Allemansrätten

Ännu en som ska svänga sig med begrepp han inte fattar hälften av... medan jag gäspar kan du läsa på lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Fundera särskilt över orden "liknelser" (aka metaforer) samt "nazister". Dock är det inte så enkelt som att meningen "jag kände en kille som var nazist som liknade en hamster" kvalificerar sig till att uppfylla Goodwins lag. Det är mer komplicerat än så. Men det gör inget om du inte fattar innebörden, bara du ger fasiken att använda begreppet.

(Inga applåder)

Jag vet precis vad det handlar om, du ville förminska honom genom att ge han epitetet högerextrem vilket i mina ögon betyder nasist eller facist. Men det stämmer som sagt inte klockrent mot lagen så jag skrev halv godwin. Golf applåd

"As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1"
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Precis vad Marx diskuterar. Det går ju per definition inte att bli rik på eget arbete - bara på andras. Alla rika leker alltså med andras pengar, eftersom dessa rent moraliskt tillhör den som arbetat ihop dem.

För att skapa sig en förmögenhet, behövs som regel ett ordentligt startkapital - utöver eget hårt arbete!

Sedan är det ju upp till var och en om de vill jobba åt sig själv - med allt merjobb och ekonomisk osäkerhet det innebär - eller jobba åt andra och därmed få säkra pengar den 25:e varje månad.
De flesta företagare jobbar betydligt mer än 40 timmar/vecka och har klart lägre lön än sina anställda.
/Niklas

Jag vet precis vad det handlar om, du ville förminska honom genom att ge han epitetet högerextrem vilket i mina ögon betyder nasist eller facist. Men det stämmer som sagt inte klockrent mot lagen så jag skrev halv godwin. Golf applåd

"As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1"
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Men lägg ned. Goodwins lag har inget med saken att göra. Inte ens till hälften eller en fjärdedel. Att säga att någon är en cyklist, snickare, nazist eller jultomte är ingen liknelse. Det är ett påstående, en beskyllning eller ett konstaterande. Återigen , slå upp "liknelse" i ordboken och återkom när du fattat innebörden av ordet.

För att skapa sig en förmögenhet, behövs som regel ett ordentligt startkapital

Så för att bli rik måste man vara rik? Förvisso har du rätt där, men nu var det inte det jag påstod, utan att man i princip inte kan bli rik på eget arbete utan bara på andras. Med rik menar jag då inte att man har en mille på banken, utan att man blir ekonomiskt oberoende. Ungefär 80 procent av det svenska kapitalet ägs av ca fyra procent av befolkningen. Ingen av dem har slitit ihop sina pengar, det kan jag lova. Det innebär ju de facto att någon annan har jobbat ihop dem.
Det är en sak om du har en politisk syn som säger att det är okej och bra, men du kan väl för guds skull inte förneka att det är så det fungerar?

(Och nej, det är inte småföretagare som jobbar tolv timmar om dygnet jag pratar om. De kan bli välbeställda, men så länge de inte skaffar ett kapital som arbetar åt dem kan de aldrig bli rika i den riktiga bemärkelsen. Det är bara att multiplicera timpenning och antalet timmar).

Sällan har man väl skådat mer OT i en tråd. Skulle det inte handla om Allemansrätt? Inte kul att läsa en massa skräpinlägg som inte berör ämnet. Skärpning!

För övrigt så är jag för allemansrätt för enskilda men emot allemansrättens utnyttjande i kommersiellt syfte såsom diverse event med en führer som tjänar pengar på deltagare eller livegna bärplockare. 200 scouter på ett och samma ställe tackar jag också nej till även om det är ideellt.

Vidare så omöjliggör dagens allemansrätt odling av t ex skogssvamp på min egen ägandes mark, vem som helst kan ju komma och plocka. Denna typ av intrång i äganderätten borde ses över. T ex tryffel och ekollon är förbehållna markägaren. En modern allemansrätt måste följa med i tiden för att behålla sin acceptans, därför bör nya odlingar kunna förbehållas markägaren även i de fall t ex den odlade svampen till synes växer fritt i skogen.

Så för att bli rik måste man vara rik? Förvisso har du rätt där, men nu var det inte det jag påstod, utan att man i princip inte kan bli rik på eget arbete utan bara på andras. Med rik menar jag då inte att man har en mille på banken, utan att man blir ekonomiskt oberoende. Ungefär 80 procent av det svenska kapitalet ägs av ca fyra procent av befolkningen. Ingen av dem har slitit ihop sina pengar, det kan jag lova. Det innebär ju de facto att någon annan har jobbat ihop dem.
Det är en sak om du har en politisk syn som säger att det är okej och bra, men du kan väl för guds skull inte förneka att det är så det fungerar?

(Och nej, det är inte småföretagare som jobbar tolv timmar om dygnet jag pratar om. De kan bli välbeställda, men så länge de inte skaffar ett kapital som arbetar åt dem kan de aldrig bli rika i den riktiga bemärkelsen. Det är bara att multiplicera timpenning och antalet timmar).

Tja, de flesta förmögenheter ligger inte vilande på en bankkonto, utan är bundna i aktier, mark, fastigheter, råvaror etc. vars värde går upp och ner. Så länge man inte säljer den bundna förmögenheten, så vet man inte förmögenhetens faktiska värde utan bara dess fiktiva värde. Därför tycker jag att det är fel att påstå att person X är god för si eller så mycket, eftersom det enbart grundas på fiktiva värden.

Dessutom är det ju fritt fram att välja om man ska jobba åt sig själv eller åt andra. Väljer man att jobba åt andra, så är det kanske för att man är trygghetsnarkoman?

Slutligen så kräver ju de flesta förmögenheter en aktiv skötsel för att växa optimalt. Det är ont om arbetsfria inkomster för andra än pensionärer, arbetslösa och socialbidragstagare.
/Niklas

Tja, de flesta förmögenheter ligger inte vilande på en bankkonto, utan är bundna i aktier, mark, fastigheter, råvaror etc. vars värde går upp och ner. Så länge man inte säljer den bundna förmögenheten, så vet man inte förmögenhetens faktiska värde utan bara dess fiktiva värde. Därför tycker jag att det är fel att påstå att person X är god för si eller så mycket, eftersom det enbart grundas på fiktiva värden.

Dessutom är det ju fritt fram att välja om man ska jobba åt sig själv eller åt andra. Väljer man att jobba åt andra, så är det kanske för att man är trygghetsnarkoman?

Slutligen så kräver ju de flesta förmögenheter en aktiv skötsel för att växa optimalt. Det är ont om arbetsfria inkomster för andra än pensionärer, arbetslösa och socialbidragstagare.
/Niklas
Vi lägger ned detta stickspår. Dels är det som påpekats off-topic, dels överstiger ämnet tydligt din intellektuella kapacitet vilket gör det helt ointressant för mig att fortsätta diskutera. Lika tråkigt för mig som det vore för dig att diskutera skogsbruk och bonitet med en Östermalmsdam.

Vidare så omöjliggör dagens allemansrätt odling av t ex skogssvamp på min egen ägandes mark, vem som helst kan ju komma och plocka. Denna typ av intrång i äganderätten borde ses över. T ex tryffel och ekollon är förbehållna markägaren. En modern allemansrätt måste följa med i tiden för att behålla sin acceptans, därför bör nya odlingar kunna förbehållas markägaren även i de fall t ex den odlade svampen till synes växer fritt i skogen.

Förmodligen måste du nog i så fall markera odlingsområdet på lämpligt sätt, t.ex. stängsel + diverse informationsskyltar, så att okunniga personer verkligen fattar att det är en svampodling.
/Niklas

Vi lägger ned detta stickspår. Dels är det som påpekats off-topic, dels överstiger ämnet tydligt din intellektuella kapacitet vilket gör det helt ointressant för mig att fortsätta diskutera. Lika tråkigt för mig som det vore för dig att diskutera skogsbruk och bonitet med en Östermalmsdam.

Ja, eftersom du verkar ha svårt att hänga med i diskussionen, så tror jag också att vi ska lägga ner detta stickspår.
/Niklas

De flesta företagare jobbar betydligt mer än 40 timmar/vecka och har klart lägre lön än sina anställda.

Det här tyckte jag var intressant! Om det är på det sättet - varför inte bara skaffa sig ett vanligt 40-timmarsjobb? Varför vill någon över huvud taget bli företagare om det kräver massa extra arbete och dessutom inte lönar sig? Något mervärde måste det väl ändå ge, annars måste ju slutsatsen bli att det är korkat att vara egenföretagare...

Förmodligen måste du nog i så fall markera odlingsområdet på lämpligt sätt, t.ex. stängsel + diverse informationsskyltar, så att okunniga personer verkligen fattar att det är en svampodling.
/Niklas

Varför det? Vem skall bekosta detta? Skall markägaren belastas med ytterligare kostnader för att folk ska avhållas från att skörda på dennes mark? Detta krävs inte för ekollon och tryffel. Om jag kommersiellt väljer att ta rätt på det som växer på min mark borde jag ha företräde. Bättre då att utöka listan på växter som tillkommer markägaren.

Vad bedömer du själv värdet på slutavverkningsmogen kvalitetsskog, med ca 500 kubik/ha?
/Niklas

500 kubik per hektar, då har du pressat in liggande timmer på höjden, det brukar ligga på 250 kubik per hektar om skogen är välskött, skulle säga 3-350 om det är riktigt bra.. ett snittpris på 400 kr per kubik ger runt 120 tkr per hektar.. inte ens i de overkligaste drömmarna kommer man upp i dina priser. 3-4 hektar handlar om ett värde på max 500 tkr.. ganska långt från dina miljoner..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg