Gott, tack för den!
Jag ser fram emot att testa mig fram!
Jag kanske går utanför diskussionens ämne nu, eller så är det bara en utvidgning kring frågan vad som är rimligt i säck-storlek i förhållande till min packning
. Glad över tips och kommentarer!
För mig verkar dina tankar om ryggsäcksstorlek helt rätt. Om det kan vara till någon hjälp ser min packlista för veckovandring ensam ut så här:
Kläder på kroppen
Kängor 945g, byxor 287g, ullunderställströja 170g, vindblus 97g, sporttrosa+BH 100g, strumpor 45g, ullbuff 48g, solglasögon 35g. Totalt 1727g
Ryggsäck+regnskydd 1163g (tillkommer 75g på de turer då biltemas dagsrygga åker med)
Prylar
Karta+kompass 115g, telefon/kamera 189g, sittunderlag 15g, laddare/extrabatteri 75g, ”plånbok”
30g, medicin och verktyg (plåster, elastoplast, sax, sterilkompress, elastisk linda/första förband, spritkuddar, panodil, sumatriptan, nagelfil, nål, tråd, säkerhetsnålar, pincett, plastpåse, tandtråd, silvertejp, lagningslapp, gummisnoddar, liquisole) 133g, kniv 48g, pannlampa inkl batterier 28g. Totalt 633g
Hygien
Necessär (multiwash, balsamschampo, tandborste, tandkräm, liten lotion, liten borste med extra hårsnodd, deo, försvarets hudsalva m solfaktor, tamponger) 235g, myggmedel 50g, toapapper+alcogel i ziplocpåse 180g, handduk 128g. Totalt 593g.
Äta
Kök (Karrimor Xlite Ti , Trangia yttre+inre kastrull 27 UL/HA, Trangia Mini tamoj, lock av aluform, vindskydd+reflektior, grytmysare, piezotändare) totalt 292g, gas 200g, ätredskap (spork+vikkåsa) 35g, tillbehör (½ disksvamp 3 g, ½ wettexduk 6 g) 9g, vattenflaskor (1 50 cl pet, 1 Hopvikbar 1l) 56g. Totalt 591g
Kläder
2 strumpor 80g, 2 trosor 62g, 1 sport-bh 65g, underställströja 170g, sovställ ullunderställ (långisarna dubblerar som förstärkning vid behov) 341g, vantar 43g, mössa 18g, dunjacka 206g, regnställ 305g, foppatofflor 214g. Totalt 1538g.
Sova
Sovsäck i drybag 779g, liggunderlag 729g, tält 950-1150g. Totalt 2458-2658g.
Mat c:a 500g/dag.
Totalt: 6976-7176g (för veckopackning) plus mat och kläderna på kroppen.
Som det verkar,
mycket lik din i både omfattning och vikt. Jag packar detta i en Exos 58 (har storlek S, som är på 55l) och då ryms allt, inklusive mat för en vecka utan problem inuti säcken. (Foppatofflorna brukar dock få åka i kängurufickan utanpå av praktiska skäl.) Värt att notera är att jag då har ett uppblåsbart liggunderlag som tar 4-5 liter av säcken i anspråk. Baserat på detta tror jag att din angivna packning, om liggunderlaget åker utanpå säcken, utan problem borde rymmas i en 50 l-säck, och även i en 45 liters som du är inne på - men att något då kanske (eller kanske inte) behöver åka utanpå säcken/under topplocket/i sidofack osv beroende på ryggsäckens konstruktion. Vandrar du i sällskap och tar bort kök eller tält ur packningen borde det inte vara några som helst problem att klara dig med en 45-literssäck.
Det är, tycker jag, ovärderligt att köpa en ryggsäck på öppet köp, för att hemma kunna packa i precis den packning man avser använda och en finvädersdag ta en vända runt kvarteret hemma. Det ger en god uppfattning om såväl hur praktisk/lättpackad ryggsäcken är, som hur den känns på med relevant last. Jag gick igenom en rad säckar som kändes helt ok med en provvikt i butik, men inte alls var lika käcka, smidiga att packa, eller välbalanserade med min packning så som jag vill ha den. Nätbutiker med gratis frakt och retur är ingen dålig grej...
Hoppas det kunde vara till någon hjälp, lycka till med detta underbara ilandproblem...