Överlevnad och boktips
Hej
Har med nöje följt era tankar och funderingar kring Martins överlevnadsäventyr.
Har själv gått ett par överlevnadskurser och även gjort en del turer själv.
Gick överlevnadskurser med svenska överlevnadssällskapet och det kan jag verkligen rekommendera. Ffa av den anledningen att man efter ett par dygn utan riktig mat blir RIKTIGT slö i skallen. Under en kurs har du alltid ledare som äter och som kan hjälpa de deltagare som behöver det.
På grundkursen var där en kvinna som de var tvungna att bädda ner och mata för hon kunde inte längre ta hand om sig själv...
Det är inget man vet på förhand hur man reagerar på att inte äta, däremot så vet jag det nu och det har gett mig en enorm trygghet när jag gör egna fjällvandringar att jag vet betydligt bättre nu hur min kropp reagerar på svält, utmattning och kyla.
Några tankar kring det som kommit upp på tråden:
1. Finns ingen anledning att köpa vattenreningstabletter eller dylikt. Vårt vatten som vi hittar i naturen, ffa där trådstartaren ska vara är det inga problem att dricka i 1 vecka.
2. Har sovit i snögrop utan eld. Fungerar alldeles utmärkt men det är mycket behagligare med och dessutom så lyfts man mentalt av elden. För att inte tala om att diverse rötter faktiskt nästan blir ätbara...
3. Det är inte lönt att försöka sig på att få tag i kött. Möjligtvis fiske med medhavd lina eller mjärde av någon upphittad PET-flaska. poängen är att det ska ta så lite energi som möjligt.
Själva grundfilosofin i en överlevnadssituation är att försöka hushålla med resurserna. Man går ner på sparlåga och gör bara det nödvändigaste, vilket efter ett tag är jobbigt nog.
Skydd, vatten, ved och eld, mat.
Till slut ett litet boktips till er som är sugna på att leva av vad naturen erbjuder.
Läs Jon Krakauers bok "Into the wild" eller se filmen.
Jesper