Nytt år och nya lagar för återvinning av fiskeredskap

Man röstar på de politiker man föredrar. Om tillräckligt många röstar som en själv löser sig problemet.
Jo det är väl EU igen….
EU är verkligen anledningen att Europa inte går att försvara militärt för att EU bakbinder sig själv så jävligt att EU är värre motståndare än ryssen även om ryssen attackerar unionen.
Vilket jävla mörker vi försatt oss i.

Det är ju knappast denna sittande regering i Sverige som ligger bakom beslutet.

Egentligen tycker jag det är bra med återvinning. Men bara om det är lätt, med olika kärl där man normalt kastar sopor. Annars får de va, och småsaker & matavfall orkar jag inte bry mig om.

Att det ska materialsorteras mer gäller inte bara fiskeutrustning, utan det gäller alla sopor.
Sopstationen i Tyresö byggdes om i höstas just för den saken och det har lett till att det blir ännu mer kaos där med folk som inte kan backa med släp.

Saker som är fullt användbara kan man lägga i en speciell container på sopstationen för återanvändning och det gäller allt som fungerar men ändå ska kastas - även fiskedrag.

Var dom sakerna tar vägen vet jag inte men jag tror att dom kommer till nytta på något sätt, istället för att bara kastas.

Egentligen tycker jag det är bra med återvinning. Men bara om det är lätt, med olika kärl där man normalt kastar sopor. Annars får de va, och småsaker & matavfall orkar jag inte bry mig om.
Vi har 3st komposter och allt vårt matavfall hamnar i dom 2 slutna komposterna med lock och allt trädgårdsavfall hamnar i den stora öppna komposten.

Det blir superbra gödning och jordförbättring för rabatterna och dessutom helt gratis.
Det är perfekt när naturen jobbar åt en, för matavfallet och allt trädgårdsavfall ska oavsett hanteras och kastas någonstans och då kan man lika bra kasta det i sin egen kompost.

Fiskeredskap hade jag inte hört om. Desto mer om detta med kläder/textil. Jag tycker det är bra att så mycket som möjligt återanvänds på något sätt, men man måste väl ta det i rätt ordning, annars blir det ju bara ett spel för gallerierna.

Det finns ju inga anläggningar för att ta ta hand om textil och göra nya fibrer av det här. Alltså ska hela byket skeppas utomlands. Gissningsvis till något u-land. Sånt förekommer redan och rapporterna om enorma soptippar där ingenting tas om hand har vi sett. Kommer man att ha koll på detta nu? Och vilken klimatpåverkan har transporterna? Vi lär slänga 7.5 kg textil per år och person. I runda tal allså 8 miljoner ton som ska fraktas, gissningsvis med båt. Hej och hå.

Lägg till det att de tydligen inte kommer att ställa upp några containrar för detta vid återvinningsstationerna, utan var och en ska enskilt ta sig till en återvinningscentral med sin lilla påse. Klimatsmart så det räcker. Not!

För gjorde man extra fint papper av textil, lumppapper. Kanske något att ta upp? Inget för skrivaren, men kanske lyxiga tapeter kunde vara nåt?

Som ofta är väl tanken god, men genomförandet uselt.

På soptippen/större återvinninsstationen där jag bor, kan man lämna fungerande saker i ett särskilt stort tält där man också fritt får ta med sig saker hem. En fin återbrukstanke och hyfsat väl genomförd. Det finns anställda som sorterar upp saker efter kategorier som böcker, leksaker, möbler osv.
Jag antar att saker som inte hämtas på viss tid roteras ut till återvinning/sopor istället.

Mina gamla kläder gör tjänst en sista gång som torktrasor i garaget så det är nog inte lämpliga att göra nya textiler av när det är fulla med olja och smuts. Torka ren kedjan på cykel går fint med en gammal strumpa på handen.

/Patrik

Textilfibrer kan återvinnas till nya fibrer i nya textiler och det finns ett antal startupföretag i Sverige som jobbar med detta. Hur nära det är att kunna generera vinst vet jag inte. Men plagg i blandfiber dvs både naturfibrer och syntet polyester eller polyamid och annat lär vara knepigare att ta till vara.

Thure

Ja, jättebra om det går. Men man skulle kanske ha börjat i den änden.

Vi kan också lämna in saker så där, tango. Men jag är nästan säker på att man inte får ta grejer gratis här. Har ivf hört att de säljs.

Det där har jag tänkt på. Hur menar de? Ska man återvinna även smutsiga trasor eller kan de slängas som vanligt?

EU har bestämt det som tråden handlar om. Vilket trådskapare Norrbottningen redan har misstänkt. Går att läsa på denna sida från naturvårdsverket om man klickar på den dolda fliken med namnet ”Lagstiftning”. Där står bl.a. följande: ”Producentansvaret för fiskeredskap styrs av EU:s engångsplastdirektiv (EU) 2019/904 som har genomförts genom förordningar i svensk lagstiftning.”

Kostnaden hamnar på konsumenter av fiskeredskap enligt 30 § och framåt i ”Förordning om producentansvar för fiskeredskap” i Svensk författningssamling.

Jo det är väl EU igen….
EU är verkligen anledningen att Europa inte går att försvara militärt för att EU bakbinder sig själv så jävligt att EU är värre motståndare än ryssen även om ryssen attackerar unionen.
Vilket jävla mörker vi försatt oss i.

Det är ju knappast denna sittande regering i Sverige som ligger bakom beslutet.
Inget av regeringspartierna är EU-motståndare.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg