Allemansrätten

Bedrövligt! Men frågan är ju om det är fel på allemansrätten eller på kunskaps-, alternativt intelligensnivån.

Är det verkligen en fråga? Är det yttrandefriheten det är fel på om människor förolämpar eller förtalar andra?

Jisses, det här är ju ett klart fall av ofredande och förmodligen även föregivande av ämbete, eller vad det nu kan heta.
 
Lutar ju starkt åt dina sista alternativ.

Frågan är ju hur allemansrätten skall implementeras, hur kan vi ha en lag som berör så många - men som inte många egentligen förstår? Är det realistiskt att ha en sådan?

Även om allemansrätten råkar nämnas i en mening i miljöbalken och i en mening i grundlagen, så är ju allemansrätten ingen egen lag. Det är kanske just där det brister.

Å andra sidan är terrängkörningslagen en riktig lag utan att för den sakens skull respekteras.


Var ute och baxade runt i skogen idag - hittade nåt skumt, rejält fastspikat i ett träd - riktigt stor fin gran.

Det var tydligen såna där "geocachare" som hade en gömma där. Synd på den stora granen...

Borde det inte gå att spåra ägaren/uppsättaren till denna geocashe. Det står väl t.o.m. på geochashing.com att man inte ska lägga ut geocashar utan markägarens uttryckliga tillstånd. Få skogsägare skulle acceptera spikning på fina granstammar.
/Niklas
 
Jag diskuterade inte hur normalt det var utan konstaterade bara att du själv inte på något sätt gjort dig förtjänt av den skog du nu så ivrigt vill hindra andra att nyttja..

Om nu farsan tyckte att allmänheten var mer förtjänt av skogen än mig, så hade han väl testamenterat skogen till allmänheten istället för mig. Av någon anledning tyckte han inte så.


Skickligt genomförd propaganda tränger sig in i huvudet på folk som aldrig lärt sig tänka kritiskt. Men den där propagandan är så usel i sin logik att jag inte fattar att ens de mest lågintelligenta tjockskallarna köper den. Hur kan avundsjuka driva den som vill dela och dela med sig? Du basunerar ju ut din missunnsamhet och snålhet i snart sagt varje inlägg och ändå anklagar du mig för avundsjuka? Du är pinsam.

Tja, den som inget har, tycker att alla andra ska dela med sig av sin egendom. Så pinsam, avundsjuk och missunnsam kan du vara själv.
/Niklas
 
Om nu farsan tyckte att allmänheten var mer förtjänt av skogen än mig, så hade han väl testamenterat skogen till allmänheten istället för mig. Av någon anledning tyckte han inte så.
Jag diskuterade inte din far och hans incitament utan det faktum att du själv inte gjort dig förtjänt av den skog du äger. Du har inte planterat den, inte köpt den, i princip inte gjort något. Du råkar bara en äga den. Jag lägger ingen värdering i det eller diskuterar arvslagarna. Jag bara konstaterar att du inte har gjort något mer för att förtjäna att kallas skogens ägare än någon annan. Hänger du inte med i detta resonemang eller försöker du bara blanda bort korten som vanligt?
Tja, den som inget har, tycker att alla andra ska dela med sig av sin egendom. Så pinsam, avundsjuk och missunnsam kan du vara själv.
/Niklas
Du vet ju ganska lite om vad jag har och inte har. Själv skulle jag bli ganska överraskad om du hade högre årsinkomst och förmögenhet än jag. Och mitt föräldraarv har jag ännu kvar att vänta på. Så vad får dig att tro att jag skulle vara vara avundsjuk på en så uppenbart eländig individ som du?
 
Terrängkörningslagen respekteras väl! Att sedan någon skiter i lagen är en annan sak. Många skiter i att hålla 90 på en 90 väg också, de flesta håller sig dock till lagen även där.
 
Terrängkörningslagen respekteras väl! Att sedan någon skiter i lagen är en annan sak. Många skiter i att hålla 90 på en 90 väg också, de flesta håller sig dock till lagen även där.

Tror inte någon är kunnig om den lagen på min ort - även ansvarig på kommunen suckar över folks okunnighet kring denna lag. Han hade gett upp, det var hans kommentar kring detta.
Jag har själv stannat crossåkare som till 100% trott att de får köra på skogsstigar, har även mött de som menat att jag inte har på deras crossbana att göra... Fyrhjulingars åkande syns numera överallt på vandringsleden som passerar förbi här, samt på alla vanliga stigar - våren är hemsk - sönderkörda stigar överallt.


Så, nej - folk respekterar synnerligen inte denna lag (enligt min erfarenhet på min ort alltså).
 
Det tycker jag låter som en rätt mänsklig hållning... Ett fundament för ett humant samhälle. Även du niking tar ju del av det andra delar med sig av. Man kan ju inte sitta i sin skog hela livet.
Men det niking (och alla andra "Ebenezer Scrooge"-kopior) inte fattar är att man faktiskt kan ha det som ideologi oavsett om man "har" eller "inte har". Jag tex tillhör en ganska lyckligt lottad del av befolkningen, men har insett att ett samhälle där alla försöker roffa åt sig så mycket det går leder till mindre lycka för alla - även dem som lyckas roffa åt sig mest, än ett samhälle där alla anstränger sig för att vara sig lite egoistiska som möjligt och delar med sig så mycket man kan och orkar.

Detta är inget "allmänt tyckande" utan kan beläggas med massiv statistik från internationella studier över folkhälsa, kriminalitet, livslängd, upplevd lycka, hälsa, trygghet, etc. Mindre klyftor i samhället, så mår alla bättre, inklusive de bäst bemedlade. Och jag tror att det är exakt samma sak med allemansrätten - även markägarna, inklusive de rikaste grevar och baroner mår bättre med vår modell än om de ska vaka över sina guldägg dag som natt.
Men det där är något som man inte skulle få niking att tro på om så gud klev ned från himlen med en åskskräll och meddelade det. För en sådan kille är det "avundsjuka" att vilja dela med sig överhuvud taget.
 
Här har vi en lirare som använder allemansrätten som bas för rena trakasserier.

Som regionsansvarig vid Svenska Rovdjursföreningen åtnjuter man ingen tjänstemannastatus varför ”kontroller” av denna sort ej heller kan göras med något juridiskt stöd. Detta har som sagt påtalats för mannen men han lär bryskt ha förklarat att det gjorts med stöd i Allemansrätten.

Polisanmäld numera.

http://www.vargfakta.se/nyheter/svenska-rovdjursforeningens-regionsanvarige-polisanmald/


Han har befunnit sig utanför ett staket och mätt elstyrkan i staketet, det är ju definitivt inget brott.
 
Jag diskuterade inte din far och hans incitament utan det faktum att du själv inte gjort dig förtjänt av den skog du äger. Du har inte planterat den, inte köpt den, i princip inte gjort något. Du råkar bara en äga den. Jag lägger ingen värdering i det eller diskuterar arvslagarna. Jag bara konstaterar att du inte har gjort något mer för att förtjäna att kallas skogens ägare än någon annan. Hänger du inte med i detta resonemang eller försöker du bara blanda bort korten som vanligt?

Du har uppenbarligen ingen aning om att skog kräver en hel del skötsel för att växa och förränta sig. Vem tror du gör det skötseln i min skog? Så när du påstår att jag inte gjort mig förtjänt av min skog, så snackar du i nattmössan.

Du vet ju ganska lite om vad jag har och inte har. Själv skulle jag bli ganska överraskad om du hade högre årsinkomst och förmögenhet än jag. Och mitt föräldraarv har jag ännu kvar att vänta på. Så vad får dig att tro att jag skulle vara vara avundsjuk på en så uppenbart eländig individ som du?

Dina patetiska inlägg stinker ju av avundsjuka. Synd bara att du inte inser det själv.

Men om du nu har en så stor förmögenhet och årsinkomst, varför köper du dig då inte en egen skog att leka med. Då slipper du ju snylta på andra markägare.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg