Själv har jag c:a 700 gram/dag. Det är nog rätt lagom i fjällen, men klart i underkant på kontinenten (där jag ändå räknar med att proviantera och lyxa på stugor jag passerar). Jag går helt säkert ned i vikt och vill förstås att det jag förlorar ska vara fett, inte muskelmassa.
Jag ligger också vanligtvis runt 700-750 g/dag, men det är många faktorer som spelar in i matvikten.
Som du nämnt, det är viktigt att få i sig proteiner nog, det är ju dock ofta inte det största problemet när man äter många kalorier mer än normalt.
Hur mycket kalorier/g mat bär man på?
Kroppsvikten, muskelprocent och fettprocent spelar stor roll för antal förbrända kalorier.
Terräng, längdpå dagsetapper, packvikt, temperatur, nederbörd mm spelar också in, samt antal dagar på turen.
En övernattningstur med kaloriunderskott märks inte, en vecka med kaloriunderskott ger en liten viktminskning, kanske 1/2-1 kg, en månadstur börjar närma sig skadliga effekter på kroppen och en thru-hike i den amerikanska stilen med 3000+ km skulle det ge stora risker för slitageskador, sjukdomar, bristsjukdomar mm. (Räknat på ca 500 kcal brist/dag och normalvikt vid start.)
Tråden handlar som sagt om en veckotur. Jag räknar själv med att kunna vara helt självförsörjande på en fjälltur upp till tio dagar. Den längsta tur jag gått i Norge utan proviantering var på 11 dagar (Myrdal-Krossbu, 2006); jag hade mat för 12 och säcken vägde c:a 17 kg med tom vattenflaska. På min längsta sydnorska tur,
Oppdal-Djupvatnet (nära Geiranger), 13 dagar, provianterade jag efter 8 etapper i Bjorli (övergången mellan Dovrefjell och Reinheimen)
och åt nog något extra just i Bjorli. Faktum är att av all tänkbar lägermat kan jag nog inte få i mig mycket mer än de där 700 grammen; det jag kan sakna handlar mer om kvalitet, t ex ost och ägg, och givetvis grönsaker.
På kontinenten är ju etapperna överlag åtskilligt mer ansträngande genom större höjdskillnader, och passerar jag en stuga eller en by försöker jag få i mig något av just sådan icke bärbar mat. På stuga är ostomelett en räddningsplanka, i en by kanske en blandad sallad. På min längsta tur nånsin, i Pyreneerna 2005 (31 dagar), tältade jag fritt 17 nätter och låg i fri stuga en natt; sen var det 2 nätter camping, en på hotell och OJMR övriga nio nätter blev det stugor. Man får i sig en hel del mat på stugorna (åt jag på stuga varje dag skulle jag säkert gå upp i vikt), men den gången tappade jag väl mycket. Men jag var ju bara 60 år den gången och tåligare.