Jag var med om en liknande vecka för ungefär 2 år sen då jag gick Naturguides utbildning på en skola i norrbotten...det var höst typ slutet på septemer/oktober Vi kördes ut i skogen någonstans med en kartbit ,kniv, tändsticksask,tom konservburk och kläderna på kroppen....sen skulle vi ta oss från start till mål med 3 transportsträckor inplanerade vi fick inte gå hela sträckan på en gång
tror det var ca 2 mil obanad terräng i tornedalsk myggmark och vildvuxen skog.
vi delades även upp i grupper om 3 personer.
ungefär såhär såg första dagen ut:
några kilometers transport till lämplig plats för lägerbyggande... Fräsh i huvud och kropp så gick kåtbyggandet väldigt bra vi byggde(3-4 meters pinnar) mot en stor gran som en halvmåne, resultatet med massa mossa och näver som tak blev väldigt bra inget regn kom igenom överhuvud taget... Granris blev golv...
sen började vedsök ....vi samlade in en jävla massa pinnar stockar och allt som kan brinna...det krävs väldigt mycket ved om man skall elda en hel natt.. blött går också bra om man har elden igång så brinner blöt pinnar också ..
Bygg en reflektorskärm av gammla murkna(tar ej eld lika lätt) träpinnar då reflekteras värmen in i vindskyddet och ger en välldigt hög värmevinst jämfört med utan reflektorskärm.... värmen blåser som bort om man eldar utan en reflektor... (slå ner 4 pinnar i marken och lägg murkna trädpinnar emellan som en vägg så elden ligger mellan reflektorn och där du skall sova...ca halvmetern hög )
födosök är det svåraste om man är ute...tallbarrste är nog det som är lättast och ger en en liten svag kick samt att man får i sig vätska (koka barr med vatten i konservburken låt svalna lite drick)
plocka bär om det finns....eftersom vi var ute på hösten var det inte ett blåbär eller lingon kvar att äta...med det fanns gott om tranbär på myrarna....vi samlade någon deciliter i hatten innan man ledsnade (orken börjar sakteliga tryta)..... samla även till frukost...så får du lite mer energi på morgonen till transport och nya aktiviteter.
ät inte ett bär i taget utan samla ihop någon deciliter innan du trycker i dig alltihop...då får du lite mättnadskänsla och det ger en jättemycket energi...
vi turades om att sitta eldvakt så elden hölls vid liv... värme = sömn = nya krafter
mitten av veckan:
nu börjar man så sakteliga få kallsvettningar till och från vissa blir apatiska nån timme för att sedan få nya krafter ...några kilometers transport kändes jättejobbiga...vi höll humöret uppe trots tröttheten.....
vårat andra läger blev inte lika bra.. det regnade in fick börja täta mitt i natten...det gick åt helvete vi kurade ihop tillsammans där det inte regnade in.. vår reflektor brann ner då eldvakten blev apatisk och lade inte märke till det förän vi andra vaknade av att det blev kallt...
provade tagellavssoppa(förväll några gånger och ät ) och tagellavsbröd (samma sak fast ta den förvällda tagellavsmassan och stek ihop på en sten....
Det här smakar inte gott känns som att tugga på en gammal mögglig pudel...men ger en lite mer energi sägs det...
Vi åt även svamp föränderlig toppslätsskivling .... Den är förväxlingsbar med gifthätting eller vad den nu heter.... Emil sa att han var säker...vi var inte säkra ..men i apatin och matångestens tid så provar man allt .. det gick bra...
4e natten kom någon på att man kunde värma stenar på elden och lägga i fickorna och under granriset i kåtan... Det gjorde susen ...sömnen kom direkt bara man blev varm...man är som frusen ända in i skälen när man har 0 energi att värma kroppen med... Stenarna håller värmen länge som en paralell kurva till storleken
stoppa små stenar i fickorna och stora under huvudet och kroppen och ryggen o röven...
Första snön kom den kvällen vi stod i ring runt elden och sjöng julsånger man blir helt galen när man är utan mat vi dansade runt elden (observera jag dansar aldrig nykter)...
Slutet:
Apati, kallsvettningar, konstiga ideér, Drömmar om falukorv och hamburgare... om vart annat..läste kartan fel, gick fel ,trampade snett ,ramlade och hittade rätt.. gav den som var tröttast hjälp.
Vi kom till mål utmattade men glada och när man såg läraren och dem som brytit under veckan stå och vänta på en så fick man ny energi ..typ som att komma på upploppet i vasaloppet .....
7 kvar av 21 st.....
Där väntade massa mat som dem grillade iordning och jag har nog aldrig ätit så mycket i mit liv som jag gjorde då... det där med att man skall börja med lite mat efter en sån här vecka för att inte spy och få ont i magen var bara nonsens iaf för mig...
jag gick ner 9 kilo den veckan.. började på 92 slutade 83 .... var det nån som sa något om modeller som bantade...
Slutsats:
1. Väldigt lärorikt om hur mycket man klarar , mest psykiskt, fysiskt kan nog all gå igenom något liknande...Tankarna om att bryta det man håller på med kommer och går hela tiden.
2. Vi kunde lite om ätliga växter och svampar läs på innan, man kan inte chansa när man är ute...
3. elden är viktigast håll den vid liv annars får man ingen sömn..värm stenar...
4. drick mycket.
5. du kommer kunna framkall doften av bränt granris och smaken av tallbarste för resten av dit liv...
6. födosök tar mer energi än det ger om man inte vet vad man sysslar med
läs på innan
Hoppas det var lite givande läsning om inte världens längsta läsning...förlåt
Vanliga hälsenor/Lasse