägg också till:
* långsiktiga tillväxtförluster och minskat virkesvärde (genom ökad frekvens av t.ex. rotröta)
* skogsbränder
* fördyrande och försvårande av avverkning, (t.ex. att skogsägaren tvingas avstå från vissa objekt eller tvingas till en längre skotningsväg) Det sista fördyrar ju avverkningen.
* Svårt att få tillstånd till åtelkameror på egen mark med hänvisning till allemansrätten.
* jakten försvåras om obehörigt folk uppehåller sig på jaktområdet.

Listan på olägenheter p.g.a. allemansrätten kan nog göras ännu längre.
/Niklas
 
Det är ju så enkelt att man inte som markägare äger sin mark på samma sätt som man äger sina prylar, eller ens sin "tomt" eller sitt hus.

Detta synsätt måste transformeras i grunden, ty det är inget annat än stöld från markägarna -. särskilt som markägarnas makt över sin egendom beskärs allt mer!
/Niklas
 
Lägg också till:
* långsiktiga tillväxtförluster och minskat virkesvärde (genom ökad frekvens av t.ex. rotröta)
* skogsbränder
* fördyrande och försvårande av avverkning, (t.ex. att skogsägaren tvingas avstå från vissa objekt eller tvingas till en längre skotningsväg) Det sista fördyrar ju avverkningen.
* Svårt att få tillstånd till åtelkameror på egen mark med hänvisning till allemansrätten.
* jakten försvåras om obehörigt folk uppehåller sig på jaktområdet.

Listan på olägenheter p.g.a. allemansrätten kan nog göras ännu längre.
/Niklas

För att upprepa.
Jag talar om vanliga friluftare/allemansrättare, och inte om horder av bärplockare på kommersiell nivå.

*Berätta för mig hur vanliga allemans-rättare kan orsaka långsiktiga tillväxtförluster?
Fotgängare varken förvärrar eller introducerar rotröta, men det tror jag redan du visste.

*Skogsbränder .
Jag är ytterst tveksam till att allemansrättare orsakar mer än försumbara mängder skogsbränder. Jag är dock litet rostig på den statistiken, rätta mig gärna.

*Hur menar du att avverkning försvåras av allemansrätt?

Låt gå för åtelkameror, men är detta ett problem som är så stort att du vill skrota allemansrätten?
Låt även gå för att jakten kan störas (även om den per definition inte försvåras av obehöriga), men återigen - hur mycket?


Det är aldrig bra när man måste leta efter argument.
 
För att upprepa.
Jag talar om vanliga friluftare/allemansrättare, och inte om horder av bärplockare på kommersiell nivå.

*Berätta för mig hur vanliga allemans-rättare kan orsaka långsiktiga tillväxtförluster?
Fotgängare varken förvärrar eller introducerar rotröta, men det tror jag redan du visste..

Ett märkligt påstående, då ett flertal aktiviteter tillåtna enligt allemansrätten definitivt kan både inducera och förvärra rotröta i t.ex. granskog.

*Skogsbränder .
Jag är ytterst tveksam till att allemansrättare orsakar mer än försumbara mängder skogsbränder. Jag är dock litet rostig på den statistiken, rätta mig gärna.

Enligt http://www.eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Natur/Friluftsliv-och-allemansratt/Skogsbrander/ så inträffar klart fler skogsbränder nära tättbebyggda områden.

*Hur menar du att avverkning försvåras av allemansrätt?

Jag vill nog påstå att de avverkningsanmälningar som avslås, är ett resultat av allemansrätten. Utan allemansrätten skulle inte myndigheterna få många tips från allmänhet att avverkningsanmälan skulle avslås. (Att det över huvud taget ska behövas en avverkningsanmälan, är ju en jävla idioti).

Skulle området dessutom ligga inom ett friluftsområde eller ha några vandringsstigar, kan det bli krav på att spara vissa partier utöver skogsvårdslagens minimikrav, samt krav på att köra runt stigarna. Vem ersätter markägaren för dessa merkostnader och minskade intäkter?


Låt gå för åtelkameror, men är detta ett problem som är så stort att du vill skrota allemansrätten?

Så länge myndigheterna kämpar för att förminska markägarnas rådighet över egen mark - ja! Den dagen myndigheterna börjar respektera markägarnas rådighet över egen mark - inklusive att fritt sätta upp kameror på egen mark - ja då försvinner ju allemansrätten per automatik!

Låt även gå för att jakten kan störas (även om den per definition inte försvåras av obehöriga), men återigen - hur mycket?

Tja, dels så skräms ju villebrådet iväg (vilket omöjliggör ett vettig jakt), dels så riskerar jägaren att träffa fel objekt (den obehöriga istället för det tänkta objektet). Det var ju t.ex. en tragisk olycka med en skidåkare http://www.jaktojagare.se/skot-skidakare-frias

Lokalt kan det nog vara ett stort problem, därmed inte sagt att alla jägare upplever det under alla jaktdagar.

/Niklas
 
Ett märkligt påstående, då ett flertal aktiviteter tillåtna enligt allemansrätten definitivt kan både inducera och förvärra rotröta i t.ex. granskog.
Det är inte frågan om det kan. Det är frågan om hur ofta det händer.
Av det som är tillåtet av allemansrätten så är det i princip cykling** och ridning** som kan utgöra någon som helst riskfaktor. Då du verkar vara insatt vet du garanterat om att rotröta sprider sig via skador på träden. Dessa skador uppkommer inte av fotgängare annat än i extremt begränsad skala. När nya, rejäla, stigar trampas upp kan det innebära en risk, men det är ändå löjligt att ta upp detta då det är sommaravverkningar som är det stora problemet vad det gäller rotröta.
**Vilka inte borde vara tillåtna annat än på områden avsedda för detta. Här kan jag helt hålla med dig.

Att bränder är vanligare nära tätbefolkade områden betyder inte nödvändigtvis att det är friluftare som är i farten. Sen finns det naturligtvis inkompetenta personer som eldar helt galet.

Jag vill nog påstå att de avverkningsanmälningar som avslås, är ett resultat av allemansrätten. Utan allemansrätten skulle inte myndigheterna få många tips från allmänhet att avverkningsanmälan skulle avslås. (Att det över huvud taget ska behövas en avverkningsanmälan, är ju en jävla idioti).

Skulle området dessutom ligga inom ett friluftsområde eller ha några vandringsstigar, kan det bli krav på att spara vissa partier utöver skogsvårdslagens minimikrav, samt krav på att köra runt stigarna. Vem ersätter markägaren för dessa merkostnader och minskade intäkter?
Du menar att frilufsare hindrar dig från att i smyg avverka skyddsvärda lokaler?

Att du är tvungen att anmäla avverkning är priset du betalar för att överhuvudtaget få äga skog. Skogen utgör en så viktig nationell resurs att staten vill ha koll på den.
Dina argument bygger dessutom på att det ser ut som det gör. Hade vi inte haft allemansrätten hade markägarna förmodligen tvingats genomföra naturvärdesinventeringar (på egen bekostnad) enligt lag var tionde år, och antalet avslag hade förmodligen ökat.
Det finns inte heller något som hindrar en ägare av en skyddsvärd lokal att gallra sönder lokalen tills dess att den inte längre är skyddsvärd, varpå denne slipper bli nekad avverkning.

Att ersättningssystemet tyvärr är undermåligt är inget man bör belasta allemansrätten för.


Så länge myndigheterna kämpar för att förminska markägarnas rådighet över egen mark - ja! Den dagen myndigheterna börjar respektera markägarnas rådighet över egen mark - inklusive att fritt sätta upp kameror på egen mark - ja då försvinner ju allemansrätten per automatik!
Du ser detta som ett problem enbart för att staten jävlas med din egendom? Det kan jag förstå men det är inget argument, det är "om inte jag får använda leksaken får du inte smaka mitt godis".
Glöm inte heller bort att din äganderätt är något som staten reglerar. Du får äga skog på vissa premisser. Skulle du t.ex. ha en guldfyndighet på din mark har du inte mycket att säga till om.
Du kan nog vara lugn i vilket fall som helst. Det här med åtelkameror är säkerligen något som kommer ändras. När tillräckligt många vill använda kamera på sin åtel kommer lagen ändras. Precis som med ljuddämpare. Lagar är inte bestående.


Tja, dels så skräms ju villebrådet iväg (vilket omöjliggör ett vettig jakt), dels så riskerar jägaren att träffa fel objekt (den obehöriga istället för det tänkta objektet). Det var ju t.ex. en tragisk olycka med en skidåkare http://www.jaktojagare.se/skot-skidakare-frias

Lokalt kan det nog vara ett stort problem, därmed inte sagt att alla jägare upplever det under alla jaktdagar.

/Niklas

Det beror väl på vilken jakttyp det rör sig om, och som sagt, på vissa platser. Sen att den här kvinnan (och mannen) hade en osannolik otur kan väl knappast användas som ett argument.

--------------------

Det finns naturligtvis problem. Där folk rör sig lämnas utrymme för det. Problemen är i sammanhanget små (anser jag), och jag kan inte, hur mycket jag än försöker, se hur det skulle gagna någon part att förbjuda gemene man att röra sig fritt i naturen.
Som jag ser det är det missbruket av allemansrätten som är problemet, d.v.s. kommersiell verksamhet och/eller extremt stora grupper.
T.ex. forsrännarmålet där ett forsränningsföretag i skydd av allemansrätten orsakade stora skador på strandbanken, med erosion och vattenkvalitetsförsämring som följd. Eller horder av bärplockare.

Om man ska koncentrera sig på något så är det väl ändå dessa problemgrupper.
 
[...]Av det som är tillåtet av allemansrätten så är det i princip [...] ridning** som kan utgöra någon som helst riskfaktor.

[...]

**Vilka inte borde vara tillåtna annat än på områden avsedda för detta. [...]

Hur ska vi då hantera alla dessa älgar som springer runt i skog och mark? Speciella områden även för dessa? Förbudsskyltar? Jag är övertygad om att det över tiden finns fler älgar än hästar i Sveriges skogar... :)
 
Hej!
Jag har inte läst igenom hela denna tråd utan nöjer mig med att studera lite av vad som skrivs.
Jag skulle också vilja tillägga lite mer om dessa åtelkameror som (sprids) ut i markerna lite var stanns.
Dessa sätts ofta upp av jägare som arrenderar en mark för jakt, alltså är de inte berättigade att utföra någon som helst övervakning med dessa hjälpmedel.
Är jägare själv och reagerar faktiskt på att mina intressekollegor total ignorerar andras synsätt och infallsvinklar ang hur vi sköter detta med jakt.
Vi betalar för att få vårda viltstammarna. Väldigt många jägare idag är väldigt lite insatta i hur deras mark fungerar. De läser hela veckan i tidningar och på nätet hur jagt skall gå till och fram på sensommarens veckoslut skall dessa konstigheter testas.
Åtelkamrans roll har blivit att när den registrerat tid och plats så kan man åka ut och sätta sig och skjuta en gris med minimal uppoffring såsom att studera djurens sätt och beteände på plats.
Intresseförbunden (Jägarnas Riksförbund, Svenska Jägareförbundet) försvarar detta med näbbar och klor och fortsätter att se i sina toalettrullar sin jaktvärld växa sig starkare.
Jag som jägare vill inte se denna utveckling med övervakningsteknik !
Vad anser ni?
Väl mött i naturen!
 
Nej Swedan, det övervakningssamhälle vi redan har (och som är jättebra för det förhindrar brottslig verksamhet) räcker så bra så, i naturen har inte elektronisk övervakning nåt att göra. Jag håller helt och fullt med dig i det du skriver, så ser den krassa verkligheten ut numera fastän dom "riktiga" jägarna påstår nåt helt annat. Här i skogen runt mig välkomnar jägarna ryttare och annat folk i skogarna, djuren blir vana vid allt som rör sig och lättjagade, dessutom sätter dom upp skyltar dan innan dom ska jaga för då vet ryttare och andra att i morgon är det jägarnas tur att ha skogen för sig själva, fungerar hur bra som helst. Dessutom är inte älgarna speciellt rädda av sig, älgtjuren gillar mina morötter och att bli kliad mellan hornen.
 
Åtelkamera till gris kan vara befogat.
Grisen är störnings-känslig och när det skjutits en gris så kan dom vara försvunna
från området x antal veckor. Kameran visar när dom återkommer till åteln och kanske på vissa tider. Väntetiden på åteln kan bli lång ändå.
Samtidigt finns ett behov av ett effektivt jakttryck på gris.

Kamera på en grisåtel bör kunna vara helt laglig. Dom insatta vet att när man befinner sig där
så blir man möjligen fotad.

En skylt med kameraövervakning borde kanske finnas men då ökar risken att kameran blir stulen.
 
Det är ju en väldig skillnad med just grisjakt och att gödsla skogarna rent generellt med åtelkameror. Åtelkamera rätt använd har jag inget som helst problem med men tyvärr missbrukas det en del och jag har inget emot att fastna på bild om jag passerar en grisåtel, den är ju ett nödvändigt ont just där som jag vet att jägarna gärna sluppit köpa och sätta upp.
 
Detta synsätt måste transformeras i grunden, ty det är inget annat än stöld från markägarna -. särskilt som markägarnas makt över sin egendom beskärs allt mer!
/Niklas
Att just du tycker att det är stöld beror ju bara på att du har en uppfattning som saknar all förankring i opinion och rättssystem.

Vi kan ju inte hålla på och ändra alla lagar så att de stämmer överens med vad enskilda, ähum..., individer har fått för avvikande idéer om vad som är rättvisa!

Rättvisa är nåt som vi tillsammans bildar en uppfattning om och det baserar sig i Sverige på vad som gällt och gäller, antingen genom lagar osv, eller genom praxis. Helt nya lagar stiftas som regel bara avseende nya företeelser, och där sätts ofta dessa begrepp i relation till det närmast jämförbara i befintligt rättssystem.

Lugna ner dig och anpassa istället din uppfattning om vad som är rätt till vad som verkligen gäller idag, så har du ju löst problemet.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg