5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Hej igen!
Jag har inte haft tillgång till en dator på några dagar, men nu när jag kom hem såg jag att tråden fortfarande var igång och den var full med nya tips och råd.
jättebra att det är så många som har åsikter och skriver här, det hjälper mig att se det hela från olika synvinklar.

jag söker lite mer praktiska tips nu, inte bara om hur projektet ska vara upplagt.
Joones hade några bra tips och en fråga om jag skulle förflytta mig eller vara på samma plats hela tiden: Jag ska vara på samma plats hela tiden.

I och med den här tråden har jag blivit mycket intresserad av allt det här med Bushcrafting och överlevnad. era tips går in i huvudet allihop, jag har därför insett att jag måste träna lite innan, men jag ska fortfarande göra övningen '5 dagar ensam och hungrig i skogen' i augusti. innan ska jag ut på kortare utflykter och träna lite praktiska delar. testa på att äta växterna utan att vara utsvulten m.m

Låter det bra? :)
 
Jag förvånades över att det gick så dåligt för dem på kontrollen, men den funktionär som jag snackade med sa att det var väldigt många lag som mer eller mindre stod helt apatiska på kontrollerna. Framförallt de tidiga lagen, som sprang.

Om inte mina lagkamrater hade bestämt sig för att stanna och vila nån timme på lördag kväll så hade "vi" nog vunnit (tyvärr så somnade de och sov 8 timmar mer än planerat...). Såvitt jag minns från resultatlistan hade vi bäst poäng på samtliga kontroller, och tittade man på poängen för marchtiden så låg vi 6-7 timmar från vinst. Fast jag ska ju inte klaga jag som bröt, men jag tycker det visade rätt tydligt hur blodsockret påverkar.

(Numera har de för övrigt infört en regel om att packningen hela tiden måste väga minst 8 kg, så skulle jag gå idag så skulle jag antagligen behöva ett par tegelstenar i ryggan:)


Enklare övningar man kan göra är ju att försöka lägga pussel, lösa korsord eller liknanden.

skulle det inte kunna vara så att pga att dom sov så var dom klarare i knoppen och klarade stationerna bättre en dom som inte sov. så om dom inte hadde sovit så hadde dom klarat kontrollerna sämmre

angående sömn håller vi på att titta på mycket mera under dom senaste åren, det har nämligen visats sig att när man har sömn brist så har man samma symntom som mat brist det har gjorts tester på folk med sömnbrist som har upplevt att dom har mat brist men å har det visatsig att dom inte har lågt blodsocker.

om man tittar på sig själv så är det lättare att jobba men matbrist en sömn brist.

när man har sömn brist så har man även mycket mera benägen att ta större risker.

för min egen del så prioterar jag sömnen långt före mat vid en krissituaion.

om man tittar till baka på dom strapatserna som jag har gjort så är det när vi har varit vakna länge som vi har begått misstag.

jonas
 
Det bästa u kan göra är att träna på de grundläggande sakerna, eld och skydd. Kan u hålla dig torr och varm så kommer du klara dig bra. Att samla mat tar mer energi än vad det ger, att koka te av olika sorter kan dock vara bra för att se till att man hela tiden får i sig vätska, eftersom man oftas kokar vattnet för rening.

Men annars handlar mycket om rutin, att kunna läsa av naturen när man färas i den. Att veta vart man hittar torr ved, vart man kan finna en bra plats för bivack o.s.v.
Att kunna göra upp eld även när regnet öser ner är en väldigt nyttig kunskap och den kan lätt övas i samband med korvgrillning eller kaffekokning i en lokala skogen. Har man sedan en bra rutin när man färas genom skogen att plocka på sig tände och kanske några törestickor när man hittar sånt så brukar det vara lättare att även ha kvar samma rutin när man är trött och hungrig.

Själv tycker jag det är mer intressant att leva i naturen än att bara överleva i den...

Ren överlevnad handlar oftast om psyket (eller pannben som man säger i det militära). Har sett många människor ge upp under marscher för de har lite ont och andra som biter ihop och går i mål. Samma sak under överlevnadsutbildning är vissa bara vill sova medans andra jobbar på trots hunger och trötthet. Det finns många böcker som tar upp verkliga historier om folk som överlevt, de flesta gånger har de haft väldigt lite kunskaper men en så mycket större vilja att leva.
 
Jag har inte några fler direkta tips. Jag tycker dock att det låter sunt att du ska öva momenten i förväg på så sätt blir ju själva "slutövningen" eller vad man ska kalla den både säkrare och värdefullare för dig. Jag tror nog också att du gör klokt i att vara på en och samma plats hela tiden. Det är säkrare än att vara under förflyttning. Det skulle vara intressant om du dokumentgerade övningen på något sätt. Någon form av "dagboksanteckningar" över hur du upplever situationen. För att få lite inspiration kan du kolla lite på Les Strouds filmer bland annat på denna länken http://www.exn.ca/OneWeek/ men också söka exempelvis på youtube

Lycka till
 
skulle det inte kunna vara så att pga att dom sov så var dom klarare i knoppen och klarade stationerna bättre en dom som inte sov. så om dom inte hadde sovit så hadde dom klarat kontrollerna sämmre
Grejen var ju att de som kom efter oss hade antagligen sovit de med (annars borde de inte varit efter oss) men inte heller de klarade den särskilt bra.

Och de som sprang var ju där runt 22-23-tiden på kvällen (starten vid 18), de kan inte ha varit så överdrivet drabbade av sömnbrist.

för min egen del så prioterar jag sömnen långt före mat vid en krissituaion.

Ett allvarligt misstag tycker jag. En av riskerna med låg blodsocker är ju att man blir trött och apatisk och bara vill sova. Det gör att man löper stor risk att bli nedkyld.

Titta t.ex. på Anarisolyckan (avhandlas i annan tråd). De la sig att sova istället för att äta, och hur gick det?
 
Ett allvarligt misstag tycker jag. En av riskerna med låg blodsocker är ju att man blir trött och apatisk och bara vill sova. Det gör att man löper stor risk att bli nedkyld.

QUOTE]
som du ser så har sömn brist och så kalat lågt blodsocker samma symtom och det intresanta här är vilket som är mest fram trädande.

och prioterar man att sova så är det självklart att det måste ske på ett sådant sätt att det sker säkert och inte som när vi hade kursen från skogen till krogen där dom la sig och sov direkt på marken, men där så hade spriten för stört omdömet helt.

hur vet du att du har haft lågt blodsocker när du säger att man blir apatisk och trött av mat brist, har du tagit blodsocker eller är det en uppfatning som du har läst i böcker.

vi har tagit blodsocker på deltagare på strapatskurser och det är ovanligt att man har lågt blodsocker vid kurserna, kroppen är extremt bra på att hålla sockernivån i blodet. där i mot så kan man drabas av en glykoiemisk (vet ej hur det stavas)kris och då blir man lik blek och kallsvättas.

jonas
 
Självklart kommer jag att dokumentera mitt projekt, jag kommer både att föra dagbok och sen så fick jag tipset av en bekant att jag skulle ta med mig en bandspelare så att jag kan prata in hur jag mår. han sa att det blir roligt att höra efteråt på rösten och sättet att prata, hur det förändrades från dag till dag.
dagboken kan jag skriva in här om det skulle uppskattas.

angående sömnen tror jag att det är viktigt att sova mycket. kroppen behöver återhämta sig och när man sover så går det inte åt någon energi alls nästan. fast om man ska stanna ute länge så borde man nog försöka skaffa sig mat. för min del hade jag tänkt att försöka sova ca 8 timmar per dag, och tiden jag är vaken och arbetar ska jag arbeta i så jämt takt som möjligt.
 
Min erfarenhet vid sådana här övningar är att man lär sig mycket om sig själv (viket också är tanken). Människor reagerar olika både på svält och vad gäller det psykiska. Att känna till sina reaktioner är nyttigt om det skulle hända på riktigt. Svält gör att alting blir jobbigare och går långsammare än vanligt. Man kanske planerar att man ska prova det ena eller andra men man hinner helt enket inte på grund av att man inte orkar hålla samma takt vid vätskebrist och/eller lågt blodsocker. Man lär sig också mycket om hur andra reagerar om man är i en grupp eller håller i en kurs, vilket är en stor erfarenhet.

Just det psykiska spelar en mycket stor roll och man vet inte hur man reagerar förrens man provat det. Det mest testosteronstinna fysiska geniet kanske bryter efter ett par dagar för att personen inte pallar med det medans damen i 60 års åldern kör på utan problem. Det kan varit nyttigt för dig att veta blodsockerhalten under en sådan här övning så har du möjliget att ordna det hade det varit bra.

Det här men skydd, eld, mat, vatten och signaler ska man ha övat in innan så att man kan det när det gäller. Att lära sig sådant under svält är inte att rekommendera.

/mattias
 
som du ser så har sömn brist och så kalat lågt blodsocker samma symtom och det intresanta här är vilket som är mest fram trädande.
Nej, det intressanta är vilket som har störst sannolikhet att dyka upp i en nödsituation. Lågt blodsocker får man lätt på 3-4 timmar. D.v.s. man ger sig ut mätt och belåten men redan efter 3-4 timmar så har man fått så lågt blodsocker att man börjar ta farliga riskern.

Men ger man sig ut pigg och ut utvilad så dröjer det betydligt längre innan man börjar känna av några men från sömnbrist.

hur vet du att du har haft lågt blodsocker när du säger att man blir apatisk och trött av mat brist, har du tagit blodsocker eller är det en uppfatning som du har läst i böcker.

Se ovan. Om jag ger mig ut i skogen efter en vanlig arbetsvecka där jag har sovit mina 8-9 timmar varje natt så är det YTTERST osannolikt att min huvudvärk efter 3-4 timmars slit i skogen beror på sömnbrist. Ännu mer osannolikt är det att min sömbrist försvinner av att jag äter...
 
Nej, det intressanta är vilket som har störst sannolikhet att dyka upp i en nödsituation. Lågt blodsocker får man lätt på 3-4 timmar. D.v.s. man ger sig ut mätt och belåten men redan efter 3-4 timmar så har man fått så lågt blodsocker att man börjar ta farliga riskern.

Men ger man sig ut pigg och ut utvilad så dröjer det betydligt längre innan man börjar känna av några men från sömnbrist.



Se ovan. Om jag ger mig ut i skogen efter en vanlig arbetsvecka där jag har sovit mina 8-9 timmar varje natt så är det YTTERST osannolikt att min huvudvärk efter 3-4 timmars slit i skogen beror på sömnbrist. Ännu mer osannolikt är det att min sömbrist försvinner av att jag äter...


Efter att ha sett flera resultat av blodsockermätningar från just överlevnadskurser kan jag nog säga att det är ganska individuellt hur det blir och även hur man reagerar. Det står också i direkt förhållande till hur mycket man anstränger sig. Vattenbrist ger också flera symtomer som t.ex. huvudverk. Att man "lätt" på 3-4 timmar får lågt blodsocker är, som sagt, beroende på hur mycket man anstränger sig. Vissa personer mår sämre än andra även om de har samma blodsockerhalt.

/mattias
 
Närmar sig nu...

Zwine>> Hur ligger du till nu i förberedelserna?? Det blir kul att se hur det går för dig
 
Efter att ha sett flera resultat av blodsockermätningar från just överlevnadskurser...

Du minns möjligen inte vilka värden som redovisats under sådana kurser?
Jag är väldigt nyfiken på "friska" människors reaktion.

Som diabetiker kan jag lugnt påstå att jag vet ett och annat om blodsocker :) och visst är det så folk reagerar olika på samma värden och dessutom att varje individ reagerar olika från gång till gång.

Din dagsform, stress, vad du ätit och hur hårt du jobbat påverkar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar