Allemansrätten

Ok, men då hoppas jag att polisen tar dig. Vi andra är normalt hänvisade till att gå på trottoarerna inne i samhällen och städer (trottoarer som normalt hör till de fastigheter de ligger intill). Ser jag någon som raglar omkring mitt ute på gatan och som inte ser ut som ett fyllo (?) så kanske det är du då?
Och nu är du där igen och utser dig till representant för alla privata fastighetsägare. Det är du inte, du tillhör en väldigt liten extremistgrupp. Såna skickar jag gärna på omskolningsläger. Allvarligt talat så tror jag att du skulle tacka mig när/om du skrevs ut från behandlingen. :)

Du menar alltså att "behandlingen" i omskolningslägret skulle göra mig så hjäntvättad?

Så liten grupp tror jag inte att jag tillhör. Det är rätt många markägare som har problem med allemansrätten.
/Niklas
 
Du menar alltså att "behandlingen" i omskolningslägret skulle göra mig så hjäntvättad?
Så liten grupp tror jag inte att jag tillhör. Det är rätt många markägare som har problem med allemansrätten.
/Niklas
Nej, inte mer hjärntvätt än någon annan behandling där det slagit knut i skallen på patienten.
Och visst finns det en liten grupp som har problem med allemansrätten. Det som är ovanligare är nog att både ha så stora problem med allemansrätten och sin verklighetsuppfattning samtidigt. Jag äger också fastigheter och har inga problem med allemansrätten. Och vill definitivt inte bli representerad av en gnällskalle som dig.
 
Nej, inte mer hjärntvätt än någon annan behandling där det slagit knut i skallen på patienten.
Och visst finns det en liten grupp som har problem med allemansrätten. Det som är ovanligare är nog att både ha så stora problem med allemansrätten och sin verklighetsuppfattning samtidigt. Jag äger också fastigheter och har inga problem med allemansrätten. Och vill definitivt inte bli representerad av en gnällskalle som dig.

Så du äger alltså själv fastigheter? Vadå för fastighet, storlek, inriktning etc. Hur stämmer förresten ditt fastighetsinnehav överens med dina uttalade kommunistiska sympatier? :)
/Niklas
 
En motion läggs snart om kommersialiseringen av allemansrätten.

Allemansrätten måste diskuteras

...Sedan återstår frågan om allemansrättens gränser när den kommersialiseras i så hög grad som sker vad gäller till exempel bärplockningen. Är det rimligt att den lokala sedvanerätten har utvidgats till att omfatta alla som kommersiellt vill plocka bär i Sverige? Kan konkurrensen och belastningen, åtminstone punktvis, bli för stor för naturen, markägarna och ortsbefolkningen? Sätter bärtillgången och konkurrensen mellan bäruppköparna gränser som på egen hand reglerar det hela?
Jag är inte säker på det, vilket ju årets situation visar. Här behövs en grundläggande diskussion utifrån regeringsformens formulering och det växande trycket när bärplockningen alltmer kommersialiseras. Jag kommer att bidra till det genom en enskild motion till riksdagen i höst.

Staffan Danielsson (C)
riksdagsledamot.


http://www.expressen.se/debatt/allemansratten-maste-diskuteras/
 
"Det är kanske 10 000-15 000 utländska bärplockare som förväntansfullt kommit till Sverige i år för att med stöd av allemansrätten ägna sig åt kommersiell bärplockning i flera månader."

Vilket trams!
Det är med stöd av en oreglerad marknad människor och natur utnyttjas men borgarna kommer säkert att begränsa folkets frihet istället för att begränsa företagens möjlighet att fritt våldföra sig på folk och natur. Äganderätt före allemansrätt.
 
Ja, Staffan Danielsson (C) är en clown, och det har bevisat många ggr. tidigare också.

Som alla andra så gäller det att kunna visa sina väljare att man gjort något. "se, jag la ett förslag, men de röstade ner mig". Att ta upp riksdagens tid med att lägga förslag som man redan på flörhand vet är meningslösa att lkägga har endast till syfte att kunna visa att man gör något och inte hamna i Aftonbladets lista "de riksdagsmän som gör minst" nästa gång
 
Billström och regeringen är ju så nöjd så nöjd så det är tveksamt om det blir några åtgärder till skydd för svenskarnas fortsatta s.k. sedvanderätt. Inga politker är intresserade av det. Snarare fortsätter det drivas till botten och så blir det allmäna inskränkningar, samma för svenskar som hela välrden.

Läste f.ö. att 90% av blåbären går på export där de processas till piller. Så det är inte vår sylt och våra syltpriser som internationella gästarberare är här och sliter för som det brukar låta i gråtmilda inlagor i frågan. Snarare för japanska och kinsesiska företag.
 
"Det är kanske 10 000-15 000 utländska bärplockare som förväntansfullt kommit till Sverige i år för att med stöd av allemansrätten ägna sig åt kommersiell bärplockning i flera månader."

Vilket trams!
Det är med stöd av en oreglerad marknad människor och natur utnyttjas men borgarna kommer säkert att begränsa folkets frihet istället för att begränsa företagens möjlighet att fritt våldföra sig på folk och natur. Äganderätt före allemansrätt.

Ja det är det som är risken med denna massinvasion av bärplockare som bygger rena taikonläger i skogen utan sanitetsanläggningar och rinnande vatten, hugger ner träd och slänger skräp i skog och mark, att man börjar göra inskränkningar i allemansrätten som drabbar vanligt folk som är ute i skog och mark för rekreation och plocka bär och svamp för husbehov.

Risken är dock att när man väl börjar göra försök att strama åt den kommersiella plockningen förskjuts gränsen allt närmare innan vi får se inskränkningar i allemansrätten som kommer drabba vanligt folk och kommersialisera och inskränka friluftslivet i andra änden istället.
 
Ja det är det som är risken med denna massinvasion av bärplockare som bygger rena taikonläger i skogen utan sanitetsanläggningar och rinnande vatten, hugger ner träd och slänger skräp i skog och mark, att man börjar göra inskränkningar i allemansrätten som drabbar vanligt folk som är ute i skog och mark för rekreation och plocka bär och svamp för husbehov.

Risken är dock att när man väl börjar göra försök att strama åt den kommersiella plockningen förskjuts gränsen allt närmare innan vi får se inskränkningar i allemansrätten som kommer drabba vanligt folk och kommersialisera och inskränka friluftslivet i andra änden istället.

Frågan är hur mani praktiken ska kunna förbjuda kommersiellt utnyttjande av allemansrätten.

Det är väl en sak att förbjuda Person A från att anställa och ta hit bärplockare, men....
Om det kommer samma mängd frilansande bärplockare, hur gör man då?

Man kan ju knappast förbjuda mor Anna att sälja sin sylt gjord på egenhändigt plockade bär.

Tyvärr slutar det aldrig väl när friheter utnyttjas, men man få hoppas på det bästa.
 
Frågan är hur mani praktiken ska kunna förbjuda kommersiellt utnyttjande av allemansrätten.

Det är väl en sak att förbjuda Person A från att anställa och ta hit bärplockare, men....
Om det kommer samma mängd frilansande bärplockare, hur gör man då?

Man kan ju knappast förbjuda mor Anna att sälja sin sylt gjord på egenhändigt plockade bär.
Naturligtvis kan man det. Det vore helt rimligt att säga att man bara får plocka bär och svamp för husbehov, och att om man plockar för försäljning så behöver man markägarens tillstånd oavsett om man är mor Anna eller Stanislav Petrov från Bulgarien. Båda är kommersiella.
 
Naturligtvis kan man det. Det vore helt rimligt att säga att man bara får plocka bär och svamp för husbehov, och att om man plockar för försäljning så behöver man markägarens tillstånd oavsett om man är mor Anna eller Stanislav Petrov från Bulgarien. Båda är kommersiella.

Kan och kan. Jag tror det blir svårt ändå.

Vad är husbehov (ja jag vet vad det är, men hur ska det definieras i lag)?
Ska man sätta en gräns om 10l per person och tillfälle? Får markägaren avvisa plockarna från platsen om de har plockat mer än 10l? Får markägaren genomsöka plockarens bil för att se om denne har mer bär där?

Hur ska man göra så att utländska bärplockare inte kan sälja det de plockar? De kan ju "ge" bort bären till "någon", och sedan råkar de få en penningsumma som gåva ett par veckor efter hemkomst.

Vem ska kontrollera och bedöma?


Missförstå mig inte. Jag är helt emot överutnyttjande av vår kära allemansrätt, men jag ser inte riktigt hur man ska kunna förhindra det utan att det innebär en försämring för oss rekreationsplockare.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg