Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i?

Så sant som det är sagt ;)

Problemet är väl att jag tycker att sådana här "meningslösa"? debatter är ganska kul. Man är väl lite rubbad som fördriver tiden med en riktig hårklyveri-debatt som denna en söndag. Men men, bra ursäkt för att slippa göra något vettigt iaf...

tycker inte debatten är meningslös...

...har tillbringat mycket tid i naturreservat...och tolkar icke tältning som just icke tältning...finns inget mysigare än att bara ligga o glo på en växt med eller utan liggunderlag under sig...slöa på marken i ett naturreservat...dag som natt...det är helt enkelt underbart...rent juridiskt är det inte förbud mot att vistas i reservaten...och att vistas...kan innebära allt från att ligga på marken till att sitta eller stå eller gå...om man sover eller är vaken finns inget juridiskt beslut på...dock tolkar jag tältning som att slå upp någon form av läger...bivack och vindskydd inkluderat...så att ligga i sovsäck under bar himmel med myggnät tolkar jag som att vistas i ett reservat...med eller utan packning är inte heller juridiskt begränsat...men om man hela tiden tänker på att vårda naturen är nog vistelsen oavsett kroppsläge helt ok rent juridiskt...det är min tolkning...
kram anna

Är det lika illa att lägga sig i sin bivacksäck och sova 8 timmar som att lägga ut en picnic-filt och ligga där och sola och äta i 8 timmar?

Det sistnämnda är ju för det mesta inte förbjudet, men torde ge ett värre slitage.

Jag vågar också påstå att den sistnämnda aktiviteten har fler utövare än den förstnämnda.

Så frågan är ju vad förbudet mot tältning har för syfte?

Off Topic (Förlåt!)

Har sett att det i många reservat även är förbjudet att använda grammofon på ett störande sätt. Såhär kan bestämmelsen ofta se ut:

"på ett störande sätt använda radioapparat, grammofon, bandspelare, musikinstrument e d."

Lite charmigt tycker jag. Ser framför mig ett sällskap som sitter i gröngräset och spelar trattgrammofon...

*asg*

jadu...allt kan vara störande...om man inte tycker om det...likaså...kan det vara tvärtom...inget stör...om man gillar det...klättrares rop om "läääggg aaaav"..."roooope"..."reeep fritt"...osv...anses vara jättestörande...av de som inte gillar klättring...ljuv musik för en klättrare...hehe...
men visst är picnic i det gröna tillåtet i de flesta reservat...eller ligga o sola...så en sovsäck eller liknande...ser jag som en självklarhet att det både moraliskt och juridiskt är ok...sen ska man ju alltid se till att inte störa...precis som man inte ska störa sina grannar i hyresbostäder...men ändå kunna leva...det är ju från fall till fall i såna tvister...
kram till alla som vill från anna

Är det lika illa att lägga sig i sin bivacksäck och sova 8 timmar som att lägga ut en picnic-filt och ligga där och sola och äta i 8 timmar?

Det sistnämnda är ju för det mesta inte förbjudet, men torde ge ett värre slitage.

Jag vågar också påstå att den sistnämnda aktiviteten har fler utövare än den förstnämnda.

Så frågan är ju vad förbudet mot tältning har för syfte?

Jag tror, som jag tidigare sagt, att det är tradition eller slentrian; någon byråkrat har läst någonstans att tält sliter hårt på naturen, eller vet att tältförbud är en vanlig skyddsnivå på kontinenten. Eller har han fått för sig (också efter kontinentalt mönster) att tält är fula.

Idag var jag vid Snårsviken i Stångån, en strandäng i Linköping (25 km från centrum). Där har kanotister bivackerat genom åren. Det finns rätt bra tältplatser nära stranden och vattnet ser klart ut (någon tablett kan räcka, kanske inte ens det behövs) - i själva verket är det en ovanligt bra plats att tillbringa natten. Stranden ingår numera i Västerby naturreservat och vid parkeringen en knapp (gissning) kilometer från stranden möts man numera av en skylt med de vanliga förbuden.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda vettig anledning till tältförbud här (det är f ö förbjudet att ställa upp även husvagn eller liknande hur man nu fraktar en sådan dit - på skogsstig, genom kohage eller med båt på Stångån?)

Vårbild:

http://www.huthyfs.com/linkgal/pages/link016.html

Jag tycker diskussionen är berättigad.

Handlar inte tältningsförbud helt enkelt om att man vill styra folk till redan anlagda lägerplatser, för att minska slitaget? Ofta finns det ju vindskydd och till och med anlagda tältplatser där man faktiskt får tälta.

Så rent pragmatiskt är det väl en ganska bra ordalydelse med "tältningsfördbud" eftersom det filtrerar bort det mesta av det ensidigt slitande friluftslivet.

Antagligen är de som vill övernatta utan tält lika få som de som struntar i regeln och tältar där de känner för det utan att lämna spår. Det finns alltid utrymme i systemet för ett litet fåtal individer som struntar i reglerna.

Jag har inga jätteproblem med att ett litet fåtal slår upp sina läger mitt ute i skogen i ett naturreservat om de inte lämnar några spår efter sig.

Kanske...

detta har med saken att göra. Vi har pulkaförbud i alla kommunala skidspår. När barnen var små var skidpulkan ända möjligheten att åka skidor alls, så jag ringde ansvarig tjänsteman. Vi fick dispens på sekunden...
Förbudet hade tillkommit när barn åkte pulka i närheten av en scoutstuga - i motsatt riktning mot den vasaloppsåkarna tränade i. Skaderisken bedömdes som hög. Ingen hade tänkt tanken att man i själva verket förbjöd småbarnaföräldrar att åka skidor.
Förbjuder man tältning på ett naturresevat är det för att skada inte ska uppstå. Trycket på platsen (antalet tält), kunskapen och hänsynstagandet hos tältarna spelar nog in. En sovsäck i blåbärsriset spelar inte in, så jag skulle sova över. (Har man dessutom kört bil ut kanske rentav de ökade utsläppen om man kör flera dagar i rad skadar mer än övernattningen?) Anna

åk till tunabergsträffen :)

där kan man snacka om tält :) eller festivalerna:) där blir det spår...massor...men precis som det mesta...förbuden uppstår när det förekommer missbruk...och dispens brukar nästan alltid lämnas när man frågar...om man vill vara säker...så är det bara att ringa upp och fråga...det skulle förmodligen bli samma diskussion som här på utsida på den här tråden...men det skulle förmodligen sluta i att du fick dispens...
kram anna

Har syndat

i min ungdom och bivackerat i naturreservat, t o m blivit upptäckt av bistra beväpnade parkvakter over there, men aldrig blivit ivägkörd.... en fråga om attityd?
Numera skulle jag inte ens hålla picknick i ett dylikt område, helt enkelt för att det är för exploaterat...och någon vill uppenbart skydda det.
Eftersom jag vet att odlade områden blivit reservat, väljer jag numera terrängen efter stiggleshetsprincipen... någon gång träffar man på markägare, skogsskötare, inventerare, fiskare och jägare men mera sällan vandrare...
//J

För att krångla till det...

...så finns det ju också reservat där det är förbjudet att tälta - om man inte har tillstånd. Ansökte i våras om ett sådant tillstånd för en natt, och det var inga problem.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg