Allemansrätten

Det tror jag säkert att ni har, ni vill troligen stänga ute hela allmänhetens till skog och mark så att ni kan jaga hur ni vill.

Om det det går vandrare i skogen som tycker att 99% av alla jägare skall bort, så antar jag
bara 1% av jägarna tycker att vandrarna skall vara kvar.

Som tur är så är du inte representativ för folk i allmänhet.
-Det är sällan man möter folk i skogen utom ibland när dom kommer på cykel (!)

Här i Skåne brukar de fräckt ropa ur spår oxså men det är bara att fotografera dem så börjar de tjata om PUL och måste stanna. Resten är en enkel match.

Om det det går vandrare i skogen som tycker att 99% av alla jägare skall bort, så antar jag
bara 1% av jägarna tycker att vandrarna skall vara kvar.

Som tur är så är du inte representativ för folk i allmänhet.

Det var ju synd att inte jag var allmänheten , då ja tycker att ni också har rätt att utöva era intressen. Ja till och med rovdjurs jakt när den tillåter det.

Jag tycker bara inte vem som helst ska ha rätt bära vapen. Kan man inte sikta och träffa rätt ska man nog hitta en annan hobby. Men tycker det är ofantligt kul när någon försvara sina intressen genom att lotsas att blunda för att det finns några problem. Eftersom det finns fel och brister över allt och genom att försvara dessa fel och brister är man ju troligtvis en av dem som har dessa. Annars vinner man ju anseende både hos de sina och andra sidan genom att visa att även vi har problem och försöker jobba bort dem.

Låt oss åter vända till allemansrätters och markägarnas fel och brister. Du och jag kan tjabba i en varg tråd istället.

Här i Skåne brukar de fräckt ropa ur spår oxså men det är bara att fotografera dem så börjar de tjata om PUL och måste stanna. Resten är en enkel match.

Fast de får cykla där däremot är det inte ok att foto vem som helst längre. Någon nu lag och inte PUL...

Fast nu fattar jag du fotar, de stannar, de försvinner och någon hittar en herrelös cykel, känns inte heller helt lagligt.

Cyklisterna brukar dessutom inte ta nån hänsyn till ryttare utan vevar på och förväntar sig tydligen att man sitter på Pegasus, hästen med vingar ni vet. Ridning ingår i allemansrätt men hur är det med terrängcykling, är det lagligt?

Jägarna på markerna runt mig och jag har en mångårig överenskommelse, ska dom jaga får jag ett sms flera dar i förväg så vi inte är i skogen samtidigt, himla smidigt.

Men varför har du då tjatat om att de som vill vara ute i skogen "får köpa sig en skogsplätt för egna pengar"? Du har ju knappast arbetat ihop pengarna till din mark eller på annat sätt gjort dig förtjänt av den.
Arv är ju bara en formulering ifrån konfiskation.

Ifall du inte visste det, så sker ca 15% av alla skogs och jordbruksfastighetsaffärer på öppna marknaden. Resterande överlåtelser, ca 85%, sker då på annat sätt, oftast inom familjen. Det är därför man förvaltar skogen till nästa generation. Så mitt övertagande var med andra ord ganska normalt.

Men för den som inte har någon familjeskog att överta, återstår det bara att köpa skog på öppna marknaden - eller helt enkelt avstå! Väljer man att avstå, bör man hålla sina friluftsaktiviteter på offentligt ägd skog!

"Avundsjuka gossar blir sossar - eller kommunister!"
/Niklas

Jag betula_pendula tar har med tillbaks att jag någonsin kallat niking smart debatör. Hur kan man bita sig längre och längre i sin egen röv är svårt för mig att förstå. Om du vill diskutera allemansrätt gör det har. Vill du diskutera hur bitter man blir som nybliven markägare starta en ny tråd eller sök upp ett annat forum.

Det var nog det klantigaste inlägg jag hittills sett från dig, vårtbjörk. Ett riktigt lågvattenmärke! Var det med sådana lågvattenmärken som du skulle vinna debatten och rädda allemansrätten? Skärpning tack!

Jag är nyfiken på vad din far tycke om allemansrätt och grannar m.m som plockade bär på hans mark. nåt säger mig att ni inte delar åsikter där. Av de grannar jag känner som bra mycket större markägare än mig är det ingen som delar din inställning. De har till och med aktivt sagt till de mindre markägare att skärpa sig när de har försökt "privatisera" de samfälligheter vi har i området.

Farsan var minst lika upprörd som jag över statliga markkonfiskationer och friluftssvin.

Sedan förstår jag inte vad dina grannars samfälligheter har med allemansrätt att göra. Allemansrättigheten är ju ingalunda en samfällighet. Men utveckla gärna din tankegång.
/Niklas

Ifall du inte visste det, så sker ca 15% av alla skogs och jordbruksfastighetsaffärer på öppna marknaden. Resterande överlåtelser, ca 85%, sker då på annat sätt, oftast inom familjen. Det är därför man förvaltar skogen till nästa generation. Så mitt övertagande var med andra ord ganska normalt.
Jag diskuterade inte hur normalt det var utan konstaterade bara att du själv inte på något sätt gjort dig förtjänt av den skog du nu så ivrigt vill hindra andra att nyttja.

"Avundsjuka gossar blir sossar - eller kommunister!"
/Niklas
Skickligt genomförd propaganda tränger sig in i huvudet på folk som aldrig lärt sig tänka kritiskt. Men den där propagandan är så usel i sin logik att jag inte fattar att ens de mest lågintelligenta tjockskallarna köper den. Hur kan avundsjuka driva den som vill dela och dela med sig? Du basunerar ju ut din missunnsamhet och snålhet i snart sagt varje inlägg och ändå anklagar du mig för avundsjuka? Du är pinsam.

Fast de får cykla där däremot är det inte ok att foto vem som helst längre. Någon nu lag och inte PUL...

Fast nu fattar jag du fotar, de stannar, de försvinner och någon hittar en herrelös cykel, känns inte heller helt lagligt.

Dina insunationer säger mer om dig än om min öppna fotografering. De brukar för övrigt säga hej innan de cyklar vidare.

Ett lagförslag om dold kränkande fotografering lär inte drabba en utomhus öppet fotograferande av påklädda individer. Lagvägen är lång och förslag är just det. Det krävs riksdagsbeslut och att den skall komma ut i tryck innan den sventuellt blir tillämpningsbar.

Inte förstöra, inte bryta, inte lämna spår bara ta med minnen och bilder från annans mark.

Dina insunationer säger mer om dig än om min öppna fotografering. De brukar för övrigt säga hej innan de cyklar vidare.

Ett lagförslag om dold kränkande fotografering lär inte drabba en utomhus öppet fotograferande av påklädda individer. Lagvägen är lång och förslag är just det. Det krävs riksdagsbeslut och att den skall komma ut i tryck innan den sventuellt blir tillämpningsbar.

Inte förstöra, inte bryta, inte lämna spår bara ta med minnen och bilder från annans mark.
Den där lagen hade ju jag missuppfattat. Men det där med att foto cyklister fattar jag inte riktigt. Vad får du ut av det. Det är ok enligt allemansrätten att cykla på stigar i skogen. Men det ät inte lika ok att rida då hästarna skadar marken om de rider igrupp och samma stig om och om igen. Varför inte kolla in naturvårdsverkets hemsida där står information om vad som är ok och inte ok. Det verkar iblad som inte alla har varit inne där för att ta reda på vad som gäller. Nu ska knalla dit för ta reda på vad som gäller för hästar då jag inte är helt hundra.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg