5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Det kan vara så att det bara var hos mig som hungerkänslan försvann...

Kramperna kom efter sju/åtta dagars ganska så hög aktivitet i försommarvärme. Själva saltbristen fick jag nog tidigare men gav sig inte uttryck förrän dag 7-8. Det hela kanske inte är så relevant under fem dagar.
Min hunger blev bara värre och värre under mina fem dagars svält, längre än så har jag inte vågat köra av rädslan att tappa alla mina resterande kilo, vilka jag har kämpat hårt för att erövra...

De flesta får kramper om man svettas (eller kräks) mycket och sen bara återställer vätskeförlusten med vatten utan att äta något eller salta vattnet. Har själv fått dylika kramper på bara fem timmar men av samma anledning, och då hade jag ätit bra med salt innan. Men det var löpning, inte riktigt ett relevant överlevnadsscenario.

Stensöta som jag såg någon nämna tror jag tyvärr inte är värd någonting, t o m den söta smaken är bara ett sötningsämne och inte riktigt socker. Som sagt är djur och fisk salta, blod är salt (men attans vad svårt att få tag på djur/fisk ute). Jag tror det första man ska göra är att undvika svettning så långt det är möjligt.
 
Intressant att höra om era upplevelser! vad tror ni, ska man äta mycket salt innan man ger sig ut då? för att förebygga saltbrist.
eller är det osmart med tanke på uttorkning?
i mitt fall kommer jag antagligen ha mycket vatten att tillgå då jag ska vara nära ett vattendrag så uttorkning kommer nog inte vara det största problemet.
 
Intressant att höra om era upplevelser! vad tror ni, ska man äta mycket salt innan man ger sig ut då? för att förebygga saltbrist.
eller är det osmart med tanke på uttorkning?

Äta salt innan funkar tyvärr inte. Kroppen vill hålla balansen och ser då till att späda ut den ökade salthalten genom ökat vätskeintag. Och det innebär bara att du kommer att springa på toa oftare för att också kissa ut vattnet och saltet igen.

Jag tror inte du kommer att ha problem med saltbalansen, kan vara viktigare att tänka på i varmare klimat.

Viktigaste här är nog att försöka hålla en hyfsad jämn glukoshalt i blodet. På det fett som vi (de flesta av oss i alla fall) så överlever man ett bra tag. Det är när glukoset i blodet tar slut som man blir "korkad" (för att hjärnan inte får nog med energi) och gör dumma grejer. Eller tappar modet och ger upp...
 
Det är klokt att öva för 5 dygn ger effekter

Ju mer vana du har av eld, insamling, utseende, fiske etc ju enklare blir det...Så ut och öva. Jakt och fällor brukar kosta mer energi än det ger..Proffs får inte jämt heller... Lycka till!
//J
 
Hur hanterar ni myggen om man inte har tält med sig? Finns det något bra tips på växtmedel man kan använda eller är det bästa att tända en eld, slänga på lite granris och totalt röka in allt man har på sig i förebyggande syfte?

Själv har jag grymt ont av myggen och det som känns som det största psykologiska hindret för mig att ge mig ut 5 dagar med bara kniven som sällskap (älskar kristi himmelsfärdhelgen då blodsugarna oftast inte vaknat än).
 
Viktigaste här är nog att försöka hålla en hyfsad jämn glukoshalt i blodet. På det fett som vi (de flesta av oss i alla fall) så överlever man ett bra tag. Det är när glukoset i blodet tar slut som man blir "korkad" (för att hjärnan inte får nog med energi) och gör dumma grejer. Eller tappar modet och ger upp...

Hmm jag är ganska smal i kroppen med ganska lite fett. kommer det innebära problem? :S

walle tack så jättemycket, uppskattas verkligen!

Ska jag äta supermycket innan jag går ut, eller tänjer det ut magsäcken så att jag blir mer hungrig?
Det naturliga känns ju som att man borde äta mycket innan.
 
Hmm jag är ganska smal i kroppen med ganska lite fett. kommer det innebära problem? Ska jag äta supermycket innan jag går ut, eller tänjer det ut magsäcken så att jag blir mer hungrig?Det naturliga känns ju som att man borde äta mycket innan.

En av kamraterna som var med på mitt "äventyr" tävlade i fitness (dvs hade väldigt lite underhudsfett och fett överhuvudtaget). Hans krafter tog slut dag tre fastän vi försökt få honom att äta choklad varje dag i några veckors tid (vi misstänker dock att han fuskade och inte åt). Han funkade rent fysiskt (kunde gå och bära och så) men var inte mycket att ha när vi behövde tänka.

Träffade Skinnarmo innan hans polarfärd (satt insnöad med honom i Tarfala, en annan historia). Han hade laddat med semlor och var både fet och dryg...
 
Hehe så ditt förslag är att jag ska lägga på mig lite fett innan. det ska jag försöka med. väldigt intressant och bra fakta!

Haha kul med skinnarmo
 
Hur hanterar ni myggen om man inte har tält med sig? Finns det något bra tips på växtmedel man kan använda eller är det bästa att tända en eld, slänga på lite granris och totalt röka in allt man har på sig i förebyggande syfte?

Själv har jag grymt ont av myggen och det som känns som det största psykologiska hindret för mig att ge mig ut 5 dagar med bara kniven som sällskap (älskar kristi himmelsfärdhelgen då blodsugarna oftast inte vaknat än).

en av dom bättre sakerna mot mygg som jag har provat är att bränna lite tjära av björknäver (ryssolja) men det underlättar om man har hittat 2 st ölburkar att bränna i. man får även en finn mörk hy efter inkletningen :)
 
Funderar på salt problemet...

När man säger salt, tänker alla på NaCl, natriumklorid, vilken visserligen är viktig för kroppen i lagom mängder. Men när det gäller nerver och muskelstyrning är natrium kalium pumpen mycket viktig http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroterapi#Natrium.2Fkalium-pumpen
Får man bara i sig Natrium genom vanligt salt kommer man att få problem.
Saslt å andra sídan har alltid ställt till problem, läs mer i Mark Kurlanskys bok SALT.
Han skrev tidigare boken TORSK, det är inget skämt!
Båda varorna har påverkat människan otroligt mycket!
 
Hejsan jag en kille på 18 år som planerar att ge mig ut i naturen i 5 dagar och leva på vad naturen har att erbjuda.
Jag vill förbereda mig så mycket som möjligt och här tror jag det finns många som säkert har gjort liknande utflykter som kan dela med sig av sina tips och erfarenheter.
Jag har kikat runt på trådarna här på utsidan och ser att det finns många liknande som jag kan läsa på men jag har några funderingar och jag vill inte sno någon annans tråd så jag gör en egen.

Lite fakta om mitt projekt:
- Jag vill leva på så lite "vardagliga" saker som möjligt, med det menar jag att jag vill använda mig så mycket som möjligt av naturen.
- Jag kommer att genomföra projektet någon gång i Augusti. Så det är ingen idé med förslag om att bygga snökojor som skydd osv.
- Jag kommer att ha med mig en "Safety box" som jag kan använda i nödfall om jag blir sjuk, skadar mig eller liknande. Den kommer att innehålla mobiltelefon, förband, rent vatten och mat.
- Jag ska vara helt själv, det är en del i min tanke att testa på att vara helt själv och inte ha någon kontakt med "yttervärlden".

Jag har några frågor som kan disskuteras här på tråden:
- Bästa platsen? Nära vattendrag? svampskogen? tät skog? öppet fält?
- Mat... innerbark? rötter? tallbarrste? insekter? fisk? småvilt?
- Förberedelser innan, hur man bör äta innan man ger sig iväg? hur jag kan förbereda mig på andra sätt?
- Hur jag bör spendera min energi? långa vandringar efter bra föda? äta den lilla födan som finns i närheten och spara energin, är det värt en lång promenad för att få maten?
- Bör jag gå en överlevnadskurs? och i så fall, någon som har tips om en i västra götaland?


Sjävklart kan ni ge andra tips om det är någonting ni tycker att jag bör veta om överlevnad.

En sista sak, jag vill att ni håller er till ämnet, inga urspår angående hur allemansrätten gäller och inte. Eller om det är nödvändigt att skriva exakta näringsinnehåll på vartenda växt som går att äta. Jag kan säga direkt att jag kommer att försöka fixa tillstånd från markägaren och att ni inte behöver skriva några siffror på näringsinnehållet, det räcker med att skriva att "den växten innehåller mer av det ämnet än t.ex den gör".

Det var nog allt :) Tack på förhand!

//Martin
Gäller det bara 5 dagar så överlever du utan problem bara på vatten plus det du har med i safety-boxen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar