dels vet du ju ännu inte riktigt, vad du kommer att behöva/uppskatta på sikt,.
Ah, det är detta som är så svårt!
Mina gamla grejer som mest använts på festival/backpacking/enkla övernattningar vet jag redan nu inte håller måttet (som gammal syntetsäck jag fryser i vid allt under typ 12 plusgrader), jag har inte något kök, ryggsäcken är för stor och tung för stugturer/kortare turer (och ev längre turer också, beroende på hur duktig jag blir på att packa) -så jag behöver köpa nytt. Och då känns det ju himla mycket bättre att satsa på att köpa något bra, lätt och värt direkt, än att köpa nåt halvdant som jag sen vill byta om ett år eller två. Men kruxet är då att försöka ta reda på snabbt som attan vad jag gillar för att kunna göra rätt val...
Om du vantrivdes med Exos p g a att den kändes alltför smal kring höfterna, så kan det finnas skäl att testa den kvinnliga versionen av Mammutsäcken.
Skavet satt vid nacken/halsen -men tack för tipset, det ser ut som en intressant säck! Hittar den bara på internetåterförsäljare, har du nån aning om den finns att prova på affär någonstans?
Stenblock:
Ah, tack, bra poäng!
Jag är nog helst en sällskapsvandrare också. Hur länge är ni ute tillsammans så att det räcker med varsin säck i den storleken?