Visst är det så att för den enskilde vandraren är det just den egna packningen som är intressant. I den mån man gemensamt vill förflytta sig snabbast möjligt tänker man förstås packutjämning, men då är det ju betydligt fler faktorer än storlek som kommer in, och man är just på individnivå.
Mitt inlägg var mer en reflektion till detta att man per automatik, som lång, skulle bli nästintill tungpackare. Det uppfattade jag som generellt, snarare än individuellt. I vilken utsträckning det jämnar ut sig eller inte vågar jag inte gissa, men jag tycker kanske man ska ha i åtanke att ökad längd inte enbart innebär tyngre packning utan också kommer med fysiska fördelar relativt den korte som pga sin längd kan bära något lättare.
Det finns grader och nyanser i allt. Själv är jag ingen utpräglad lättpackare, men jag har genom åren iaf rationaliserat min packning, mest av hälsoskäl (ischias, leder, senfästen) och säkerhetsskäl.
På min site gör jag följande jämförelse betr. mina bära-bo-sova:
Före 2000. Tält: The North Face Tadpole, 2,2 kg; Ryggsäck: Karrimor Condor 60-80, 2,2 kg; Sovsäck: Ajungilak syntetisk, 1,7 kg; Madrass: Thermarest uppblåsbar, 0,8 kg. Totalt: 6,9 kg.
Norge 2014. Tält: Laser Comp, 1,14 kg; Ryggsäck: Osprey Exos 58, 1,2 kg (inkl. regnskydd); Sovsäck: Mountain Equipment, komfort +2, 0,64 kg; Madrass: Ridgerest, 0,34 kg. Totalt: 3,3 kg.
Jag är 175 cm lång och inte precis något muskelberg, eftersom jag vill hålla vikten nere (jag springer fortfarande mycket) - dock hag jag tämligen stark mage och hyfsat starka ben, säkert
bättre än det normala för min ålder. Ryggsäcken är antagligen vald med hänsyn till min längd - en för längre personer skulle kanske väga något hekto mer. Madrassen är medellång - en längre person kan lätt skarva den med ryggsäcken i fotänden, vilket också skyddar mot kondens. Tält är väl vad de är, jag har aldrig hört talas om storleksklasser där. Och senast i Pyreneerna valde jag en varmare, men också längre, sovsäck, som vägde 2 hg mer än denna. Så för en lång person skulle motsvarande utrustning kanske väga högst ett halvt kilo mer. Och detta är alltså en lösning med dubbelväggigt tält och säck med fullgott bälte.