5 dagar ensam och hungrig i naturen.

strykarräven, jag håller med dig. men jag tror man borde göra båda delarna, för det är som Marja säger att kroppen fungerar nog inte samma i ett riktigt överlevnadsscenario.
Nej jag vet. Men jag upprepar samma som innan: Går du ut för att svälta så räkna inte med att tillgodogöra dig någon ny kunskap om överlevnadstekniker, men däremot om hur din kropp funkar vid svält. Det finns ett skäl till att man försöker plugga när man är utvilad och har ätit, inte när man svälter och fryser.
 
Ja jag håller med Gustav om att det nog är vettigare att träna de olika delarna för sig. I alla fall inledningsvis. Sen när man provat alla delar för sig kan man börja kombinera.


Ett problem är ju att när man får lågt blodsocker tappar man mycket av omdömet. Det kan innebära att trots att du har en "nödbox" med dig så kanske du helt enkelt missar att använda den, när det behövs.


Jag kan inte undgå att tänka på exemplet från "Överleva vintertid", det berättas om en man som fick motorstopp på bilen mitt ute i obygden. Han hade inga varma kläder med sig, ingen utrustning för övernattning. Han övergav bilen och hittade en sommarstuga där han bröt sig in. Där fanns ved, öppen spis och mat (och antagligen sängar, täcken och filtar). Han hittades senare ihjälfrusen typ 50 meter utanför stugan. Spåren inuti stugan visade att han troligen försökt få upp eld, men misslyckats, och då av nån anledning gett sig ut igen.


Det är bara ETT exempel på hur lätt man gör konstiga saker i en oväntad situation.
 
Mitt bästa förslag är faktiskt en kondom...!(?) Kanske låter konstigt, men det finns mycket man kan ha en kondom till, som att bära vatten, rigga snaror ooch knyta med m.m.m.m.m...! ger mig aldrig ut i skogen utan minst 5 kondomer ;)
 
Om du ska prova hur din kropp reagerar på svält ska du inte ladda upp under lång tid innan utan leva som du gör i normala fall.

Din överlevnadsträning är din personliga träning som är skräddarsydd för just dig. Om du i normala fall käkar en pizza någon gång en fredagkväll eller som middag innan du ger dig ut på en skogspromenad så vist kan du ju göra det även den gången du ska prova svält. Men som de flesta är över ens om så bör du skippa den biten inledningsvis i din övning. Lär dig i stället hur du gör upp eld i olika väderlekar med den utrstningen som du normalt har med dig då du rör dig i skog och mark.

Är du rökare så har du säkert med dig en tändare vart du än går. Då är det ju egentligen inte fel att använda din tändare i din överlevnadsträning även om du bör känna till och prova alternativa metoder.
Har du vanligtvis med dig kniv, kompass eldstål etc i skogen så tar du med det nu med. Prova gärna olika moment med improviserade verktyg. Eller som Les Stroud gjorde i något expriment, låtsas att du skadat ena handen. Försökt bygga vindskydd och göra upp eld med en hand (gärna då med eldstål så blir det en riktig utmaning!!!)

Lägg stor vikt vid signalering i olika former. Hur kan du ta vara på materialet om kring dig för att påkalla omgivningens uppmärksamhet.

Ät gott och sov gott under din övning. Om du vill prova på hur din kropp regagerar på svält kan du lika gärna börja med hemma i lägenheten/huset. Det behöver inte nödväningtvis göras mitt ute i skogen. Självklart ska du i takt med att du själv känner att du behörskar momenten kombinera dem. Både svält och primitiv utrustning, första gången med sälskap som observerar dig nära eller på avstånd. När du känner dig redo gör du det helt själv. Men den dagen du är redo behöver du inte fråga någon annan om hur du ska lägga upp övningen då vet du ju själv.

I en verklig nödsituation har du självklart inte möjlighet att i förväg bestämma vika moment som ska ingå. Då är det 100% fullt alvar från första stunden. Men då är det ju inte säkert att du överlever. Att riskera att dö är ju lite onödigt på en överlevnadsövning då är ju övningen bortkastad och uppenbarligen helt värdelös.
 
Senast ändrad:
Finns det godis hemma i skafferiet, så äter jag godis på kvällen. Finns det bara havregryn så blir det betydligt färre gånger per vecka (även om det oftast blir 2-3 gånger även där får jag erkänna). Jag blir sugen när jag sitter och pluggar på kvällen, även om jag har god självdisciplin så slinker det ner diverse onyttiga saker.

Skall man träna svält så bör man se till att man har minst en timmes tid mellan beslut att äta och verkligen kunna äta. Skulle jag träna svält hade jag gjort det i en miljö MINST 10 kilometer från närmaste utfodringsställe.

Asså hela projektet är ju just döpt 'ensam och hungrig i skogen', känner att diskussionen går i cirklar utan att tillföra något nytt nu. Jag efterlyser mer praktiska vinklar (eftersom jag också börjar bli sugen på idén) exempelvis om den bästa taktiken är att ligga högst upp i terrängen eller lågt. Högt upp så blir det kallare eftersom temperaturen i luften samt blåsten kommer åt en bättre, men det blir betydligt torrare och man slipper en del insekter. Lågt ner så är det antagligen mycket varmare och kan vara enklare att hålla liv i en eld, men fukt i form av dagg och regn som rinner ner i gläntan blir en faktor.
 
Jag efterlyser mer praktiska vinklar (eftersom jag också börjar bli sugen på idén) exempelvis om den bästa taktiken är att ligga högst upp i terrängen eller lågt. Högt upp så blir det kallare eftersom temperaturen i luften samt blåsten kommer åt en bättre, men det blir betydligt torrare och man slipper en del insekter. Lågt ner så är det antagligen mycket varmare och kan vara enklare att hålla liv i en eld, men fukt i form av dagg och regn som rinner ner i gläntan blir en faktor.

Såna saker bör man som sagt var ha tränat på INNAN. Utan att svälta. För en av de intressanta aspekternba är just: Väljer du en lika bra lägerplats när du svälter som när du har blodsockret på topp?

Samma sak med att göra upp eld. Om du misslyckas med att göra upp eld när du är ensam och utsvulten, beror det på att du var ensam och utsvulten eller hade du inte ens klarat det om du var mätt och belåten?

Eller leta ätbara växter. Är du lika bra på att hitta och ta tillvara ätbara växter när du är hungrig som när du är mätt och belåten?


Det är DET som är de intressanta frågorna.


Ger du dig ut utan att ha grundkunskaperna så kommer du inte att lära dig nåt annat än hur du mår när du är ensam och hungrig, och det kan du lika gärna prova på hemma.
 
Asså hela projektet är ju just döpt 'ensam och hungrig i skogen', känner att diskussionen går i cirklar utan att tillföra något nytt nu. Jag efterlyser mer praktiska vinklar (eftersom jag också börjar bli sugen på idén) exempelvis om den bästa taktiken är att ligga högst upp i terrängen eller lågt. Högt upp så blir det kallare eftersom temperaturen i luften samt blåsten kommer åt en bättre, men det blir betydligt torrare och man slipper en del insekter. Lågt ner så är det antagligen mycket varmare och kan vara enklare att hålla liv i en eld, men fukt i form av dagg och regn som rinner ner i gläntan blir en faktor.
Och med risk att ge ännu mer rundgång så hänvisar jag återigen till mitt första inlägg: Läs t ex "Överleva på naturens villkor", så får du svar på ett flertal sådana frågor, och vi slipper diskutera dem en och en ryckta ur sitt sammanhang.

PS: ofta är det kallare i dalen än en bit upp, om vi inte pratar mer extrema höjdskillnader typ fjällen. Jag skulle aldrig gå så högt att jag inte har tillgång till bra bränsle och rinnande vatten, vilka båda oftast finns i dalen. Sen behöver man ju varken traska eller slå läger i den värsta sumpen, men det säger sig väl självt.
 
Såna saker bör man som sagt var ha tränat på INNAN. Utan att svälta. För en av de intressanta aspekternba är just: Väljer du en lika bra lägerplats när du svälter som när du har blodsockret på topp?

Men om jag har gott om mat och kanske dessutom har tält och sovsäck med mig varför skall jag överhuvudtaget bry mig om dessa faktorer. När jag har mat och förstärkningsplagg med mig så tar jag mig alltid så högt upp som möjligt eftersom allt torkar lättare och jag slipper myggor och flugor.

För övrigt anser jag det lite tråkigt att hela tiden säga att något inte behöver diskuteras eftersom det diskuterats förut. Exempelvis har jag campat i närmare 25 år nu och har diskuterat det här med tält och sovsäck många många många många många många gånger. Men hela tiden kommer det nya rön och nya prylar och material på marknaden.

Och för er som säger att näringsbrist och utmattning lika gärna kan tränas hemma i lägenheten så börjar jag faktiskt fundera på om ni någonsin upplevt en sådan situation själva. Sitta hemma i soffan och se på TV och känna sig lite slö på grund av brist på mat och sömn kan verkligen inte jämföras med där du i blöt terräng med 25 kilos packning hamnar i samma situation (jag är officerare, jag har egen erfarenhet i båda fall).
 
Men om jag har gott om mat och kanske dessutom har tält och sovsäck med mig varför skall jag överhuvudtaget bry mig om dessa faktorer. När jag har mat och förstärkningsplagg med mig så tar jag mig alltid så högt upp som möjligt eftersom allt torkar lättare och jag slipper myggor och flugor.

Jag skrev ju att du ska träna på en sak i taget, inte att inte träna på nån av dem. Börja med att ge dig ut i skogen mätt och belåten och med mat så du klarar. Sen kan du ägna dig åt att försöka övernatta utan tält och sovsäck.


Och ingen har väl pratat om att sitta i soffan och svälta? Man får ägna sig åt vardagsbestyren, allt man brukar göra till vardags utom att äta.

Som sagt var, prova en sak i taget. Svälta ELLER vara utan utrustning i naturen. För att göra båda sakerna samtidigt innebär dels en väldigt stor risk och också att du knappast lär dig något.
 
frågan är om svält är något man behöver träna? Det är ju ganska svårt att misslyckas just med själva svältandet. det är ju liksom bara att låta bli att äta så svälter man.
Vad jag föreslog var att om man vil prova hur kroppen reagerar under svält så kan man lika gärna prova det hemma. Jag säger inte att det är rätt att göra så. Men jag skulle föredra att veta hur jag reagerar innan jag ger mig ut.
Där med inte sag att man även bör kombinera flera olika moment.

Att någon skulle svälta ihjäl på en överlevnadsträning är ju ganska osanoligt men i takt med att blodsockret sjunker så ökar risken att skada sig och göra tokiga bedömningar. Att stuka foten eller att slinta med kniven kan bli nog så komplicerat 10km från närmaste bebyggelse.

Självklart är det upp till var och en att lägga upp sin strategi hur hon eller han vill men min personliga åsikt är att upplägget verkar dumdristiskt som "nybörjarövning" på egen hand. Nu låter ju grabben ganska förnuftig trots allt så jag tror nog att han ändrar på de momenten som han kommer på att de bör göras anorlunda.

Men för att säga några konkreta tips på förberedelser innan han ger sig ut. Bestäm om du har tänkt att stanna på samma plats under hela övningen eller om du har tängt att förflytta dig. Studera karta över området noga innan så att du VET att om du går norr, söder, öster eller väster kommer du fram till en väg, en kraftledning, en älv etc. Dvs se till att du om du går vilse har en "ledstång" att orientera mot. Att ha en kompass med sig hjälper ju inte mycket om man inte vet åt vilket håll man ska gå. Gör en detaljerad färdplan innan och se till att någon annhörig eller kompis vet exakt i vilket område du kommer att vara. Kom överens om att i händelse av att du går vilse så går du i en förutbestämd riktning. På så sätt kommer det att bli lättare att hitta di i händelse av att öveningen övergår till verklighet. Berätta också när du planerar att komma hem. Då vet man när det är dags att börja leta efter dig

Eftersom du kommer att ha en mobiltelefon med dig i saftyboxen så kolla upp att du har mobiltäckning i det området du kommer att vara. Kolla upp var du har täckning om det är dålig täckning i området. Har du ingen täckning så är ju mobilen till föga hjälp.

Det är kanske ganska uppenbara saker men samtidigt sånt som man kanske lätt missar. Det är lätt att man stirrar sig blind på alla "tekniska momenten"

Det är viktigare förberedelser än vilken kost man ska äta för att vara förberedd på att prova hur man reagerar på svält.

Även om du vill känna på "ensamheten" tycker jag att du kan kosta på dig att "ringa hem" och berätta för dem hemma hur du mår. Åtminstånde ett SMS om du vill vara sparsam med det sociala.
 
Mosig i huvudet

Lär du bli men låt inte det hindra dig från att vara varlig mot dig själv.
För att bli rejält i blodsockerbrist gå söndagspromenaden utan fikapauser, lunchpaus, gärna med ryggsäck i mer än 4 timmar. Där bör du få en föraning om vad som väntar...
Träna samtliga moment du avser bruka lägerplats, eld, koja, matinsamling och val samt matberedning. Det kommer att hålla dig sysselsatt, för att kunna komma ner på Stenålderns 4,5 timmars dagar kräver en rätt stor väldiciplinerad grupp....
Ut och öva!
//J
 
Ja egentligen är det ju som sagt var inte svälten som är problemet, det är det låga blodsockret. Och det får man som sagt var relativt fort, 4-5 timmars medelhård ansträngning bränner utan problem slut på det mesta av kroppens glukos. Så att de sig ut över dagen (8-12 timmar) utan mat räcker gott och väl för att man ska få ett bra hum om hur man blir i skallen.


Jag gick för många år sen Jarla-marchen, en scouttävling äver 6-7 mil där även gångtiden räknas med i poängen (utöver poängen på kontrollerna). Vissa av lagen som deltog sprang såklart, andra tog det lugnare. Jag hade inte upptäckt lättpackning på den tiden så vi hade relativt normal hajkpackning. Men det var inte det jag skulle komma in på, utan det här med blodsocker. Vi i vårt lag laddade med en rejäl pastamiddag före starten (som var vid 18-tiden på fredan) och hade inplanerat nån form av "småätande" varje timme och större måltider var tredje eller fjärde timme. Det var visserligen enkla måltider, men i alla fall mat.

Jag hade tyvärr otur med att min vader inte pallade med (trots att jag hade ett par rejäla Lundhags Alaska:) så jag fick bryta vid lunchtid på lördan. Medans jag satt där och väntade på transport (resten av laget fick fortsätta, så länge laget är minst tre personer så får de fortsätta under förutsättning att den som bryter gör det på en kontroll och transporteras till målet) så kom det såklart några andra lag.

Jag förvånades över att det gick så dåligt för dem på kontrollen, men den funktionär som jag snackade med sa att det var väldigt många lag som mer eller mindre stod helt apatiska på kontrollerna. Framförallt de tidiga lagen, som sprang.

Om inte mina lagkamrater hade bestämt sig för att stanna och vila nån timme på lördag kväll så hade "vi" nog vunnit (tyvärr så somnade de och sov 8 timmar mer än planerat...). Såvitt jag minns från resultatlistan hade vi bäst poäng på samtliga kontroller, och tittade man på poängen för marchtiden så låg vi 6-7 timmar från vinst. Fast jag ska ju inte klaga jag som bröt, men jag tycker det visade rätt tydligt hur blodsockret påverkar.

(Numera har de för övrigt infört en regel om att packningen hela tiden måste väga minst 8 kg, så skulle jag gå idag så skulle jag antagligen behöva ett par tegelstenar i ryggan:)


Enklare övningar man kan göra är ju att försöka lägga pussel, lösa korsord eller liknanden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar