Nu är det väl inte så att man fritt väljer sin partner; jag hade gärna delat min tillvaro med någon likasinnad och att jag lever själv är i den meningen inte självvalt. Det är ju inte heller så enkelt som att jag fritt kan välja från den kvinnliga delen av befolkningen..
När det gäller friluftsliv måste man ju förhålla sig till den verklighet man är en del av. Jag har rätt många vänner, men det passar inte alltid för dem, eller för mig, att planera gemensamma turer. Å andra sidan lyckas jag som regel i varje fall att driva ut dem för nån höstfjällvecka och nån vintertur varje år och är i den meningen lyckligt lottad.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Vi är ju alla olika och lever under olika förhållanden med olika förutsättningar. En del tycker ju faktiskt om att vara ute själv på långa ensamturer, andra kan inte tänka sig att göra något utan att det är organiserat till 100% i en grupp. Allt beror ju på vad man värdesätter. Jag kan visst förstå tjusningen med att vara ute själv; de gånger jag själv varit ute känns det som att sinnena skärps; man pratar inte under lång tid, man har tid för mycket eftertanke, att ta del av naturen, lyssna på ljud etc. Men jag är också en social person som jag skrev tidigare och värdesätter också samtalen runt lägerelden på kvällen, de långa diskussionerna om allt från kosmologi till filosofi efter någon whisky. Eller bara den gemensamma tystnaden.
Det finns väl inget problem egentligen. Eller? Är det bara du som har svårt att förstå att en del människor tycker om att vara ute själv, så ligger det ju snarare hos dig än hos de. Om du inte själv kan tänka dig att sticka ut själv, gör inte det då. Svårare än så är det ju inte.