Allemansrätten

jag har ändrat min bild av allemansrätten, jag har läst sådana tokigheter att allemansrätten i nuvarande form måste skyddas till varje pris!!
 
Nix, jag förnekar inte att allemansrätten idag medger att privatpersoner idag tillåts leka med andras egendom och pengar. Jag hoppas dock att allemansrättens dagar på privatägd mark snart är räknade.
/Niklas

Men det måste ju allvarligt talat ha slagit knut i skallen på dig. Om du går en sväng på stan så passerar du ju fastigheter till ett värde av åtskilliga miljoner. Varje sådan fastighet kan du ju spränga eller sätta eld på om du vill - alltså leker du med dessa fastighetsägares pengar, enligt din egen logik. Om du inte orkar elda upp fastigheten så kan du ju bara spraya lite taggar på väggen, men bara detta kan ju kosta fastighetsägaren stora summor att åtgärda. Trots detta tar du dig friheten att passera fastigheten och vara en potentiell risk. Fastigheter eldas upp och klottras ned dagligen - lek med fastighetsägarnas pengar som du tar dig frihet att delta i.
Därför tycker jag att du borde skämmas ordentligt. Vad har dessa fastighetsägare gjort dig för ont och hur kan du ta dig friheten att leka med deras förmögenheter? Ren avundsjuka skulle jag kalla det. Skaffa dig egna fastigheter att passera!
 
Ok, då har vi det utrett. Problemet är ju att vi inte ser lika där alls. I och med att allemansrätten finns så anser jag inte att min passage i din skog är en lek med dina pengar. Du lifer inte skada av min passage enligt nuvarande lagstiftning. Om du vill påskina det så är det ju en förändrad lag du byggr det på, dvs inte de fakta som gäller idag (notera att jag här ger blanka fan i hela debatten om allemansrättens ålder (och att detta inte betyder att jag ger dig rätt i den frågan helelr, jag bara anser den irrelevant )).

Enligt dagens lagstiftning kan du inte hindra min passage. Då kan det ju knappast vara en lek med dina pengar. Om du får till en förändrad lagstiftning kan det kanske bli så, men jag betvivlar det starkt.

Funderat över hur majoritetsbeslut fungerar? Hur många röstberättigade och hur många markägare var det nu det fanns i Sverige?

Det var en del tankevurpor där.
1. Lagstiftaren saknar ju kompetens att avgöra om jag lider skada av folks passage. Det avgör jag själv.

2 Allemansrätten är ingen lag, utan en grundlagsskyddad myt.

3 Varje gång någon passerar eller uppehåller sig på någons mark, så kan ju skador uppkomma på egendomen. Jämför med trafiken, där olyckor kan ske varje gång man är ute.

4 Det beror helt och hållet på var du passerar. All min mark är definitivt inte allemansrättsligt tillgänglig.

5 I en demokrati så värnas minoriteterna. Varför kunna just markägarna vara satta på undantag?
 
Det var en del tankevurpor där.
1. Lagstiftaren saknar ju kompetens att avgöra om jag lider skada av folks passage. Det avgör jag själv.

2 Allemansrätten är ingen lag, utan en grundlagsskyddad myt.

3 Varje gång någon passerar eller uppehåller sig på någons mark, så kan ju skador uppkomma på egendomen. Jämför med trafiken, där olyckor kan ske varje gång man är ute.

4 Det beror helt och hållet på var du passerar. All min mark är definitivt inte allemansrättsligt tillgänglig.

5 I en demokrati så värnas minoriteterna. Varför kunna just markägarna vara satta på undantag?

1. det är din uppfattning, inte majoritetens verkar det som
2. återigen din uppfattning om att det är en myt.
3. Jag hänvisar till Utemats fina inlägg där, det bäsat jag läst på länge.
4. Men herregud, har jag påstått det?
5. Din enögdhet ordnar nog just detta. talesättet "pojken som ropade varg..." är tänkvärt
 
Det var en del tankevurpor där.
1. Lagstiftaren saknar ju kompetens

Förresten vi säger såhär. då din ståndpunkt är att majoriteten är dum lagstiftaren saknar kompetens och alla vi som värnar allemansrätten bara vill snylta så önskar jag dig lycka till.

Du ska alltså få en gäng dumma snyltare att övertala en inkompetent lagstiftare att minska deras egna rättigheter,.

Synd att inte alla på din sida kör med samma logik, då skulle jag sova så mycket bättre.
 
Men det måste ju allvarligt talat ha slagit knut i skallen på dig. Om du går en sväng på stan så passerar du ju fastigheter till ett värde av åtskilliga miljoner. Varje sådan fastighet kan du ju spränga eller sätta eld på om du vill - alltså leker du med dessa fastighetsägares pengar, enligt din egen logik. Om du inte orkar elda upp fastigheten så kan du ju bara spraya lite taggar på väggen, men bara detta kan ju kosta fastighetsägaren stora summor att åtgärda. Trots detta tar du dig friheten att passera fastigheten och vara en potentiell risk. Fastigheter eldas upp och klottras ned dagligen - lek med fastighetsägarnas pengar som du tar dig frihet att delta i.
Därför tycker jag att du borde skämmas ordentligt. Vad har dessa fastighetsägare gjort dig för ont och hur kan du ta dig friheten att leka med deras förmögenheter? Ren avundsjuka skulle jag kalla det. Skaffa dig egna fastigheter att passera!

Om jag är inne på fastigheternas tomter och härjar, så leker jag definitivt med deras pengar. Helt rätt. Om jag bara håller mig till de allmänna gatorna (vilket jag gör), så gör jag det inte.

Själv har jag redan en fastighet, som jag passerar precis så ofta jag vill.

Skämmas kan du göra själv, du som vill inrätta omskolningsläger a´la Gulag för alla privata markägare.
/Niklas
 
Förresten vi säger såhär. då din ståndpunkt är att majoriteten är dum lagstiftaren saknar kompetens och alla vi som värnar allemansrätten bara vill snylta så önskar jag dig lycka till.

Du ska alltså få en gäng dumma snyltare att övertala en inkompetent lagstiftare att minska deras egna rättigheter,.

Synd att inte alla på din sida kör med samma logik, då skulle jag sova så mycket bättre.

Varför sover du dåligt? Gnager ditt samvete eller?
/Niklas
 
Om jag är inne på fastigheternas tomter och härjar, så leker jag definitivt med deras pengar. Helt rätt. Om jag bara håller mig till de allmänna gatorna (vilket jag gör), så gör jag det inte.

Du kontrollerar alltså alltid fastighetsgränserna innan du går? snyggt jobbat. du hålle rkoll på var eventuella trotoarer ligger på privat mark, och du går absolut inte på privata gator.
 
Du kontrollerar alltså alltid fastighetsgränserna innan du går? snyggt jobbat. du hålle rkoll på var eventuella trotoarer ligger på privat mark, och du går absolut inte på privata gator.

Japp, jag har koll på fastighetsgränserna, så gott det går. F.ö. så cyklar jag mest i stan och då inte på trottoarerna.
/Niklas
 
Japp, jag har koll på fastighetsgränserna, så gott det går. F.ö. så cyklar jag mest i stan och då inte på trottoarerna.
/Niklas

dvs inte alls. Kommuner har börjat med en nyhet, de skriter i att bygga kommunala gator, de överlåter åt fastighetsägaren att bygga och underhålla dem, blir så mycket enklare då tycker kommunerna.

bra att du inte använder sådana, där kommunen lekt med privata pengar.

PS, gå nu inte och tro att fastighetsägarna går och längtar efter din cykel, det gör de inte.
 
dvs inte alls. Kommuner har börjat med en nyhet, de skriter i att bygga kommunala gator, de överlåter åt fastighetsägaren att bygga och underhålla dem, blir så mycket enklare då tycker kommunerna.

bra att du inte använder sådana, där kommunen lekt med privata pengar.

PS, gå nu inte och tro att fastighetsägarna går och längtar efter din cykel, det gör de inte.

Tur att vi har gamla gator i min kommun, så att kostnaderna inte vältras över på husägarna.

Hur gör du själv på privatägda gator? Leker du även där med andras pengar?
/Niklas
 
Om jag är inne på fastigheternas tomter och härjar, så leker jag definitivt med deras pengar. Helt rätt. Om jag bara håller mig till de allmänna gatorna (vilket jag gör), så gör jag det inte.
Skämmas kan du göra själv, du som vill inrätta omskolningsläger a´la Gulag för alla privata markägare.
/Niklas
Ok, men då hoppas jag att polisen tar dig. Vi andra är normalt hänvisade till att gå på trottoarerna inne i samhällen och städer (trottoarer som normalt hör till de fastigheter de ligger intill). Ser jag någon som raglar omkring mitt ute på gatan och som inte ser ut som ett fyllo (?) så kanske det är du då?
Och nu är du där igen och utser dig till representant för alla privata fastighetsägare. Det är du inte, du tillhör en väldigt liten extremistgrupp. Såna skickar jag gärna på omskolningsläger. Allvarligt talat så tror jag att du skulle tacka mig när/om du skrevs ut från behandlingen. :)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg