5 dagar ensam och hungrig i naturen.

Att äta pizza då du varit utan mat i flera dagar är ingen hit. Grovt bröd och vatten är bättre, och det kommer smaka underbart!

Har aldrig upplevt det vara något problem att äta vad som helst efteråt. Möjligtvis att man inte får i sig lika mycket som man trodde när man la upp det på talriken!

/mattias
 
Hej!

Jag tycker det låter som ett kanonprojekt, har själv spånat på en sån tur under flera år men aldrig kommit iväg (men jag säger som vanligt att "En dag!")

Däremot tycker jag du ska ha ett tydligt syfte med din tur. Det är lockande att "bara dra ut och se hur det går", men du har ju redan tänkt igenom så noga hur du vill göra (inkl backup-lådan t ex) att du bör ta tillvara tiden väl.

Vad jag menar är att du nog har större nytta av din tur om du läser på rejält innan, så du går ut och tillämpar de kunskaper du fått genom överlevnadslitteraturen. Då slipper du "uppfinna hjulet på nytt", vet redan hur du gör eld och vad du kan äta. Du kan fokusera på att tillämpa dina kunskaper, och på att känna efter hur kroppen reagerar på att frysa, svälta och misshandlas i största allmänhet.

Jag tycker det finns mycket att hämta i Källman/Sepps bok "Överleva på naturens villkor", samt i försvarets överlevnadshandbok (med delvis samma författare?). De är väldigt praktiskt orienterade och handlar om överlevnad i vårt klimat. Istället för att sitta och rapa upp de bästa tipsen som jag hittat i de böckerna (inklusive näringstabeller för t ex bark...) så tycker jag du ska låna/köpa dem. Jag har testat många av teknikerna som lärs ut, och de fungerar iaf i praktiken. Om man sen överlever avgörs ju av en massa andra saker...

/Anders (som är avundsjuk!)

Hur kan du påstå att försvarets överlevnadshanbok är av bra kvalite. Tror inte du har testat så mycket i den efter som mycket av det som står i den absolut inte fungerar. Delar av det som står i den boken har inte Fält överhuvudtaget testat innan han skrev boken och det är helt enkelt många gamla myter som skrivs i den. jag tycker inte du ska ge honnom falsk fakta om att det som står i den fungerar för då kan han hamna i stora problem som kommer förvärra sitvationen.
 
Hur kan du påstå att försvarets överlevnadshanbok är av bra kvalite. Tror inte du har testat så mycket i den efter som mycket av det som står i den absolut inte fungerar. Delar av det som står i den boken har inte Fält överhuvudtaget testat innan han skrev boken och det är helt enkelt många gamla myter som skrivs i den. jag tycker inte du ska ge honnom falsk fakta om att det som står i den fungerar för då kan han hamna i stora problem som kommer förvärra sitvationen.

Fredrik!
Om du anser att det är "många gamla myter" i boken skulle det vara intressant om du pekar på några av dessa myter så man kan diskutera dessa saker. Många är vi som provat det mesta i olika överlevnadsböcker, med varierande resultat. Det enda jag kan komma på (med kort betänketid) i försvarets överlevnadsbok som man inte ska tillämpa är det klassiska kol-och-torv filtret, det fungerar inte för att rena vatten, i vissa fall kan det göra vattnet smutsigare än innan rening.

Ifrågasätt och diskutera, visst, men peka på vilka "fel" du menar.

Erik
 
Liknande trådar

Liknande trådar