5 dagar ensam och hungrig i naturen.

En av de värsta plågorna med att vara ute i skogen uner sommar och höst-tiden är mygg och knott, som verkar finnas i ett oändligt antal. Så se till att ha med dig någon form av myggmedel, t ex djungelolja. Även rölleka och skvattram fungerar bra att gnugga in sig med. sover du inte i tält kommer du bli halvt uppäten hur du än gör.

näe dra sovsäcken över dig, o sov så gott
 
skulle han ha sovsäck??

...det var ju lyxigt...om man leker överleva är det kanske inte säkert att man har me sig sånt...bättre ta med sällskap att värma sig med då...*ler*...
anna
 
anna.. nu skrämmer du liv i trollen på den här tråden oxå, ett inlägg som detta kan uppfattas av vissa som en invit.. nää.. riktig överlevnad går ut på att plågas ensam, gärna med någon form av diarre eller liknade..
 
oj...

glömde trollen...din idol...oups...ja...det har du rätt i...självklart är det ensam och med svåra magplågor som gäller...inga tält och sovsäckar eller sällskap...men då tycker jag han kör med den metoden jag brukar köra med...alltså igång dygnet runt tills man somnar av utmattning...men...det dröjer nog längre än fem dygn...men efter tre dygn och huvudvärk så brukar man lätta från marken och sväva fram...det brukar vara fint att må så...
/anna
 
Du har rätt ! Jag glömde bort att man inte har sovsäck med sig...
Men tugga på tungan så får man lite köttsmak, de klarar man sig ett tag på....
 
urk...

man ska akta sig för allt som kan bli infekterat juh...inge bra när man leker överleva...
käka bär...det är mums det...björnar klarar sig på bär bland annat...och lite till...
kram anna
 
Överlevnad och boktips

Hej

Har med nöje följt era tankar och funderingar kring Martins överlevnadsäventyr.

Har själv gått ett par överlevnadskurser och även gjort en del turer själv.

Gick överlevnadskurser med svenska överlevnadssällskapet och det kan jag verkligen rekommendera. Ffa av den anledningen att man efter ett par dygn utan riktig mat blir RIKTIGT slö i skallen. Under en kurs har du alltid ledare som äter och som kan hjälpa de deltagare som behöver det.

På grundkursen var där en kvinna som de var tvungna att bädda ner och mata för hon kunde inte längre ta hand om sig själv...
Det är inget man vet på förhand hur man reagerar på att inte äta, däremot så vet jag det nu och det har gett mig en enorm trygghet när jag gör egna fjällvandringar att jag vet betydligt bättre nu hur min kropp reagerar på svält, utmattning och kyla.

Några tankar kring det som kommit upp på tråden:

1. Finns ingen anledning att köpa vattenreningstabletter eller dylikt. Vårt vatten som vi hittar i naturen, ffa där trådstartaren ska vara är det inga problem att dricka i 1 vecka.

2. Har sovit i snögrop utan eld. Fungerar alldeles utmärkt men det är mycket behagligare med och dessutom så lyfts man mentalt av elden. För att inte tala om att diverse rötter faktiskt nästan blir ätbara...

3. Det är inte lönt att försöka sig på att få tag i kött. Möjligtvis fiske med medhavd lina eller mjärde av någon upphittad PET-flaska. poängen är att det ska ta så lite energi som möjligt.

Själva grundfilosofin i en överlevnadssituation är att försöka hushålla med resurserna. Man går ner på sparlåga och gör bara det nödvändigaste, vilket efter ett tag är jobbigt nog.

Skydd, vatten, ved och eld, mat.

Till slut ett litet boktips till er som är sugna på att leva av vad naturen erbjuder.

Läs Jon Krakauers bok "Into the wild" eller se filmen.

Jesper
 
joo.. det är i alla fall billigare än dom syntetiska varianterna som ger samma effekt..
Jo, att sova i syntetsäck är bara skit. Eller vänta, var det inte det du menade?

F ö tycker jag den här tråden tar sig allt mer, det sista inlägget var ju föredömligt. Ser fram emot min egen tur (ska bara springa min tävling först, inte så smart att gå ut utan mat och smälta bort sina surt förvärvade muskelkilon...)
 
Nu närmar det sig!

Ja, det var ett tag sedan jag hörde av mig men nu är jag tillbaks framför datorn och jag börjar faktist bli lite nervös... för på onsdag bär det av! :D

Det ska bli riktigt spännande och det känns som att jag har förberett mig så mycket jag har kunnat. Självklart är jag lite nervös för hur jag kommer att reagera på svälten med tanke på att jag äter ca var 4e timme nu, men jag borde ju överleva iaf! =)
Sen funderar jag lite på hur jag ska äta nu dagarna före svälten, är det dumt att äta jättemycket så att jag töjer ut magsäcken?

Förövrigt så ska jag ringa till räddningstjänsten imorgon. tänkte också ringa till en läkare och höra om det går att kolla sin blodsockerhalt på ett snabbt och lätt sätt när jag är ute. jag har ingen aning alls hur det funkar men det vore kul att se och få lite siffror på det hela.

jag såg filmen Into the wild för några dagar sedan och blev väldigt imponerad av hans drivkraft, fick dock en liten funderare över vad jag har gett mig in på när jag såg slutet av filmen. Ni som har sett den eller läst boken förstår nog vad jag menar.

På måndag eftermiddag kommer mamma och pappa komma ut till skogen med en pizza och jag ser redan fram emot första tuggan ;)
 
Och angående sovsäck så beror det på om jag får tillstånd från räddningstjänsten att elda eller inte.

Jag vet att det inte är riktigt lika hardcore med en sovsäck men det vore dumt och lite onödigt att frysa ihjäl eller ännu värre avbryta min expedition för en sådan sak. i en riktig överlevnadssituation är det antingen leva eller dö, nu är det inte riktigt så. sedan får vi se om jag gör om det hela nån gång i framtiden, då skulle jag kanske kunna klara mig utan sovsäck även utan eld.

:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar