Allemansrätten

Det talas om intrång, de boende har störts och känt sig hotade. Dessutom har han förtalat dem.

Vederbörande verkar inte frisk. Men det är nog rejält snurrigt öht i Rovdjursföreningen.

Skriver man insändare i tidningar så är det ansvarig utgivare som är juridiskt ansvarig, och det är JK och inte polisen som i så fall utreder ev. förtal.

Så man kan ju fråga sig vart det eg. är snurrigt?
 
Skriver man insändare i tidningar så är det ansvarig utgivare som är juridiskt ansvarig, och det är JK och inte polisen som i så fall utreder ev. förtal.

Så man kan ju fråga sig vart det eg. är snurrigt?

Detta om förtal är mitt eget tillägg, enligt
vad jag utläst ur artikeln på Vargfakta. Jag vet inte om anmälarna tagit upp just den saken -om jag fattat lagen rätt kan åtal väckas endast av målsägande.

"Bland annat har strömstyrkan kontrollerats med hjälp av instrument då mannen i fråga menat på att gården avsiktligt sänkt denna för att möjliggöra för varg att angripa fårbesättningen."

Vad insändare i tidningar har med saken att göra begriper jag inte.
 
Senast ändrad:
Sällan har man väl skådat mer OT i en tråd. Skulle det inte handla om Allemansrätt? Inte kul att läsa en massa skräpinlägg som inte berör ämnet. Skärpning!

För övrigt så är jag för allemansrätt för enskilda men emot allemansrättens utnyttjande i kommersiellt syfte såsom diverse event med en führer som tjänar pengar på deltagare eller livegna bärplockare. 200 scouter på ett och samma ställe tackar jag också nej till även om det är ideellt.

Vidare så omöjliggör dagens allemansrätt odling av t ex skogssvamp på min egen ägandes mark, vem som helst kan ju komma och plocka. Denna typ av intrång i äganderätten borde ses över. T ex tryffel och ekollon är förbehållna markägaren. En modern allemansrätt måste följa med i tiden för att behålla sin acceptans, därför bör nya odlingar kunna förbehållas markägaren även i de fall t ex den odlade svampen till synes växer fritt i skogen.


Jag tycker mig se en parallell till Friluftslovens stadgande om Almenhetens høstingsrett. Där gäller ju speciella regler för nötter och hjortron, det senare speciellt i de tre nordligaste fylkene.
Något liknande verkar behövas här - jag förutsätter att du inte talar om odling av arter som ändå normalt växer vilt.
 
Det här tyckte jag var intressant! Om det är på det sättet - varför inte bara skaffa sig ett vanligt 40-timmarsjobb? Varför vill någon över huvud taget bli företagare om det kräver massa extra arbete och dessutom inte lönar sig? Något mervärde måste det väl ändå ge, annars måste ju slutsatsen bli att det är korkat att vara egenföretagare...

Tja, du jobbar ju åt dig själv (eller åtminstone åt dina fordringsägare) och kan styra din arbetstid och arbetsuppgifter på ett helt annat sätt om du är anställd. Är du anställd, så ska du utföra de arbetsuppgifter som arbetsgivaren önskar.
/Niklas
 
Varför det? Vem skall bekosta detta? Skall markägaren belastas med ytterligare kostnader för att folk ska avhållas från att skörda på dennes mark? Detta krävs inte för ekollon och tryffel. Om jag kommersiellt väljer att ta rätt på det som växer på min mark borde jag ha företräde. Bättre då att utöka listan på växter som tillkommer markägaren.

Tja, vill man få inkomster, så brukar det medföra en del kostnader. Rimligtvis borde det ligga i ditt intresse att på lämpligt vis freda din svampodling från parasiterande allmänhet. För hur ser annars allmänheten att det är en svampodling och inte ett fint naturligt kantarellställe?

Visst kan listan på arter förbehållna markägaren utökas, eller rent utav slopa rätten för allmänheten att över huvud taget plocka bär och svamp. Dock misstänker jag att det blir svårt att kontrollera sådant förbud i praktiken utan kameraövervakning - vilket idag kräver tillstånd från Länsstyrelsen. Tyvärr är Länsstyrelsen mycket restriktiv med sådana tillstånd på allemansrättligt tillgänglig mark.
/Niklas
 
500 kubik per hektar, då har du pressat in liggande timmer på höjden, det brukar ligga på 250 kubik per hektar om skogen är välskött, skulle säga 3-350 om det är riktigt bra.. ett snittpris på 400 kr per kubik ger runt 120 tkr per hektar.. inte ens i de overkligaste drömmarna kommer man upp i dina priser. 3-4 hektar handlar om ett värde på max 500 tkr.. ganska långt från dina miljoner..

Det var riktiga vrakpriser du kör med. Stackars den skogsägare som säljer till dessa priser. Det var inte länge sedan som rotposter låg på en bra bit över 700 kr/m3 när det var som mest sug.
/Niklas
 
Det var riktiga vrakpriser du kör med. Stackars den skogsägare som säljer till dessa priser. Det var inte länge sedan som rotposter låg på en bra bit över 700 kr/m3 när det var som mest sug.
/Niklas

det kvittar, även om du har skog tätare än någon skog i världen, du har bara full-längdstimmer.. med högsta priserna så kommer du inte upp i dina miljoner..
 
Inte om det är rotpostet på 700 kr/m3 och 500 m3/ha. Då ger 3 ha styvt en miljon.
/Niklas
Om......

Många som inte från början har analyserat om investeringen är värd de om och men som finns blir besvikna när de plötsligt inser att allt är inte guld och gröna skogar. Man blir irriterad på att andra också har rättigheter och att det finns lagar och regler som styr vad man själv kan besluta och vad man får göra. De som själva efter moget övervägande ändå satsar sina investeringar och är väl medvetna om begränsningarna och det som är riskerna i investeringarna tar lättare dess eventuella motgångar med jämnmod, och ser att det kommer nya chanser.

Förhoppningar och förväntningar ökar ofta snabbare än inflationen och orealistiska värderingar ger till exempel missnöjda ägare. Kurserna går upp och de går ned, visst kan man pricka toppen men innan man avslutat affären har man ingen aning om vad utfallet blir. Har man inte gjort en affär själv på 20-30 år så blir förväntningarnas inflation ofta överdriven, och inte minst lägger man på rejält när man diskuterar i generella termer. Förhoppningarnas psykologi är stark, inte för inte är mental träning lika viktig som fysisk för topp-presterande idrottare. Och det skrämmer slag på börsen eller tvärtom i kvartalsekonomin.

Allemansrätten har inte de problemen men kan kanske hjälpa markägarna att inte ta allt för givet!
Sov gott!
 
Om......

Många som inte från början har analyserat om investeringen är värd de om och men som finns blir besvikna när de plötsligt inser att allt är inte guld och gröna skogar. Man blir irriterad på att andra också har rättigheter och att det finns lagar och regler som styr vad man själv kan besluta och vad man får göra. De som själva efter moget övervägande ändå satsar sina investeringar och är väl medvetna om begränsningarna och det som är riskerna i investeringarna tar lättare dess eventuella motgångar med jämnmod, och ser att det kommer nya chanser.

Förhoppningar och förväntningar ökar ofta snabbare än inflationen och orealistiska värderingar ger till exempel missnöjda ägare. Kurserna går upp och de går ned, visst kan man pricka toppen men innan man avslutat affären har man ingen aning om vad utfallet blir. Har man inte gjort en affär själv på 20-30 år så blir förväntningarnas inflation ofta överdriven, och inte minst lägger man på rejält när man diskuterar i generella termer. Förhoppningarnas psykologi är stark, inte för inte är mental träning lika viktig som fysisk för topp-presterande idrottare. Och det skrämmer slag på börsen eller tvärtom i kvartalsekonomin.

Att exakt pricka den absoluta spetsen är självfallet väldigt svårt. Dock är det ganska lätt att göra virkesaffärer när det är högkonjunktur. Då brukar virkesköparna också vara på bettet, samt skogstidningar och (numera) skogsforum ha gott om säljtips och fallgropar.

Angående lagar och regler, så ändras både regler och tillämpning titt som tätt. Har man haft skog ett tag, så har dessa skillnader blivit betydande (vilket har dryftats tidigare i denna tråd).

Allemansrätten har inte de problemen men kan kanske hjälpa markägarna att inte ta allt för givet!
Sov gott!

Allmänheten är gäst hos markägaren och bör lämpligen rätta sig efter värdes regler http://www.frihetsportalen.se/2012/02/gast-hos-verkligheten/. Annars kommer den snart att avskaffas, vilket många kommentarer på Sandells och Svennings utredning visar. Om allmänheten gapar för mycket, så mister de hela stycket.
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg