5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Precis som Marja säger så bör du nästan gå en kurs elle liknande först som är ltie organiserad eller åtminstone har någon som har kontrll på. dig. Risken finns alltid att man komar ihop totalt och då tappar omdömet. Men varför börja med 5 dagar, varför inte bara en natt och sen utveckla det vidare. Att lära sig om växter och att fånga fsk och att även tillaga detta är inget man lär sig på några dagar eller genom att läsa en bok. Det tar lång tid och mycket övning att bli bra på såna här saker och det bästa sätter är att öva och öva och sen läsa böcker prova saker, gå kurser lära av andra prova egna ideer. Men det är svårt att lära sig när man är hungrig och trött och hjärnan seg som kola.
 
Tack igen marja för tipsen, dessa 14 växter, står de i försvarets överlevnadshandbok? eller vart kan jag hitta information om dem?

och sajberjohan, jag håller med dig helt och hållet om att det vore bra att gå en överlevnadskurs. har du någon koll om det finns en i västra götaland?
att jag ska vara ute flera dygn är för att jag vill testa på att vara hungrig, hur min kropp reagerar både psykiskt ocg fysiskt. jag vill efterlikna en överlevnadssituation, jag tror inte det blir samma sak om man bara är ute i ett dygn och vet att det man snart får mat.

Tack för tipsen än så länge! de har gett mycket och jag har fått mycket att fundera på :)
 
Den psykiska delen kommer att bli det svåraste. Du kommer att känna dig orkeslös och apatisk. Det enda du kommer att tänka på från morgon till kväll är mat. Du kommer att komma på flera goda anledningar till att avsluta försöket i förtid, och ju närmare civilisationen du befinner dig, dessto svårare kommer det att bli att hålla ut i fem dagar. Men klarar du av det blir det en bra erfarenhet att ha med sig.
 
Spännande tanke med att psykiska delen kommer attt bli svårast. Jag kan tänka mig att du har rätt, ska bli intressant att se hur det blir. Ja det kommer defenitivt bli en erfarenhet att ha med sig. jag hade tänkt att skriva dagbok eller liknande medan jag är där. Kan bli rolig läsning sedan efteråt, läsa vad man hade i tankarna när hungern var som värst.
 
Du får gärna redovisa hur det gick efteråt.
Det är alltid kul att se hur övningen upplevdes under tiden men även efteråt.
 
Ja jag självklart kan jag skriva lite hur det gick efteråt. jag kommer att uppdatera här när det händer nya saker.

idag har jag varit på biblioteket och lånat lite litteratur, jag var ute efter stefan källmans två böcker "överleva på naturens villkor" och "Vilda växter som mat och medicin" och även försvarets överlevnadshandbok.
jag fick inte tag på någon utav dem men nu har jag beställt stafan källmans böcker och försvarets hörde jag fanns som pdf-fil på internet? är det någon som har länken kankse? vore jättesnällt om jag kunde få.

däremot lånade jag fyra andra böcker, dessa var:
- Överlevnadshandboken, John Wiseman
- Vildmarksboken, Lars Monsen
- Wilderness survival handbook, Alan Fry
- Överleva i vildmarken, Hugh McManners

Någon som har ytterligare tips på litteratur?
 
Den psykiska delen kommer att bli det svåraste. Du kommer att känna dig orkeslös och apatisk. Det enda du kommer att tänka på från morgon till kväll är mat.

För mig så försvinner hungerkänslorna efter tre dagar. Kvar blir en molande värk i magen. Den kan "botas" tillfälligt med vatten. Och då inträder nästa problem; saltbrist. Har själv varit med om kramper i musklerna pga saltbristen - inte kul när det händer i revbensmusklerna som man använder när man andas. Sedan den upplevelsen så ser jag till att ha med mig salt ut i skogen. Skulle jag mot förmodan missa det (ex i en riktig överlevnadssituation) så kanske det funkar att äta mineralrika växter... Hmm, är måhända tall- och granbarr mineralrika? Havsvatten = salt. Djur innehåller mineraler. Kan man suga på sten? Stensöta?
 
För mig så försvinner hungerkänslorna efter tre dagar. Kvar blir en molande värk i magen. Den kan "botas" tillfälligt med vatten. Och då inträder nästa problem; saltbrist.

Hur många dagar tog det innan du kände av saltbristen?
intressant fakta att hungerkänslan försvinner, är det så för alla? någon som har kännt samma?
 
Hur många dagar tog det innan du kände av saltbristen?
intressant fakta att hungerkänslan försvinner, är det så för alla? någon som har kännt samma?

Det kan vara så att det bara var hos mig som hungerkänslan försvann...

Kramperna kom efter sju/åtta dagars ganska så hög aktivitet i försommarvärme. Själva saltbristen fick jag nog tidigare men gav sig inte uttryck förrän dag 7-8. Det hela kanske inte är så relevant under fem dagar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar